Когато преди година Акио Тойода обеща компанията му да пусне на пазара пикап за 10 000 щатски долара, мнозина останаха скептични. В наши дни, когато и бюджетните производители са се устремили към премиум сегмента, такава цена изглеждаше крайно нереалистична. И наистина Toyota не успя да я постигне - но с малко. Новият Hilux Champ, чиято глобална дистрибуция вече започна от пазара в Тайланд, струва там 459 000 бахти, или еквивалента на 24 000 български лева.
Това е с 2900 лева под стартовата цена за миниатюрния Hyundai i10 на нашия пазар, и с 2990 лева под най-евтината Dacia Sandero. А в случая говорим за пикап с дължина 4.97 метра в късата база, и с минимум двулитров мотор. Големият въпрос е как от Toyota са успели да постигнат такава цена. А отговорът е от няколко части.
Hilux Champ е базиран върху същата платформа IMV, върху която е построен и добре познатият ни стандартен Hilux, но е на практика съвсем отделен модел, произвеждан в завода на японците в Самронг Тай, Тайланд.
Възможностите за дооборудване на пикапа са много и включват дори такава приключенска версия. Но цената, разбира се, вече няма да е 12 000 евро
Късата база, както споменахме, е дълга 4.97 метра, а дългата е 5.30. Базовият двигател е двулитров бензин с Dual VVT-i, който развива 139 коня и се комбинира с 5-степенна ръчна трансмисия. По-големият 2.7 бензин дава 164 коня и върви с автоматик. Има и 2.4-литров дизел със 148 коня, който се комбинира и с двете трансмисии. Тези двигатели с атмосферно пълнене са изпитани във времето, сравнително евтини за производство и имат завидно дълъг ресурс. Но едва покриват остарелия стандарт за емисии Евро-5, така че не очаквайте да видите Hilux Champ официално да се предлага на европейския пазар. Или пък на американския.
Вторият ключ към ниската цена е, че в замяна на нея Toyota ви дава възможния минимум оборудване. Идеята на японците е сходна с тази на Dacia - да не натрапват на купувачите си оборудване, без което те биха могли да минат. Стартовата версия има предна седалка тип "скамейка", която побира трима души; електрическо стъкло, но само от страната на водача; две въздушни възглавници, ABS и електронна стабилизация. Оттук нататък всичко се поръчва допълнително. Същото важи и за оформлението на каросерията, където японците си партнират с няколко специализирани компании (способни да превърнат тази машина в камионче, всъдеход, пътуващ ресторант и каквото още се сетите).
Hilux Champ, доработен като пътуващ ресторант - food truck
Освен това тук има неща, които ни се струваха съвсем нормални допреди петнайсетина години, но сега биха шокирали европейските купувачи - например 14-цолови джанти (и после се чудим защо колите ни с алуминиеви 18-ки са толкова скъпи).
Третият коз на Toyota за постигането на подобна цена се крие в емблематичната производствена философия на японците. Експерти от централата са минали по целия производствен цикъл, включително при доставчиците от първо, второ и дори трето ниво. Навсякъде, където нещо е могло да бъде оптимизирано, то е било. До степен например вътрешните и външните части на задните листови амортисьори да се боядисват в различни цветове за улесняване при монтажа.
Toyota Kijang от 1975
Основно вдъхновение за новия модел е била Toyota Kijang - универсален бюджетен модел, разработен от японците за пазарите в Югоизточна Азия през 70-те години. Но Hilux Champ съвсем няма да е ограничен само до този регион: в близко бъдеще започва дистрибуцията в Централна и Южна Азия, Африка, Централна и Южна Америка. "Достъпната мобилност" няма да бъде достъпна само за Европа и Северна Америка. Дали Hilux Champ би си заслужавал усложненията, съпътстващи частния внос в България, е въпрос на индивидуална преценка.
Още снимки на Toyota Hilux Champ вижте в ГАЛЕРИЯТА: