Подразделението на Toyota за високопроизводителни модели планира да използва водород, за да запази производството на своите спортни автомобили с двигатели с вътрешно горене – но недостатъците на инфраструктурата пречат този план да бъде реализиран бързо.
Звеното в момента продава четири автомобила: GR Supra, GR86, GR Yaris и GR Corolla – като всеки модел се задвижва от бензинов двигател.
Toyota наскоро разкри концепцията FT-Se като предварителен преглед на първия GR електромобил и подробно описа редица инициативи, по които работи, за да гарантира, че електрическите спортни автомобили ще се позиционират добре. Компанията обаче не е посочила времева рамка за техния дебют и не е разкрила планове за постепенно премахване на своите бензинови автомобили.
Шефът на звеното Масахито Уатанабе споделя, че пълната електрификация не е приоритет за този бизнес, изтъквайки усилията на Toyota през последните години да разработи технология за изгаряне на водород като потенциален спасителен пояс за нейните топлинни двигатели.
„Ние все още смятаме, че двигателят с вътрешно горене има известен потенциал и докато го правим, разбира се, ще се опитаме да спазим всички приложими правила според регионите във всяка страна“, посочва Уатанабе. „Но не искаме да се отказваме. Все още нищо не е приключило, защото ако погледнете двигателя с вътрешно горене, може да разчитаме на водородното изгаряне, което да се превърне в част от тази гама с нулеви емисии“, добавя той.
Многостранният подход на Toyota се проявява в продуктов план, който включва 15 електрически автомобила, които трябва да се появят на пазара до 2026 г., въпреки че компанията все още разчита силно на хибридната технология в опит да предостави максимален избор за потребителите.
Тя също така остава ангажиран с технологията за водородни горивни клетки, въпреки че измества фокуса на това решение от леките автомобили към тежкотоварните превозни средства, както и към кораби и съхранение на енергия.
„Все още вярваме, че (водородът) има голям потенциал, който може да се извлече от самия двигател с водородно горене. Но знаем, че инфраструктурата е крайно недостатъчна. Това е често срещан проблем в редица страни и ние напълно го оценяваме“, изтъква Уатанабе.
По думите му Toyota няма да може да комерсиализира двигателите с водородно горене в близко бъдеще. Въпреки това компанията отчита някои движения, особено в Европа, САЩ и Япония.
„И това не са само правителствата; частните компании също работят за увеличаване на водородната инфраструктура“, добавя той.
Уатанабе не предоставя никакви указания за това как може да изглежда новия GR автомобил с двигател с вътрешно горене, нито кога може да се очаква на пазара.
Нова версия на GR Supra бе забелязана наскоро на тест на пистата "Нюрбургринг" като се съобщава, че е оборудвана с V6 двигател с 454 к.с. от BMW M2.
Според Уатанабе обаче става въпрос за някакъв „тестови модел‘. Той повтори целта на Toyota да се създаде шосейна версия на предстоящата състезателна кола GT3 на Gazoo Racing, показана в концептуална форма миналата година.
Новият GT3 на Gazoo трябва да излезе на пистата през 2026 г., а версията за обществените пътища се очаква да наследи купето Lexus RC F. Все още не са разкрити подробности за нейния двигател.