Възходът на мобилните навигационни приложения, включително Google Maps, Apple Maps и Waze, осигурява изключително удобство за всеки шофьор, за да може той да получава упътвания по маршрута си завой по завой до конфигурирана дестинация. Повечето смартфони от ново поколение идват с екрани от най-малко 6 инча, така че те спокойно заместват досегашните GPS-навигации, предлагани от производителите.
Потребителите по целия свят бързо се присъединиха към тази тенденция, отказвайки се от GPS-навигациите в колите си заради допълнителното удобство, предлагано от мобилните устройства. По данни на Counterpoint Research продажбите на смартфони през 2023 г. са достигнали 1,2 млрд устройства, което е доказателство, че почти всеки има телефон в джоба си.
От гледна точка на удобството е много по-лесно да се обърнете към мобилния телефон за навигация, вместо да използване специално устройство. Тенденцията превърна GPS-навигаторите в излишни устройства през последното десетилетие и малкото останали компании, които ги предлагат, вече са готови да признаят поражението си, тъй като губят интереса на клиентите.
Доскоро пазарът на GPS-навигации включваше множество компании, като TomTom, Mio и Garmin бяха най-големите имена. Техните продукти обаче вече са „втора категория“, което ще накара дори големи компании да се откажат от предлагането им и да инвестират в нови технологии, носещи приходи.
Mio, която отдавна е лидер в света на GPS-навигациите, все още ги предлага на много пазари по света, но нейните най-свежи продукти са вече на 5 години. Компанията пусна навигатори за камиони, но те не не носят приходи и това я накара да се ориентира към други продуктови категории като камери, улесняващи управлението.
На свой ред, TomTom наскоро спря да продава GPS-навигатори в САЩ. Нейните продукти все още се предлагат в Европа, но се твърди, че компанията обмисля скоро да ги спре. TomTom също така премахна навигационните устройства от уебсайта си в САЩ, насочвайки потребителите към мобилни навигационни решения.
Единствената компания в бранша, която пусна нови навигации през последните 12 месеца, е Garmin. Нейният нов продукт Garmin Drive 53 излезе през април 2023 г., опитвайки се да създаде завладяваща комбинация от навигация от старата школа, смесена с функции от ново поколение, захранвани от връзка с мобилно приложение.
В Garmin са наясно, че стандартната концепция за GPS-навигатор е остаряла и затова създадоха мобилно придружаващо приложение, което осигурява допълнителни възможности, включително информация за трафика и отчети на живо. Това е начин да се вдъхне нов живот на навигационните устройства, въпреки че не е ясно дали стратегията има смисъл от финансова гледна точка в дългосрочен план.
Нито една от трите посочени компании не разкрива цифри за продажбите на техните подразделения за GPS-навигации, което със сигурност означава, че те не са особено търсени. И това е в реда на нещата, защото тези устройства вече се смятат за излишни от повечето шофьори, но все още имат смисъл в ниша, която повечето разработчици на приложения за навигация игнорират.
Това е навигацията за камиони - пазар, който изисква специален софтуер, способен да търси маршрути според размерите на превозното средство и размера на товара. Google Maps, Apple Maps и Waze нямат такива възможности, но специализирани GPS- навигатори, включително модели от Garmin и Mio, могат да осигурят оптимизирано маршрутизиране, като първо сканират профила на автомобила.
Навигаторът за камиони само предлага маршрути без ограничения за камиони и които включват пътища, където би се поместило голямо превозно средство. Освен това те включват указател с услуги и места за паркиране, предназначени за камиони, с допълнителна информация, която има смисъл за тази категория превозни средства.