IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Евтиният внос от Азия оставя Германия без производството на гуми

Michelin и Goodyear са на път да затворят заводите си и да оставят над 3000 души без работа

Производството на автомобилни гуми в Германия е заплашено от крах. В страната все още работят дванадесет фабрики, четири от които трябва да затворят през следващите години. След като американската компания Goodyear обяви, че иска да прекрати производството си във Фулда и Фюрстенвалде, сега нейният конкурент Michelin също подготвя мащабни съкращения. Френската компания постепенно ще затвори фабриките си в Карлсруе и Трир до 2025 г., споделя шефът на Michelin за Северна Европа - Мария Рьотгер.
 
 
Автомобилни гуми
 
 
Освен това част от производството в завода в Хомбург, Саарланд, ще бъде прекратено. „Губим все повече пазарен дял поради вносните евтини гуми. Намаляващото търсене води до недостатъчно използване на нашите производствени обекти, което оказва допълнителен натиск върху производствените разходи. Следователно няма перспектива за тези дейности“, споделя Рьотгер.

Засегнати са общо 1532 служители на Michelin. В Goodyear 1750 работни места са застрашени. И двете компании в момента преговарят за социални планове с работническите организации.

Вече се проведоха първите протестни митинги, като Франческо Гриоли, ръководител на синдиката и член на надзорния съвет на Continental, разкритикува плановете за съкращения, определяйки ги като прибързани.

„Притеснявам се, че дадена индустрия обръща гръб на Германия, въпреки че имаме някои предимства по отношение на местоположението тук“, изтъква той, добавяйки: „Не бива да се отказвате толкова бързо“.

Синдикалистът все пак признава, че енергийните разходи са твърде високи, конкурентният натиск расте и в бранша има излишен капацитет.

Евтините гуми от Азия заливат европейския пазар от години. Местните производители се опитват да противодействат на това с по-добри продукти. Например с каучукови смеси, които са по-издръжливи и генерират по-малко абразия. Въпреки това, тъй като пазарът като цяло се свива, данните за продажбите спадат във всички области.

Рьотгер от Michelin изброява мащабната концентрация на кризи от 2020 г. насам сред причините за съкращаванията, предприети от нейната компания. „Само разходите за енергия в Европа са се повишили с 260 процента през последните пет години. В сравнение със Северна Америка и Китай общите ни производствени разходи са значително по-високи“, добавя тя.

Предвид пазарната прогноза за следващите години „няма перспектива – въпреки ангажираността на нашите служители и инвестициите, които сме направили“, изтъква Рьотгер.

Общо Michelin е инвестирала повече от 500 млн. евро в модернизацията на германските си заводи през последните десет години. Сега остава само фабриката за автомобилни гуми в Бад Кройцнах и част от производството в Хомбург. Включвайки дъщерни дружества като веригата сервизи Euromaster, Michelin все още има 4780 служители в Германия. Планираното затваряне е допълнителен удар за индустрията след години на миграция на фабрики за гуми към Източна Европа. Последният път, когато имаше подобна дискусия за това преместване, беше във връзка със закриването на завода на Continental в Аахен преди три години.

Ръководството на компанията обмисляше преместване на производството на гуми в страни, предлагащи най-ниски разходи. Групата управлява само една фабрика за гуми в Германия. Конкурентът Goodyear очаква планираното закриване на два обекта в страната да „подобри структурата на разходите в района на Европа, Близкия изток и Африка и да осигури нашата конкурентоспособност и рентабилност в дългосрочен план“.

Синдикатът има сериозни съмнения относно това твърдение, особено за фабриката във Фюрстенвалде, Бранденбург, тъй като съоръжението е само на няколко километра от завода на Tesla. „Защо всъщност не успявате да спечелите този клиент, въпреки че сте в непосредствена близост?“, пита Гриоли.

Разбира се, той разбира, че натискът върху фирмите е огромен. Това е една от причините работническата организация IGBCE да проведе големи демонстрации за въвеждането на „мостова цена на електроенергията“. Лобистката асоциация на каучуковата промишленост наскоро съобщи за спад в продажбите на четири от пет компании в сравнение с предходната година, докато в същото време цените на почти всички използвани материали са се повишили.

От гледна точка на Рьотгер въпросът дали фабриките за гуми трябва да бъдат преместени в Източна Европа вече не е актуален. „Вече не става дума за Запада или Изтока, а за запазването на конкурентоспособността на Европа и особено на Германия“, казва тя. В момента индустрията се движи в низходяща спирала. Германия се нуждае от цялостна програма за своите фабрики, изтъква Рьотгер. „Вече не е достатъчно да се действа с волеизявления. Нуждаем се от индустриална стратегия, която включва средни и големи компании – и това трябва да бъде последвано от действие“, категорична е тя.

Синдикалистът Гриоли не иска да обвинява за проблемите на индустрията само политиката. Все още можете да управлявате завод успешно, дори ако има по-високи разходи от други, изтъква той. „Вярвам, че все още има толкова много иновации в гумите, включително при гумите за камиони. Не става въпрос само за разходите", добавя Гриоли.

Възможностите се крият например в допълнителни услуги като дигитално управление на автопарка, което използва сензори в гумите за намаляване на разхода на гориво. „Ако произвеждаме само каучук, ние се лишаваме от възможността да бъдем част от бъдещ пазар“, изтъква Гриоли.

Малко вероятно е Michelin и Goodyear да се съгласят на подобни идеи при преговорите със синдиката. Французите вече имат опит със затварянето на фабрика в Бамберг, където на мястото е изграден индустриален парк. Това може да бъде „вдъхновение“ за Хомбург и Карлсруе, смята Рьотгер.

Перспективите пред служителите не са лоши предвид недостига на квалифицирани работници. „Вече се свързаха с нас клиенти от сервизния бизнес, които искат да говорят с нас за служители“, споделя Рьотгер. От това може да се развие нещо. „Убедена съм, че всички служители, дори и неквалифицираните, имат перспектива. Ние ще подкрепим всеки един от тях”, допълва тя.
 
 

0 от 500
  • #40
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Аз съм глупав и не знам отговора! Затова питам вас умните. При разнопосочни 50 и 100 нютона сили, положителна или отрицателна работа ще се извърши? Хайде като на тест защото вие невъзможно да отговорите на отворени въпроси. Има два възможни отговора, А положителна, Б отрицателна. Кой от двата е верен?
  • #39
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Хайде бе гостенино ще ти реша половината задача защото съм адски добър математик от най-добрите, иначе няма как да знам отговора. Най-трудната част е да разбереш 50 или 100 е по-голямо. Верният отговор е 100 давай нататък по-лесната част!
  • #38
    0 rate up comment 2 rate down comment
    до 29 ( преди 11 месеца )
    Теб не те интересува, нали? Работодателят ти го интересува, обаче, и то много. Затова ти плаща толкова малко.
  • #37
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Гостенино, Колко е сумата на 2 разнопосочни сили едната от които е 50 нютона, а другата 100 нютона ? Положителна или отрицателна работа ще извършат?
  • #36
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    До 38. Да не би да се впечатляваш от незнанието на Гост? Същият който твърдеше, че един литър дизелово гориво има мощност 10 kW, но в никакъв случай не може да има енергия 10 kWh, защото така е прочел в интернет страницата на един волейболист?
  • #35
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 11 месеца )
    И какво мислиш бе смишник че с елементарни познания че работата е силата по преместването ще ме впечатлиш ли бе знания от 5-ти клас.
  • #34
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Извинявам се. Даже съм отговорил на коментар 20 защото си мислех, че се обръща към мен. Хайде МОЛЯ най-накрая вземи да прочетеш някой линк към който те пращам за да престанеш да приказваш как няма отрицателни неща : https://bg.m.wikipedia.org/wiki/Механична_работа от там четем :Единицата за измерване на работата в SI е джаул (J) и се равнява на работата, извършена от сила един нютон (N) при преместване на тяло на разстояние един метър (m):1 J = 1 N . 1 m или J = N.mКогато силите са по п ...
  • #33
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 11 месеца )
    До 32.Мити4ен,обръщам се към коментар 20 анонимен.Пак ли пишеш с няколко ника, многониковия,?
  • #32
    1 rate up comment 2 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Я ми припомни с турбо ли спорих или с тебе или вече ги бъркаш с кой Ник си писал преди една седмица, когато те питах за последно? Доколкото си спомням не си пропуснал нито един спор в който да се включиш още от времето на инженер Радев с какъв Ник се представяше , когато за първи път започна да пропагандираш съществуването на перпето мобиле, което също е плод на вашите учебници и имате диплом за съществуването му, въпреки че очевидно противоречи на вече изброените физични закони.
  • #31
    1 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 11 месеца )
    Не е въпросът какво мисля аз за тебе, А какво мислиш ти за съществуването на отрицателни сили, отрицателни въртящи моменти, отрицателна мощност, отрицателна извършена работа и всичко подобно с което се заяждаш от три години, че не съществува и ни проглуши ушите, че съм необразован щом твърдя такова нещо. Ти откровенно вярваш че законите на Нютон и законите за запазване на енергията не важат и го пропагандираш, като за доказателство винаги сочиш дипломата си, без дори не знаеш моето образование