Феновете на офроуд шофирането знаят всичко за въжетата и дори малко повече, но напомняме на средностатистическите и на не особено опитните собственици на автомобили, че има различни видове въжета, които могат да бъдат разделени на две основни групи: динамични и обикновени.
Динамичните са въжета, които могат да се разтягат. Принципът на тяхното действие може да се сравни с пружина: когато се опъват от теглещо превозно средство, динамичните въжета се разтягат, акумулират енергия, след което започват да се свиват и изваждат заседналата кола. Е, или не я изваждат, ако дупката е твърде сериозна. Основното тук е, че те няма да могат да дръпнат колата рязко, ударно.
Феновете на офроуд колите обичат тези въжета. Въпреки че, честно казано, те обичат всичко - от такова динамично решение до желязното въже, защото всяко въже има своите предимства, ако знаете как да го използвате. И тези фенове обикновено знаят как да го направят.
Обикновените въжета за теглене не се разтягат. Ако се опитате да издърпате заседнала кола с такова въже, можете да се получи силно разтърсване от неочаквано силно дръпване и да се ударите във волана. А може и да изтръгнете куката за теглене или парче от купето на много стара и твърде изгнила кола. На първо място, това се отнася за стоманените въжета, но умело можете да разбиете колата с обикновено еластично въже с добра теглителна сила.
Обикновените въжета (не динамичните) могат да бъдат неметални (ленти или въжета) или метални. За да разберете кое е най-подходящо, трябва да решите защо изобщо е необходимо.
При феновете на офроуд автомобилите всичко е ясно: колите им често попадат в подобни ситуации, така че те първо се нуждаят от въже, за да спасят заседналата кола. Както казахме по-горе, всички средства са добри: понякога е достатъчна динамично въже, понякога ще е необходима лебедка със стоманен кабел и дори някакъв вид макара. Понякога – всичко наведнъж.
Един обикновен автомобилен ентусиаст не е необходимо да носи около себе си неприлично скъпо десетметрово динамично въже с декларирана теглителна сила от 12 тона. Но въпреки това то е отлична опция за изваждане на заседнала кола. Ако например през зимата трябва редовно да пътувате до места, където пътищата никога не се почистват, тогава динамичното въже може да бъде много полезно.
Една кола с ръчна скоростна кутия и в напреднала възраст може да поднесе някои неприятни изненади, но не се страхува от теглене. По-добре е да хвърлите обикновено въже в багажника на такава кола: цената му е по-ниска от динамичното и е по-лесно за употреба. Да, дръпването при стартиране с него, разбира се, е по-забележимо, отколкото с динамично въже, но дължината му остава непроменена и често това е по-удобно от наблюдението на напрежението на динамичната линия. Ако не друго, по-лесно е да стартирате двигателя на кола, движеща се с обикновено въже.
Сега нека да преминем към втория въпрос: ако всичко е ясно с динамичното въже (вземете пачка пари и отидете до магазина), тогава с обикновеното е малко по-сложно. Кое е по-добре да изберете: въже, лента или метален кабел?
Основният фактор са бримките
Металният кабел има само едно предимство: по-трудно е да се скъса. Вярно, докато не ръждяса и не изгние.
Първо, по-добре е да не го докосвате с ръце без ръкавици: с течение на времето може да започне да се „къдри“ и лесно може да нарани ръката ви. Второ, препоръчително е да го изсушавате след всяка употреба, в противен случай ще ръждясва. Трето, заема много място в багажника. И накрая, той практически не може да се разтяга, поради което трябва да бъде теглен умело: дръпването при потегляне с метален кабел е сериозно. Да кажем, че знаете как да теглите, но сигурни ли сте, че този, когото помолите за помощ, може да действа така добре, както и вие?
В повечето случаи е достатъчно неметално въже. Те, подобно на динамичните, могат да извадят кола от снежна преспа и, ако е необходимо, да теглят колата до дома или до автосервиз. Изборът на вида му - полиестерна лента или въже - не е толкова важен. По-важното е как са направени краищата. Въжето рядко се къса, а най-слабите му места са примките. Ето защо, когато избирате неметално въже, е важно да прецените как е направено. Ако нишките стърчат върху бримките на лентата, това е много лошо. Най-добре е, ако е зашит не само по периметъра, но и напречно.
Примките на въжето могат да бъдат различни: те могат да бъдат вплетени във въжето и гофрирани с метална скоба, могат просто да бъдат вързани или изобщо да не съществуват. В последния случай въжето или ще трябва да бъде завързано за теглещо ухо, или с помощта на скоби за скоби.
Но директното връзване на неметално въже е малко безразсъдно, защото този възел може да стане толкова стегнат, че кабелът да трябва да се среже. И е жалко да се прави това. Така че, ако връзването на възли по някакъв начин не работи в живота ви, обърнете внимание на наличието на контур или устройство за захващане.
Между другото, карабинерите, които често са оборудвани с не най-скъпите кабели, също не са най-надеждното нещо. Разбира се, изглежда лесно: закачате такъв карабинер върху теглещата примка или куката на колата, издърпвате го, откопчавате го - и това е всичко. В живота обаче често не става така: щракате карабинера, дърпате го, той се откъсва и полита в колата под въздействието на опънатото въже. И това е не само обидно, но и опасно, така че е по-добре да не го закачате за отвора, а да опънете кабела през отвора и да щракнете карабинера върху него. Резултатът ще бъде нещо като верижен повдигач, което значително ще намали натоварването на карабината.
Каква е опасността?
Тегленето е комплексна задача и трябва да се подхожда отговорно. На първо място, трябва да запомните съществуването на правилата за движение. Неслучайно не казахме нищо за дължината на кабела - няма нужда да я избираме специално, защото е предписано в правилата за движение и трябва да бъде от четири до шест метра. И въжето също трябва да бъде маркирано с флагове или други сигнални ленти - това също е правило. Тук няма избор. Има избор по отношение на работното и разрушаващо натоварване, указано от производителя, но и тук няма нужда да задълбочаваме. В обикновения живот е достатъчно да погледнете теглото на колата си в свидетелството за регистрация и да го умножите по две. Резултатът ще бъде работното натоварване, за което кабелът трябва да бъде проектиран. Тоест, за двутонна машина е напълно достатъчен кабел с работно натоварване от четири тона.
Най-лошото, което може да се случи на въжето е да се скъса. Никой не е имунизиран от това, така че е необходимо да се сведат до минимум последствията. За да направите това, трябва да използвате амортисьори, които трябва да бъдат окачени на кабел. Можете да закупите специални амортисьори - тежести, които се продават в магазините. Или можете просто да закачите яке на кабела.
Втората точка се отнася до завинтващите се куки за теглене, които сега се използват често при леките автомобили. Нещото, разбира се, е готино, с претенции за естетика, но има една особеност - може да се скъса в областта на резбата. Следователно трябва да го завиете напълно и е по-добре да го издърпате строго коаксиално, а не да го огъвате.
Най-важното е да спазвате правилата за движение по време на теглене. Ако нещо сте забравили, отворете правилника и го прочетете отново изцяло: направете това още веднъж, няма да навреди на никого.