Германски премиум-производители, сред които са BMW и Audi, решиха повече да не използват железопътната мрежа на Русия, за да доставят своите автомобили в Китай и Монголия. Това съобщава агенция Nikkei, като допълва, че сложната геополитическа обстановка кара автомобилните компании да се откажат от досегашната логистика, осъществявана по Транс-сибирската магистрала и Новия път на коприната.
Вместо това колите ще се доставят само по море, като на първо време доставките на премиум-моделите на BMW и Audi в Китай са преустановени. Интересното е, че двете марки имат съвместни предприятия с китайски компании и произвеждат автомобили в страната, някои модели се доставят от Европа.
Nikkei дава пример с BMW, което има завод в Шанян. От 846 237 автомобила, доставени на китайските клиенти през миналата година, там са произведени около 700 000, а останалите са докарани от Европа. При Audi съотношението е подобно - в Китай са продадени 701 289 коли, като 600 000 са местно производство.
По данни на агенцията, железопътният транспорт излиза по-скъпо на производителите от морския, но отнема по-малко време и е по-екологичен. Този вариант се избира най-вече от премиум-марките. През 2021 г. Porsche, например, всяка седмица е изплащал по 2-3 влака с нови автомобили до Китай, като с всеки са превозвани близо 100 коли. Засега от компанията не са коментирали възможността за отказ от използване на този вид транспорт.
Според информацията, германските компании се притесняват, че властите в Русия могат да конфискуват стоките им като отговор на санкциите срещу страната заради нападението на Украйна. А отговарящите за логистиката руски фирми отказват да поемат отговорност за транзитните стоки, преминаващи през страната.
По тази причина автомобилните производители търсят варианти за доставки до Китай. В BMW, например, се готвят да използват алтернативни железопътни трасета, преминаващи през Балканите (това означава и България) и Турция. Това обаче ще оскъпи сериозно цената на самите автомобили и увеличение на срока за доставки.
Снимка: Audi