Берлин е пръснал 10 милиарда евро, за да налага колите на ток, изпълнил е 14% от целите си
Германия ще прекрати предсрочно програмата за субсидиране на електрически автомобили, обяви официално икономическото министерство във федералната република. От началото на субсидирането през 2016 до момента страната е пръснала над 10 милиарда евро, за да подтикне гражданите си да преминат на електрическо задвижване. Програмата обаче даде път на много злоупотреби, а сега нуждата от съкращаване на разходите в бюджета за 2024 окончателно слага точка на щедрите помощи.
Канцлерът Олаф Шолц обеща подкрепа на автомобилните производители по време на автосалона в Мюнхен тази есен, но след решението на Конституционния съд не може да изпълни обещанието си
Правителството на Олаф Шолц се надяваше да закърпи дупките в бюджета си за електромобили и други зелени инициативи, като използва 60 милиарда евро, заделени за справяне с пандемията и останали неизразходвани. Германският Конституционен съд обаче обяви това за противоконституционно.
Допреди решението на съда Шолц смяташе да остави субсидията за електромобили до края на 2024 година. Онези, които са кандидатствали и са били одобрени до миналия петък, ще си получат парите, но от днес приемането на нови кандидатури по програмата е преустановено.
По програмата, приета още по времето на Ангела Меркел, чистите електромобили и колите с водородни горивни клетки се спонсорираха с по 9000 евро, а плъг-ин хибридите - с по 6 750 евро. Ако цената им надхвърля 40 000 евро, субсидията се намаляваше съответно на 7500 евро за електромобил и 5625 евро за хибрид.
Похарчените от 2016 година насам над 10 милиарда евро са докарали броя на електромобилите по германските пътища до 2.1 милиона - по-малко от една шеста от планираното
Решението за спиране на субсидиите предизвика доста гневни реакции. "Конкурентността на автомобилните ни производители сега ще бъде жестоко увредена", писа анализаторът Фердинанд Дуденхьофер. Според в. Handelsblatt сега обявената цел от 15 милиона електромобила по улиците до 2030 изглежда неизпълнима. "Тази цел беше смятана досега за силно нереалистична. Сега е напълно илюзорна", писа изданието. В момента електромобилите в Германия са около 2.1 милиона, или около 14% от планираното.
Още по темата:
-
Правителството отдели 1 милиард евро за насърчаване на електромобили, но само произведени в Европа
-
От 9000 евро в Германия до стимули за коли на газ в Швеция - европейските страни имат различен подход