Автомобил, който е почти пет метра дълъг, и два тона и половина тежък, едва ли може да остане незабелязан. И все пак Volkswagen Touareg по някакъв странен начин се оказва добре пазената тайна на автомобилната индустрия. Сега ще ви обясня точно защо.
Самите му създатели настояват, че това е единственият им премиум модел. И това не са само празни думи. Защото Touareg не само по никакъв начин не е "народна кола" - той дори не е съвсем Volkswagen. От самото си раждане този автомобил е близнак с по-престижните Audi Q7, Q8 и с Porsche Cayenne, с които дори се прави на една и съща поточна линия в Братислава. Да не говорим, че технологичната му платформа може да бъде открита и под аристократичната външност на Bentley Bentayga и дори Lamborghini Urus.
На практика Touareg е уникален шанс да имате пълноценен луксозен SUV автомобил, без да се набивате на очи с марката му. Знаем, че в България обикновено копнежите на купувачите са в обратната посока - всички да ги забележат и да им завиждат. Но този Volkswagen има и друг коз, който вече безотказно ще въздейства и на българи: той е по-евтин. Разликата между нашата тестова кола и аналогичното Audi Q8 е близо десет хиляди лева. Разликата с Porsche Cayenne със същото задвижване е над 41 хилядарки.
През тази година третото поколение на Touareg, дебютирало на пазара през 2018, получава очаквания фейслифт. Той включва дискретни подобрения във външния вид, но доста по-сериозни промени под капака.
Най-видимата новост са светлините. Значително по-малки, отколкото досега, но със значително повече светодиоди в матрицата - по 19 216 във всеки фар. С тези фарове спокойно можете да си карате на дълги през цялото време: компютърът проследява всички идващи насреща автомобили и затъмнява определени зони в матрицата, така че да не ги заслепите.
Отзад емблемата свети в червено. Решетката и релсите на покрива са в черен цвят, както и двата ауспуха. Боядисаните в синьо спирачни апарати допълнително подчертават, че тук става дума за върховия модел в гамата.
Обновеният Touareg идва с пет варианта на задвижване - два шестцилиндрови дизела, един V6 бензин и два плъг-ин хибрида.
Немалко хора може да се натъжат, че вече че го няма емблематичния V8. Но напразно. Колата, която тестваме, е новият Touareg R - плъг-ин хибрид с V6 бензинов двигател, електромотор и 14-киловатчасова батерия под пода на багажника. Съвкупната мощност от всичко това е 462 конски сили. Което прави тази кола най-мощния Touareg до момента. Впечатляващо, като се сетим, че в миналото този модел имаше V10 и даже W12 двигатели.
Но това не е всичко. Така, както го виждате, този Touareg е най-мощният сериен автомобил на Volkswagen в историята.
462 к. с. максимална мощност 700 Нм максимален въртящ момент 5.1 секунди 0-100 км/ч |
Това означава ускорение до 100 км/ч за едва около 5 секунди. И в същото време способност да тегли до три тона и половина - което се връзва чудесно с електронния асистент за ремаркета. Всички варианти на Touareg са с постоянно задвижване на четирите колела и с 8-степенен Tiptronic автоматик. Адаптивното окачване при нужда може да повдигне колата с цели 7 сантиметра, до общо 27, така че това си остава и една доста добра офроуд машина. Поне на теория, защото на практика единствените хора, които сме виждали да вкарат Touareg в калта, сме самите ние, когато снимахме една поредица за средновековните крепости в България.
Управлението си остава все така компетентно и прецизно. Но въпреки рекордния брой коне под капака, цялостното усещане е по-скоро за комфорт, отколкото за спорт. Ако все пак решите да карате по-енергично, 400-милиметровите спирачни дискове ще се погрижат да спрат тези два тона и половина навреме.
Volkswagen обещава среден разход от малко над 2 литра на сто. Но това, както при всички останали плъг-ин хибриди, е валидно само за първите 100 километра. Ако карате основно в града, и разчитате на заредена сутринта батерия, може и да се доближите до това. Нашите първи 100 км бяха мъничко в града и основно на магистрала. На стотния компютърът показваше разход от почти 5 литра на сто. Което никак не е лошо за такъв автомобил и с тази мощност.
Пробегът само на ток е 45 километра, макар че така и не успяхме да тестваме доколко е реален. Зареждането на батерията на 7-киловатово стенно устройство отнема малко над два часа.
Хибридната система има един негативен страничен ефект - батерията изяжда малко от товарното пространство в багажника. Но понеже то изначално е огромно, няма да ви направи впечатление - дори с батерията под кората, пак можете да натъпчете цели 655 литра до нивото на облегалките.
Сега вече всички варианти на Touareg получават така наречения Inovision Cockpit, което означава 12-инчов дисплей за приборите пред шофьора, и 15-инчов за мултимедията.
Информационните системи на другите нови Volkswagen-и отнесоха доста критики в последните години и се наложи да претърпят няколко ъпдейта, докато се оправят бъговете. Но тази тук няма нищо общо с тях. Тя е доста интуитивна и лесна за ползване, и с чудесна графика.
Новите USB-C портове - три отпред и два отзад - са с по-висок капацитет, 45 вата вместо 15, така че зареждането на смартфона или таблета става доста бързо. Като опция можете да поръчате впечатляваща 730-ватова аудиосистема от датската Dynaudio. Иначе като серийно оборудване получавате кожен салон Vienna, климатроник, камера за задно виждане и асистент при паркиране, отопление на предните седалки и панорамен покрив.
Дойде моментът да говорим и за минусите. С удоволствие мога да кажа, че не открихме никакви съществени недостатъци в новия Touareg. Но има някои дреболии, които могат доста да ви дразнят в ежедневието. Едното е гласовият асистент. Кола, която разчита изцяло на сензорни дисплеи за управление на функциите, трябва да има добър гласов асистент, но тук той далеч не е толкова ефективен и толкова разбиращ, колкото в BMW или в Mercedes например. Най-честният отговор, който получавахме от него, бе "I'm sorry".
Естествено, това не е бог знае какъв проблем - сензорният екран на Touareg е достатъчен да контролирате всичко в автомобила си. По-сериозен е другият недостатък: цената. Клиентите на Volkswagen отдавна са свикнали, че марката не е от най-достъпните. Но дори на този фон Touareg е скъпичък.
Базовият дизел с 286 коня започва от почти 146,000 лева. За хибридния R ще ви поискат 176,000 лева - в което няма нищо "народно", разбира се.
Но проблемът продължава само докато мислите за това като за най-скъпия Volkswagen. Ако го разглеждате като намалено Audi или Porsche, всичко е наред.
Още снимки на Volkswagen Touareg R вижте в ГАЛЕРИЯТА: