IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

България е третата най-богата на паметници страна в Европа. Но защо толкова малко от тях са добре съхранени?

Като брой на археологическите паметници България е третата най-богата страна в Европа, отстъпвайки само на Италия и Гърция.
Но удивително малко от тях са запазени в цялостния си вид до наши дни. Ако не броим, разбира се, спорни съвременни достроявания като Царевец или Цари Мали Град.
 

ДНЕШНОТО НИ ПЪТЕШЕСТВИЕ в поредицата "Българските крепости" ще ни отведе до една от най-добре съхранените родопски твърдини: Устра, над джебелското село Устрен в Източните Родопи.
От Кърджали до Устрен ще ви отведе добър асфалтов път. Километър преди селото обаче трябва да последвате кафявата табела и да се отклоните надясно. Тук вече вместо асфалт има само опасно остри камъни, макар че трийсетсантиметровият просвет на нашия Volkswagen Touareg не се затруднява особено с тях.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

СЛЕД ОКОЛО 4 КИЛОМЕТРА пътят ще ви отведе до ремонтираната наскоро хижа Устра. Оттук до крепостта вече вървите пеш, осланяйки се на услужливите, макар с малко загадъчен правопис надписи.
След двайсетина минути катерене по стръмния склон най-после се озоваваме под крепостта.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

УСТРА Е ПОСТРОЕНА ОТ ВИЗАНТИЯ в зората на X век и според някои сведения съвсем скоро след това е завладяна от войските на цар Симеон. При наследника му Петър отново е византийско владение. Оттам нататък сведенията са оскъдни. Има спекулации, че е била във властта на Иван Асен II, но те не са доказани. В една византийска хроника четем само, че през 1254 година жителите на крепостта, които хронистът нарича "единородци с българите", предали укреплението на цар Михаил II Асен.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра
Портрет на цар Михаил II Асен от църквата "Св. Архангели" в Костур (дн. Кастория). Според византийска хроника предимно българското население на Устра предало крепостта на българския цар през 1254

"ГРАНИЧНИТЕ КРЕПОСТИ СА, така да се каже, с двойно предназначение", коментира проф. Христо Матанов, един от водещите български специалисти по история на Византия и от съвсем малкото изследователи, задълбочили се в мрачния период на османските нашествия и края на Втората българска държава. "Тези крепости твърде често минават от една ръка в друга, следователно еднакво добре служат както на българи, така на византийци, турци и на всеки, който ги владее".

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

КАТО КАЗАХМЕ "една от най-добре съхранените", не очаквайте чудеса. От дългата някога 113 метра крепостна стена са оцелели отделни фрагменти. От триетажните наблюдателни кули стоят само основите. Жилищните помещения и цистерните са добре очертани, но празни.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

И ВСЕ ПАК ТОВА Е НАПЪЛНО достатъчно, за да си представим как е изглеждала Устра през българския Златен век, като отчаян и последен византийски страж пред напора на Симеон Велики. Стените са били почти три метра дебели и на места са се издигали на осем метра.
Впрочем разходката дотук си заслужава дори и само заради гледките. На 1114 метра надморско равнище, Устра е може би най-високата крепост в България, и от стените й можете да видите Източните Родопи в цялата им прелест. Ако се вгледате в посока Джебел, ще различите и съседната крепост Маласар.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

"В ОНАЗИ ЕПОХА РЕКИТЕ са били основни пътни артерии - онези, които не познавали римската пътна мрежа, ползвали речните корита", обяснява проф. Матанов. "Крепостите, които защитават речните долини, са построени така, че да доминират в пейзажа и да имат визуална връзка помежду си. Тоест ако някой противник стъпи в района на днешния Гоце Делчев, да кажем, системата от крепости го забелязва, подава димни сигнали, които за няколко часа могат да стигнат до София... Същото важи и за крепостите по склоновете на Родопите.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

СЛЕД ОСМАНСКОТО ЗАВОЕВАНИЕ обаче тази предупредителна система е изоставена, и крепостите изчезват от картите. Защо те, които са служили толкова добре на византийци и българи, се оказват ненужни за османците? Според професор Матанов обяснението е просто. "Когато вече се установява Pax Otomanica, тоест Османската империя, много от тези крепости стават излишни и са занемарени, или пък са използвани вторично за строежи. Тоест те или се разрушават, или се саморазрушават, или умишлено се разграбва строителният материал, който съдържат".

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

ОЦЕЛЯВАТ само крепостите по стратегическите пътища, но и тяхната функция вече е по-скоро да демонстрират присъствието на властта пред местното население, отколкото да спират нашественици. Добър пример е крепостта във Враня, днешна Сърбия, където в този период гарнизонът се състоял от... цигани-музиканти, които на всеки два часа трябвало да надуват тръбите, за да чува населението, че властта е наблизо.

Автомобилни посоки: Вълшебството на Устра

"В общи линии крепостите във вътрешността са разрушени", казва Христо Матанов. "Някои се чудят днес защо в Швейцария, Франция или Германия има почти непокътнати замъци, а тук са разрушени - ето това е причината: те се оказват във вътрешността на една империя, която вече няма нужда от тях".

* "Българските крепости" е съвместен проект на "КОЛЕЛА" и Volkswagen България.

0 от 500
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Димидър Стоев ( преди 2 години )
    Тази пролет си направихме няколко-дневна разходка из Източните Родопи. Крепостта Устра, Перперикон, каменните гъби и още няколко забележителности. Наистина е уникално изживяване. Усещате енергията и магията на непреходността. Както напоследък ни се случва все по-често, колата ни се предаде в деня преди тръгването. Приятел ми препоръча кола под наем от https://luckyrentacarbg.com, за което още съм му благодарен. Тези момчета наистина знаят как се работи с клиенти. Препоръчвам ви ги!
  • #1
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Много красиво наистина