IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Евтиният внос от Азия оставя Германия без производството на гуми

Michelin и Goodyear са на път да затворят заводите си и да оставят над 3000 души без работа

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от крах. В страната все още работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След като американската компания Goodyear обяви, че иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също подготвя мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., споделя шефът на Michelin за Северна Европа - Мария Рьотгер.
 
 
Автомобилни гуми
 
 
Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, споделя Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin. В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, добавяйки: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и генерират по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам сред причините за съкращаванията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург. Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи най-ниски разходи. Групата управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в района на Европа, Близкия изток и Африка и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриката във Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от завода на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли.

Разбира се, той разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е актуален. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.
 
 

0 от 500
  • #30
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    Мити4ен,с мен за графика не си спорил.Пак ме бъркаш с Турбо.
  • #29
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    МитЕ,да не четеш графиката на нивото на река Дунав в сантиметри.
  • #28
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Гост ( преди 5 месеца )
    До 20.Ти какво мислиш ,мен не ме засяга.От Университета са ме преценили,работодателя ми също.
  • #27
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "МитЕ,как функционално неграмотен човек може да разчете една графика?" Не исках да го казвам защото целта ми не е да обиждам Гост, но допускам че това е една от причините три години да не може да я разчете за да ми отговори. То няма и много за четене де. Отляво пише минус 50 нютон метра а отдясно минус 5 - 10 - не знам си колко киловати. Ама явно това е написано по математически правила и не ги разбира. Той е инженер, а не математик или физик. В машиностроенето няма математика и физика
  • #26
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "Защо смяташ ФеЦ на пълна мощност през деня,за цялото денонощие?" Абсолютно нищо не смятам. Цитирам моментното производство за секундата в която съм го прочел. След няколко секунди производството ще е някакво различно число. Например в момента е Генерация и товар на ЕЕС в реално време за 29.11.2023 09:28:37ВяЕЦ 5,97%390.87 MW ФЕЦ 14,80%969.95 MW Товар на РБ5713.85 MW
  • #25
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    МитЕ,как функционално неграмотен човек може да разчете една графика?
  • #24
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    Продължаваш да ми отговаряш и на въпроса, изграждането на нови фотоволтаични централи повишава или намалява цената на тока? Хайде да разбием и този мит веднъж завинаги и да спреш да повтаряш и тази мантра? Отговори и да се приключва! Само където не ти отговарям на профила да отговаряш на въпроси, нали?
  • #23
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 месеца )
    МитЕ,слагай в сметката само ФЕЦ,не всички възобновяеми източници.Защо смяташ ФеЦ на пълна мощност през деня,за цялото денонощие?Нощем ФЕЦ не произвежда нищо,трябва да съхраниш енергия за нощно потребление.
  • #22
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    "Гост, грешката ти е, че си мислиш, че имаш знания." Никога не съм твърдял че имам знания за ДВГ. Затова постоянно обяснявам че вие сте инженерите и ви задавам въпроси. Следващият ми въпрос е ти след като имаш знания защо не отговаряш на тези въпроси? Три години те питам, какви са онези отрицателни стойности на въртящ момент в графиките, които са ИЗМЕРЕНИ на стендовете за изпитания на двигатели? Или инженерите които са ги съставили не разбират, или ти? Аз на кой да ВЯРВАМ?
  • #21
    1 rate up comment 5 rate down comment
    MythBuster ( преди 5 месеца )
    И понеже по твои думи математиката няма нищо общо с физиката , А физичните и математичните знания нямат никаква полза за машиностроенето защото то използва някаква друга наука която аз не разбирам, затова нямаш абсолютно никакви знания по физика и математика и затова не можеш да сметнеш, че възобновяемите източници плюс АЕЦ сутринта са осигурявали 3,7 гигавата мощност от необходимо за държавата 5,7, което означава че са необходими още около 2 000 мегавата. Това още колко по ФЕЦ 587.69 MW са?