IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бъдещето на малките автомобили е под въпрос

Скъпите батерии правят прехода към електрификация много труден

Преходът към електрическо задвижване със сигурност променя глобалната автомобилна индустрия. Почти всичко, свързано с автомобилите, се променя – от концепцията за това какво представляват и начина, по който производителите го проектират и разработват, до начина, по който клиентите използват превозните средства и взаимодействат с тях.


малки коли


Някои държави и производители са по-подготвени за тази промяна от други и същото може да се каже за отделните сегменти на превозни средства, коментира Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics. Докато SUV и първокласните автомобили обикновено са по-адаптивни към нови задвижвания, други сегменти - като този на субкомпактните автомобили, са изправени пред огромни предизвикателства.

Всичко е въпрос на цена

Въпреки усилията на производителите, батериите все още са значителен фактор в производствените разходи на електрически превозни средства. И тази цена всъщност не се променя, независимо дали става дума за луксозно превозно средство от висок клас или малък градски автомобил.


малки коли


Ето защо европейските и американските производители на автомобили започнаха да увеличават своите електрически портфолиа с луксозни и първокласни автомобили. Техните купувачи вече са готови да платят по-висока цена, но потребителите, които търсят достъпни субкомпактни и градски автомобили, не са на същото мнение. Затова и вече има много по-малко малки електромобили, от които да се избира.„

Бъдещето е обвито с мъгла

През първата половина на 2023 г. само 18 различни малки електромобила от A и B сегменти бяха налични в Европа. В Китай обаче техният брой е почти двойно повече - 34, докато в САЩ се предлагат само два такива модела - Chevrolet Bolt EV и Mini Electric. Тези цифри контрастират с голямото количество малки автомобили с двигател с вътрешно горене, достъпни за купувачите.

Това означава, че пред малките автомобили има два пътя. От една страна, част от произведените в Европа ще оцелеят в зависимост от това дали производителите успеят да намалят разходите за батерии. Европа е регион, където производството на автомобили е много скъпо, така че всяко увеличение на разходите ще продължи да вреди на финансовата жизнеспособност на по-малко рентабилните сегменти. Освен това силният натиск, упражняван от правителствата в полза на електрическите превозни средства, вече принуждава производителите да спрат производството на малки автомобили или да го преместят извън Европа.


малки коли


От друга страна, докато този натиск върху европейските производители се увеличава, това се превръща в идеалната възможност за китайската индустрия да запълни тази празнина. Китай всъщност може да произвежда по-евтини електрически автомобили благодарение на силния ангажимент на правителство и по-конкурентоспособната работна сила. Един китайски субкомпактен автомобил струва средно 58% по-малко от некитайските субкомпактни автомобили, което означава, че има потенциала да разтърси задграничните пазари.

Малките коли в Европа изглеждат обречени

Произведените в Европа градски автомобили и малки автомобили, поне засега, изглеждат обречени. Единственото, което може да ги спаси, е намаляване на производствените разходи, които да ограничат притока на китайски автомобили в региона.

Това обаче ще повдигне друг въпрос - интересуват ли се изобщо американските или европейските компании от производството на малки автомобили, които обикновено не са толкова печеливши, колкото по-големите сегменти? И може ли същите тези производители да се откажат напълно от сегмента, оставяйки го на китайците? Има и още една възможност - някои западни марки вече инвестират в заводи в заводи и производство на автомобили в Китай, както за местния пазар, така и за чужбина.


малки коли


Потребителите продължават да купуват

Независимо от всичко, хората по света продължаван да купуват малки коли. Автомобилите от сегменти A и B представляват 23% от продажбите на леки коли в Европа през 2022 г., 51% в Индия, 28% в Югоизточна Азия и Тихоокеанския регион, и 38% в Африка. В резултат на това те все още са важен сегмент по отношение на обема. И сега на ход е Западът, който трябва да реши дали да отстъпи на китайските производители и да им предостави един сегмент, в който печалбите са много по-ниски, или да го запази, въпреки че може да бъде на загуба от него.


0 от 500
  • #9
    1 rate up comment 4 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    "Една Корса или Поло, да не говорим за субкомпактни какъвто БЕШЕ Ъп са в пъти по-екологични от която и да е електрическа алтернатива и в пъти по-достъпни. "Както винаги си прав само на половина. С едната половина за достъпността съм напълно съгласен и я повтарям от 10 години, че се очаква след 2025 година цените на електромобилите и автомобилите с ДВГ да се изравнят и чак тогава може да се очакват да се изравнят и продажбите и дори електромобилите да се продават повече в съответния клас.
  • #8
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    7, напротив. Брюкселските кратуни са много виновни, защото се водят от политически а не от технически решения и си правят сметките без кръчмар (ако изобщо). Ако човек поне малко следи световната политика, но не само каквото му сервират по БГ преса, ще види картинката по доста по различен начин.
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Вин ( преди 6 месеца )
    #6 Има логика във виждането ви, но без частта за "еврооткачалките", понеже точно Китай, както и пише в статията, е най-големият производител и ползвател на електрички!
  • #6
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 месеца )
    Поредно доказателство че електротероризма има малко до нищо общо с екологията! Една Корса или Поло, да не говорим за субкомпактни какъвто БЕШЕ Ъп са в пъти по-екологични от която и да е електрическа алтернатива и в пъти по-достъпни. Всъщност целта ви повтарям от много отдавна е да ви свалят от колата въобще. Има редица изследвания, че електрификацията сама по себе си не променя нищо! За това и евро-откачалките приемат разни дивотии за колоездене! Толкова за вас!
  • #5
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Вин ( преди 6 месеца )
    Единствен шанс за налагане на електрички при тези цени е административен натиск за налагане на екологични зони в градовете! Не че са лоши, особено ако живеете в къща, но нямат избиване парите за тях!
  • #4
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 2 ( преди 6 месеца )
    Взимат ги и още как виж Спарк например и другите такива
  • #3
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Всички ще се возим на 2-3 тона екология вместо досегашните 8-900кг.
  • #2
    9 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Въпроса е, че на малка кола която преди е струвала 30к сега и искат 60к, примери много и при положение, че за нормална искат 70к то никой няма да иска да си вземе малка.
  • #1
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Мхм ( преди 6 месеца )
    Глопусти затова ли малкият автомобил ц3Е е най достъпната електричка на пазара в момента.Електрификацията била трудна викате