Мнозинството хора в България - както впрочем и в Испания, Германия и навсякъде другаде по света - разчитат на употребяваните автомобили за личния си транспорт. Но покупката втора ръка, макар и по-достъпна, крие рискове. Малките повреди и подмяната на консумативи са едно, а периодичните ремонти на двигателя - съвсем друго. Внимателната проверка на мотора е най-важната стъпка за купувача.

Така е от самата зора на автомобилната ера. В последните петнайсетина години обаче се промени нещо друго: самите двигатели. По-строгите екологични стандарти - а и апетитът за по-високи печалби на производителите - родиха т. нар. downsizing: мотори с по-малък работен обем, изработени от по-леки и по-тънки материали, и работещи под по-големи натоварвания. В ранните години на този преход се допускаха и грешки. Освен това новите двигатели, макар и да не са непременно по-ненадеждни от старите, изискват по-честа и внимателна поддръжка - нещо, с което много клиенти още не са свикнали. Ето десет бензинови агрегата от последните десетилетия, които се срещат често на вторичния пазар и с които трябва особено много да се внимава.
10-те най-проблемни бензинови двигателя (ГАЛЕРИЯ):
2.5-литровият боксер се роди, като четирите цилиндъра на двулитровия EJ20 бяха "разтегнати". В резултат стените на цилиндрите станаха по-тънки и блокът загуби устойчивостта си. При прегряване гарнитурата сдава багажа, стига се дори до деформация на четвъртото бутало и до заклиняването му в цилиндъра.
Чувствителността към прегряване означава, че този двигател трябва да се пази от претоварвания, както и в жегите, а охладителната система изисква повишено внимание. При по-новите версии охлаждането е засилено. Все пак на собствениците се препоръчва да сменят маслото едва на 7000 км, да използват качествено масло и да следят периодично нивото му.
При DOHC вариантите подмяната на свещите е доста сложна процедура, затова са монтирани платинени свещи с удължен живот (около 120,000 км). Но рано или късно се стига до болезнената операция по подмяната им.


10