2023 година ще донесе най-доброто съотношение между нови и втора ръка коли в 33-годишната история на свободния автомобилен пазар в България. Благодарение на впечатляващите 26% ръст при новите автомобили, старите ги превъзхождат вече само 4.88 към едно - в сравнение с 8.2 към 1 през 2021. На практика от целия пазар на леки автомобили у нас тази година 17% се падат на новите коли, около 7.6% са онези до 5-годишна възраст, 14% са машините между 5 и 10 години, и оставащите 61% се падат на автомобили над 10 години (преди година делът им беше над 66%).
Това обаче далеч не означава, че вносът на употребявани машини се свива. Напротив, и в този сегмент на пазара има сериозен ръст - около 8%. Общо новорегистрираните автомобили на възраст над шест месеца са 197 779 до 1 декември, показва традиционната справка на Automedia.bg в данните на МВР.
За съжаление няма никаква съществена промяна в съотношенията между типовете задвижване. Силно замърсяващите стари дизели продължават да увеличават дела си - вече до 55.4% от целия "нов внос". 33% се падат на бензина, 4% са колите на пропан-бутан. Чувствително са се увеличили обаче и електромобилите - вече 1.2% от новорегистрираните машини втора ръка.
От десетте най-продавани коли втора ръка у нас първите девет са германски, и цели 6 от тях са от премиум-марки (тъкмо обратното е при новите коли, където в Топ 10 само десетата позиция е за модел от Германия - VW T-Roc).
Моделите с най-висок ръст спрямо миналата година са Volkswagen Tiguan (45.9%), Hyundai i30 (28.2%), Nissan Qashqai (26.4%), BMW X3 (23%), Honda C-RV (16.4%). Mercedes ML/GLE (16.3%) и BMW X5 (16.1%) - ясен знак, че SUV манията завладява и българския вторичен пазар. С най-голям спад са традиционните хечбек модели като Peugeot 208 (-44%), Fiat Punto (-21%), Peugeot 307 (-15%), Toyota Yaris (-9.6%), а също и миниванове като Toyota Corolla Verso, Opel Zafira и Opel Meriva.
50-те най-продавани коли втора ръка в България (ГАЛЕРИЯ):
Години наред Passat уверено държеше второто място на българския пазар, но от 2022 насам започва да губи позиции. За последната година ръстът е само 0.3%, и изоставането от Mercedes C-Class вече е съществено. И тук мнозинството коли е на пределна възраст - най-вече от поколението В6 (от 2005).