Когато човек си купува луксозна кола, първо трябва да си отговори на два гигантски въпроса: бензин или дизел? Лимузина или SUV?
Разбира се, съвременните производители не оставят нищо на случайността и имат готови отговори и за двата варианта. Ето и два от най-интересните: новото Audi SQ8 - луксозен дизелов SUV, и новото Audi S8 - класическа като форма, но абсолютно революционна като технологии бензинова лимузина.
Всъщност преди да си отговаряте на каквито и да било въпроси, първо трябва да ограбите някоя банка, или да източите еврофонд. Защото тези две Audi-та съвсем не са евтини. Едно обикновено Q8 може да се вмести под 150 000 лева, но SQ8 версията струва 208 000. Обикновено А8 с шестцилиндров мотор е 192 000 лева. Но нашето S8 вдига летвата до 273 458 лева. Като добавим няколкото екстри, цената на тези две машини леко надхвърля половин милион.
Разбира се, получавате и доста в замяна. Серийното оборудване и при двете е необикновено богато, за което ще стане дума след малко. Но основното, което получавате за парите си, са коне.
435 к. с. максимална мощност 900 Нм макс. въртящ момент 4.8 секунди 0-100 км/ч |
Заради екологичната тирания от Брюксел Audi продава в Европа само дизеловата версия на най-луксозния си кросоувър, запазвайки бензиновата за араби и американци. Но и дизелът не е за подценяване: с битурбо, с 435 коня и с мека хибридна система, която подпомага началното ускорение и на практика компенсира турбодупката. От 0 до 100 км/ч са достатъчни 4.8 секунди.
При S8 под капака е същият 4-литров бензинов V8, който задвижва и Lamborghini Urus. И той е с 48-волтова хибридна система, но конете са цели 571, а ускорението 0-100 км/ч отнема с цяла секунда по-малко.
571 к. с. максимална мощност 800 Нм макс. въртящ момент 3.8 секунди 0-100 км/ч |
На теория обаче и дизелът има своите шансове в импровизирания ни драйг рейс: неговият въртящ момент е катаклизмичните 900 нютонметра, с цели 100 над този на лимузината. На практика обаче се оказва, че SQ8 няма никакъв шанс.
На теория SQ8 би трябвало да има шанс в нашия импровизиран драг рейс, защото не е по-тежко, а има със 100 Нютонметра по-голям въртящ момент. На практика обаче е обречено да гледа бързо отдалечаващата се задница на S8
Само едно нещо пречи на тези чудовища да се представят като чисто спортни автомобили, и това е позорният им показател върху кантара. SQ8 чуква 2270 килограма, S8 - цели 2305. Това е колкото три Golf GTI от първо поколение.
Но не бихме обвинявали Audi заради това, защото тези допълнителни килограми са използвани изключително добре. Това са два от най-високотехнологичните автомобили, които сме карали някога. SQ8 е достатъчно впечатляващ със завиващите си задни колела, адаптивното спортно окачване и футуристичния интериор с два тъч скрийна, от които управлявате абсолютно всички функции в автомобила.
Но и тук седанът е поне едни гърди напред. Неговите задни колела също завиват, за да осигурят повече повратливост. Двигателят има неусетно работеща система за деактивация на цилиндрите, която намалява разхода с почти 1 литър на 100 км, когато карате по-спокойно. А споменатата 48-волтова система не е само за да помага при ускорения. Нейната главна задача е да захранва множеството допълнителни агрегати, и най-вече удивителното активно окачване.
Ние добре познаваме прословутото "вълшебно килимче" на Rolls-Royce или пневматичното окачване на Mercedes S-class. Но това тук е също толкова впечатляващо. Или даже повече.
Специална камера следи пътя отпред и коригира индивидуално окачването на всяко колело в милисекунди. Ако отпред идва неравност или издатина, то може да повдигне предницата. Ако сте в остър завой, може да наклони колата в посоката на завоя - като при състезателен мотоциклет. Резултатът е, че можете да се засилите злостно към някой легнал полицай просто заради смаяните физиономии на спътниците си. Усещането е смайващо.
Освен това окачването може да изправи предницата при рязко спиране, или да повдигне колата с до 8 сантиметра от едната страна, за да ви предпази от страничен удар.
Интериорът на SQ8. Спортният изрязан волан е екстра
И после стигаме до другото смайващо постижение: обезшумяването. Установяваме, че при 140 км/ч все още можем да шепнем, и да се чуваме съвсем ясно.
Една солидна част от допълнителните килограми е разпределена в шумопотискащи материали. Стъклата са със специално аудио покритие. Двигателят е монтиран върху активни тампони, поглъщащи всякакви вибрации. И накрая в облегалките за главите са вградени четири микрофона, които засичат нежелани звукови вълни в купето. После говорителите излъчват точно обратния звук, и двете вълни на практика се неутрализират.
Интериорът на S8
Колкото до луксозните глезотии, списъкът е почти безкраен. Ако си купите това S8 с идеята да ви возят в него, можете да оборудвате задните седалки не само с чифт телевизори, но и с хладилник, машина за италианско експресо и даже поставка за краката, която да ви масажира ходилата.
S8 е оборудвана стандартно с аудиосистема от Bang & Olufsen, а по желание можете да я направите и още по-съвършена, с цели 27 говорителя. Харесват ни и елегантно затвяращите се отвори на климатичната система.
Донякъде минус е ограниченото място за лични вещи в купето. 505-литровият багажник е напълно достатъчен, но не и чак смайващ. При SQ8 логично получавате с цели 100 литра повече, както и доста повече практични нишички за дреболии.
Но всъщност, колкото и упорито да мислим, се сещаме само за два по-сериозни недостатъка на тези автомобили.
Първият е свързан с двата сензорни екрана, и с изобилието от черен пиано лак около тях. Само след минути колата изглежда като полицейска демонстрация за снемане на отпечатъци. Иначе и климатичната система, и мултимедията се управляват изненадващо лесно и интуитивно. Екраните дават така наречения хаптичен ефект - когато ги натиснете, лека вибрация и изщракване ви създават чувството, че работите с истински физически бутони.
Вторият недостатък е в цената, или по-точно - в остатъчната стойност. Повечето луксозни автомобили се обезценяват драматично, но най-вече - представителните седани. Само за три години тези близо триста хиляди лева, които сте платили за Audi S8, ще са се стопили до 80 хиляди. От друга страна, класическите купувачи в този сегмент рядко се вълнуват от баналности като остатъчна стойност. Пък и винаги ще има eврофондове. Или поне банки.
Още снимки от теста на S8 и SQ8 вижте в ГАЛЕРИЯТА: