IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Бъдещето на малките автомобили е под въпрос

Скъпите батерии правят прехода към електрификация много труден

Преходът към електрическо задвижване със сигурност променя глобалната автомобилна индустрия. Почти всичко, свързано с автомобилите, се променя – от концепцията за това какво представляват и начина, по който производителите го проектират и разработват, до начина, по който клиентите използват превозните средства и взаимодействат с тях.


малки коли


Някои държави и производители са по-подготвени за тази промяна от други и същото може да се каже за отделните сегменти на превозни средства, коментира Фелипе Муньос, анализатор в JATO Dynamics. Докато SUV и първокласните автомобили обикновено са по-адаптивни към нови задвижвания, други сегменти - като този на субкомпактните автомобили, са изправени пред огромни предизвикателства.

Всичко е въпрос на цена

Въпреки усилията на производителите, батериите все още са значителен фактор в производствените разходи на електрически превозни средства. И тази цена всъщност не се променя, независимо дали става дума за луксозно превозно средство от висок клас или малък градски автомобил.


малки коли


Ето защо европейските и американските производители на автомобили започнаха да увеличават своите електрически портфолиа с луксозни и първокласни автомобили. Техните купувачи вече са готови да платят по-висока цена, но потребителите, които търсят достъпни субкомпактни и градски автомобили, не са на същото мнение. Затова и вече има много по-малко малки електромобили, от които да се избира.„

Бъдещето е обвито с мъгла

През първата половина на 2023 г. само 18 различни малки електромобила от A и B сегменти бяха налични в Европа. В Китай обаче техният брой е почти двойно повече - 34, докато в САЩ се предлагат само два такива модела - Chevrolet Bolt EV и Mini Electric. Тези цифри контрастират с голямото количество малки автомобили с двигател с вътрешно горене, достъпни за купувачите.

Това означава, че пред малките автомобили има два пътя. От една страна, част от произведените в Европа ще оцелеят в зависимост от това дали производителите успеят да намалят разходите за батерии. Европа е регион, където производството на автомобили е много скъпо, така че всяко увеличение на разходите ще продължи да вреди на финансовата жизнеспособност на по-малко рентабилните сегменти. Освен това силният натиск, упражняван от правителствата в полза на електрическите превозни средства, вече принуждава производителите да спрат производството на малки автомобили или да го преместят извън Европа.


малки коли


От друга страна, докато този натиск върху европейските производители се увеличава, това се превръща в идеалната възможност за китайската индустрия да запълни тази празнина. Китай всъщност може да произвежда по-евтини електрически автомобили благодарение на силния ангажимент на правителство и по-конкурентоспособната работна сила. Един китайски субкомпактен автомобил струва средно 58% по-малко от некитайските субкомпактни автомобили, което означава, че има потенциала да разтърси задграничните пазари.

Малките коли в Европа изглеждат обречени

Произведените в Европа градски автомобили и малки автомобили, поне засега, изглеждат обречени. Единственото, което може да ги спаси, е намаляване на производствените разходи, които да ограничат притока на китайски автомобили в региона.

Това обаче ще повдигне друг въпрос - интересуват ли се изобщо американските или европейските компании от производството на малки автомобили, които обикновено не са толкова печеливши, колкото по-големите сегменти? И може ли същите тези производители да се откажат напълно от сегмента, оставяйки го на китайците? Има и още една възможност - някои западни марки вече инвестират в заводи в заводи и производство на автомобили в Китай, както за местния пазар, така и за чужбина.


малки коли


Потребителите продължават да купуват

Независимо от всичко, хората по света продължаван да купуват малки коли. Автомобилите от сегменти A и B представляват 23% от продажбите на леки коли в Европа през 2022 г., 51% в Индия, 28% в Югоизточна Азия и Тихоокеанския регион, и 38% в Африка. В резултат на това те все още са важен сегмент по отношение на обема. И сега на ход е Западът, който трябва да реши дали да отстъпи на китайските производители и да им предостави един сегмент, в който печалбите са много по-ниски, или да го запази, въпреки че може да бъде на загуба от него.


0 от 500
  • #19
    3 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    До 14. Мен не ме мисли! Аз живея в центъра, но не в центъра на София, а на доста по-малък град в полите на планината в къща с двор чиято зеленина поглъща повече въглероден диоксид отколкото отделя един от автомобилите. На покрива имам фотоволтаици които спестяват колкото отделя другия автомобил, а тарифата за зелена енергия на фирмата спестява за служебните автомобили. Тоест хем замърсявам хем съм на нула, хем дишам чист въздух, без това да ми е някакъв приоритет. Защо ми е панелка на осмия етаж
  • #18
    4 rate up comment 1 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    Тинти, ето че пак мразиш и си за изтребление на човечеството и забрани на това и онова. Политиците се хранят с вашата злоба и омраза и ви го връщат тъпкано, като ви карат да мразите нещо и така половината сте за забрана на дизелите другата половина за забрана на електромобилите, някои са за забрана на въглищните централи, други пък за забрана на АЕЦ и не се усещате че за всяка една технология има място под слънцето защото си има както предимства така и недостатъци.
  • #17
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Електричките никога не мога да стигнат параметрите на компактните колите от 90-те години когато бяха най добри. Тогава имаше бум на атмосферните бензинови двигатели с обем от 1.0 до 1.6л и хечбеците с 2/3 врати бяха наистина компактни и леки под 1000кг. с просто устроени конструкции, лесни за ремонт и евтини за закупуване. Имаха си и пробег и всичко и издържаха по 20 години.
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Грета Тунберг ( преди 6 месеца )
    До 13.Скъпи,гледам лошо!!!
  • #15
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 месеца )
    Екологията е природата, не хората! Хората са толкова гнусни и ненужни, че гласувам с две ръце за изтребление на расата!!! Инвазивен вид, който живее от паразитизъм! И разбира се че 100те деца в Конго са по-важни - те са принудени - твоето е по желание! Селата са празни - въздуха там е чист, ако е до въздуха!
  • #14
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Митичен, а ти в дядо Мраз / Коледа вярваш ли? Много ми е чудно, предците ти, дали им е пукало токова за въздуха в градовете? Съсвем отделна тема е, като ти е мръсно там - махни се, никой не те бута зорлем. Аааа, ама пуса му гъзария.. всички у Софето.. и почивните дни всички тръгват за родните си места, с родния си манталитет и самочувствието на софиянец.. Жалка, смешна и трагикомична картинка!
  • #13
    3 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    Ти поне за постоянно говориш за екология защо все още не си подписал с доставчик на тока който да ти доставя само екологично чиста енергия? Като те гледам все пениш на тема екология повече от Грета тунберг! Незнайно защо много те интересува повече екологията в частта с въглеродният диоксид, отколкото чистият въздух в градовете. Много си загрижен за стотина дечица в Конго, чиито родители нехаят за здравето им, Но въобще не се интересуваш какво дишат твоите собствени деца.
  • #12
    1 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    Колко пъти да ти обяснявам, че за фирмената ми партида съм избрал доставчик който ми доставя само зелена енергия ? Ако пожелая може да ми издаде и сертификат, но не ми е нужен. Защо смяташ че повечето зарядни станции не са свързани към такава тарифа най-малкото заради маркетингови цели? Два реда в закона могат да ги задължат да го направят.
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 6 месеца )
    Ама разбира се, ти по някакъв магически начин ще успееш да зареждаш Т'слъта само с възобновяема - как не се бях сетил за тоя сценарий :D И как пък и аз мога да се съмнявам, че не просто електричката а точно и конкретно Т'слъта е решението ;) Глупав съм и туй то! :D
  • #10
    0 rate up comment 3 rate down comment
    MythBuster ( преди 6 месеца )
    Това с екологията обаче, е невъзможно да убедиш когото и да било. Ще сравниш ли отделените вредни емисии за най-маломощните поло и Корса спрямо най-мощната Тесла 1000 коня за първите 200 хиляди километра? И трите шофьора са еколози и са избрали най-екологичното задвижване - теслата зарежда само възобновяема енергия А ти избери какво зареждат полото и корсата? С каквото и гориво да се движат и колкото имало мощни да са ще отделят поне 20 то на въглеродни емисии и стотици килограми окиси