Чували ли сте за марката Zeekr? Тя принадлежи на компанията Geely, подобно на Volvo, и създава първокласни електрически автомобили. По-важното е, че Zeekr, основан едва през 2021 г., разширява границите на въображението, когато става въпрос за дизайн, създавайки екстравагантни концепции, които се превръщат в серийни модели. И това е само една от многото подобни китайски марки.
Оказва се, че тази дизайнерска тенденция се разглежда от Porsche като положително развитие за индустрията. Ръководителят на дизайна Майкъл Мауер наскоро призна, че компании като Zeekr променят правилата на играта за по-консервативните традиционни производители на автомобили от Европа.
„Тези стартиращи компании, без наследството, могат да правят нещата много по-различно - казва Мауер в скорошно интервю за Bloomberg. - Като дизайнер смятам това за положителен момент, защото подобен подход изисква разширяване на светогледа на тези, които вземат решения в борда на директорите.“
Следвайки този пример, рано или късно такива емблематични компании като Volkswagen и Porsche също ще трябва да направят тази стъпка. Ясно е, че те трябва да преминат в нова ера на лична мобилност, където ще се конкурират с нови играчи като Zeekr, Nio, Li Auto, Xpeng и други нови компании от Китай. В продължение Мауер се изразява по-метафорично:
„В главата си винаги имам образ на този камък, който хвърляте в бъдещето. Въпросът е колко далеч да го хвърля? Да постигнеш точната цел, да стигнеш достатъчно далеч в бъдещето, но не твърде далеч, е истинско предизвикателство."
Въпреки нарастващата конкуренция, Porsche се представя добре и в тази насока. През първите шест месеца на тази година компанията от Щутгарт е доставила 43 832 автомобила в Китай, което е с 8% повече от миналата година. Продажбите на Taycan, единственият електрически автомобил на Porsche, са нараснали с 46% в сравнение с първата половина на 2022 г. В момента Китай е най-големият пазар на нови автомобили за Porsche.