Собственици на електромобили в САЩ и Канада често попадат в сравнително лек инцидент, но заради високите цени на ремонтите, предлагани от Tesla, много от застрахователите предпочитат да бракуват колата. В други части на света - като Източна Европа, например, и по-специално - Украйна, сценарият е обърнат.
Затова и повредени коли на Tesla се изнасят зад граница в държави, в които имат нарастващ апетит за електромобили. Сред тях е и една страна, която в момента се бори с Русия. Там механиците са готови да се справят с превозни средства, чиито батерии се смятат за твърде опасни за ремонт в САЩ и Канада.
Въпреки факта, че малко производители на автомобили продават нови електромобили в Украйна, приблизително 9 процента от новорегистрираните превозни средства са електрически, съобщава изданието Wired. Това е два пъти повече, отколкото в съседните Чехия и Полша, където практиката за закупуване на използвани електромобили е по-рядко срещана.
За Украйна, както и за други страни - като Нигерия и Обединените арабски емирства, пазарите в САЩ и Канада служат като златна мина за достъпни електромобили. Иван Малаховски, собственик на бизнес за ремонт на автомобили в Източна Украйна, твърди, че сервизът му обработва поне 100 коли на Tesla месечно, като повечето от тях идват от чужбина.
„Можем да се справим с всеки проблем, независимо дали става за батерия на електромобил или нашествия от друга държава", категоричен е Малаховски, който заедно с други механици от цяла Украйна разчита основно на оригинални резервни части, също доставяни от чужбина. Понякога обаче се налага използването на детайли от бракувани превозни средства.
Целият този бизнес е стартирал още преди руската инвазия в Украйна. Войната и нейното въздействие върху цените на горивата само засилват практиката за внос и ремонт на повредени електромобили. Това също означава, че стереотипите около електромобилите са малко по-различни в Украйна, отколкото в, да речем, САЩ.
„Тук има шега, че всички бедни хора карат електрически коли, а всички богати карат бензинови коли. Tesla е обикновена, популярна кола, защото е много евтина за поддръжка“, обяснява Малаховски.
Не е изненадващо, че потокът от повредени електромобили от САЩ и Западна Европа започна да привлича вниманието на законодателите и на фирми, рециклиращи батерии. Въпреки че застрахователите може да се притесняват от повредени електромобили, рециклиращите компании по целия свят признават, че са златна мина за материали. В същото време правителствата са нетърпеливи да станат по-енергийно независими и следователно са стимулирани да насърчават насърчаването на процъфтяваща индустрия за рециклиране.
Това означава, че източникът на повредени електромобили от Западна Европа започва да пресъхва за украинските сервизи. И това е жалко, защото тази система донякъде работи. По-старите електромобили намират своя път към страни, които имат търсене за тях.