За пръв път, откакто се води статистика, Mercedes няма свой модел сред петте най-продавани премиум автомобила на европейския пазар, показват данните на аналитичната компания DataForce за първите девет месеца на годината. За сметка на това компанията от Щутгарт си връща първата позиция при марките във високите пазарни сегменти, изпреварвайки BMW с около 2,000 автомобила. Ако обаче добавим и дъщерните марки - съответно Smart и MINI - тогава BMW излиза на върха като най-голямата група в премиум сегмента в Европа, с около 110,000 автомобила преднина пред Mercedes.
Китайският NIO ET7 е сред автомобилите с най-голям ръст в Европа през тази година - макар и от сравнително ниска база през 2022
Най-големи ръстове на годишна база отчитат Lotus Emira (14250%), BMW XM (13644%) и Mercedes EQS SUV (2202%), но това са на практика нови модели, които имаха само по шепа регистрирани бройки през миналата година. От моделите, които бяха на пазара през 2022, трябва да отбележим успеха на Alfa Romeo Tonale (+416% спрямо миналата година), на китайския NIO ET7 (387%) и на Maserati Grecale (326%).
Най-осезаемо намалява интересът към Mercedes B-Class (-21.9%), Range Rover Evoque (-22.4%), Jaguar F-Type (-24.6%), Alfa Romeo Stelvio (-28.7%), Jaguar I-Pace (-38.1%), DS 9 (-39.1%) и Mercedes EQS (-43.8%).
С пазарния дебют на EQS SUV, продажбите на седана EQS са спаднали почти наполовина
Разбира се, при подобни класации неизменно изниква въпросът кои модели са премиум - някои от бестселърите в списъка ни всъщност са по-малки и евтини от модели на масови производители като Peugeot или Hyundai. Логиката на подбора ни е проста: приемаме за премиум всеки модел, който се отклонява с над 25% от средните цени в своя клас.
Автомобил като А-класата на Mercedes, чиято най-базова версия струва със 17 000 лева по-скъпо от най-базовия Golf, очевидно отговаря на това условие, дори и да не съвпада с нечии представи за лукс. По същата причина европейските анализатори вече не разглеждат Tesla Model 3 и Model Y като премиум модели - след понижаването на цените през последната година те са съизмерими като цени с аналогичните електрически модели на Renault или Kia.
Не сме включили и моделите от свръхлуксозния сегмент, със стартови цени над 150 000 евро, които ще разгледаме в отделен материал.
Тук можете да видите кои са най-продаваните модели в масовия сегмент в Европа.
Най-продаваните премиум модели в Европа, 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Volkswagen вече потвърди, че планира да закрие марката Seat в близко бъдеще. Лесно е да разберем защо, ако погледнем колко добре се продават премиум моделите на испанците, отделени преди няколко години под марката Cupra. При Formentor след миналогодишния скок сега идват нови 14% ръст.