Наказанието с конфискация на автомобила да се разшири и за нарушения като превъртане на километража - такава авангардна идея циркулира в определени среди, близки до МВР, макар още да не е намерила място в официално предложение за изменение на закона. От няколко месеца властите в България отнемат автомобили за употреба на алкохол и наркотици, и дори продадоха първата партида от тях на организиран от НАП търг.
Превъртането на километражите с цел да се измами следващ купувач е масово явление както у нас, така и на всички останали европейски пазари. Но наказанията за такова провинение варират силно от страна на страна. В Русия например в момента се обсъжда манипулацията на километража - услуга, предлагана масово в интернет на цена от 2500 рубли, или около 50 лева - занапред да се наказва със затвор.
Впрочем в България и в момента санкцията не е никак малка: член 178, точка 11 от Закона за движение по пътищата предвижда глоба от 2,000 до 7,000 лева за "който манипулира и/или измени показанията на километропоказателя на моторно превозно средство". Точката е в сила от 2018 година, но нямаме информация досега да има дори и един наказан по нея.
Масовото манипулиране на километражите води до сериозно увеличение на цените на вторичния пазар, създавайки измамна стойност за автомобили с реален пробег по 300-400 хиляди километра
Конфискация за подобно провинение ще е мъчно приложима на практика, защото е трудно да се докаже кога и от кого е извършена манипулацията. Вписване на актуалния пробег в нотариалния договор за продажба може поне да внесе яснота при кой собственик е извършено превъртането. Далеч по-добър и ефективен вариант за справяне с проблема е въвеждането на т. нар. "дигитален паспорт" на всеки автомобил, в който фигурират данни не само за промените в собствеността, но и за пробега при всеки технически преглед.
От нищо до 300 000 евро - къде какви са наказанията (ГАЛЕРИЯ):
В Швейцария - друга основна дестинация за българските автотърговци - манипулирането на километража дори не е незаконно. Все пак купувачите на автомобили с превъртени показатели могат да съдят продавача за финансови компенсации по европейското законодателство (Директива 2017/1151), което Швейцария приема, без да е член на общността.