fallback

Volvo и Mercedes получават революционни батерии

Само за 5 минути зареждане те ще дават допълнителен пробег от 160 км

Бъдещите електрически автомобили на Volvo ще бъдат оборудвани с батерии с ултрабързо зареждане. Клетките със силициев анод ще имат специфичен капацитет от около 300 ватчаса на килограм и за пет минути връзка със зарядната станция ще дават допълнителни 160 километра пробег. Технологията, разработена от израелския стартъп StoreDot, разчита на патентовани смеси и алгоритми с изкуствен интелект.

Volvo подписа споразумение за стратегическо партньорство с израелската StoreDot за разработване на прототипни батерийни клетки с технология за ултрабързо зареждане XFC. Засега говорим за т. нар. B-проби - напълно функционални батерии за пълномащабни и стендови тестове. Клетките са адаптирани към бъдещите електрически архитектури на Volvo. И партньорите обещават да покажат първите резултати от сътрудничеството още през следващата година.

Междувременно тестовете, проведени през 2023 г. на ранни проби от XFC клетки на StoreDot, се оказаха положителни. В голямата тестова програма участват всички стратегически партньори на StoreDot. Литиево-йонните батерии с анод от металоидни наночастици показаха специфичен капацитет от около 300 ватчаса на килограм и осигуриха допълнителни 160 километра пробег за пет минути зареждане. Освен това за постижението не са необходими бързи зарядни станции.

Следващият етап за StoreDot ще бъде началото на производството на батерия с полутвърд електролит и специфичен капацитет от 450 ватчаса на килограм. След още няколко години на пазара ще се появят твърдотелни батерии, чиято плътност на съхранение на енергия ще бъде два пъти по-висока от тази на съществуващите литиево-йонни батерии. Според StoreDot това са 550 ватчаса на килограм и заряд за 160 километра пробег за две минути. Всичко това компанията възнамерява да постигне благодарение на патентовани органични и неорганични съединения, оптимизирани с помощта на алгоритми с изкуствен интелект.

Партньорите на StoreDot включват BP, Mercedes-Benz AG, VinFast, Volvo Cars, Polestar, Ola Electric, Samsung, TDK и производствената компания EVE Energy. Очаква се масовото производство на батерийни клетки 100in5 (100 мили за 5 минути) да започне до 2025 г.

fallback
  • #40
    MythBuster ( преди 1 година )
    Бъди обективен и кажи как лично реагирах на обещаните срокове от три-четири години? Дали не ги направих 20 по собствено усмотрение, въпреки че това повече от очевидно противоречи на желанието ми всичко да се случва по-бързо? За разлика от вас аз не вярвам на празни обещания без покритие. Но щом имат работещ прототип, след пет-шест години вероятно ще постигнат успех с изчистване и оптимизиране на производството и създаване на работещ прототип на следващите батерии. Но да говорим за сегашните?
  • #39
    MythBuster ( преди 1 година )
    Бъди обективен и на база препоръката към турбо да си купи отново дизелова баничарка и факта че аз карам дизелов SUV 300 коня около 2 т се опитай да избереш на какво съм фанатик и дали давам прагматични съвети на база най оптимално решение на конкретен проблем с точни и ясни обосновани сметки без да крия как съм стигнал до тях или съм сляп фанатик към някой нещо, политика, държава, екология, конкретна технология или каквото и да било и давам не обосновани мнения на база ВЯРА в нещо. БЪДИ ОБЕКТИВЕ
  • #38
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    И последно, че се изнасям за сега. Не знам дали си правил производство, но планираното рядко се покрива с реалния краен резултат. Лабораторните тестове не означават, че ще могат да го вкарат в масово производство. Един колега вложи няколко милиона в производство и нито постигна обещаните обеми, нито постигна обещаната цена, нито даже успява да докара продукта на 100% като мострите... щекотлива работа е дали ще успеят да постигнат масово производство на тия батерии чудо. Та - чакай ;)
  • #37
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    МитЕ, мисля, че и преди съм признавал, че си относително обективен, но все пак не забравяй, че си си фанатик :) Горе долу същото важи и за мен - разликата може би е, че аз призовавам за честна конглокенция, при каквато нямате шанс, а не политически решения!
  • #36
    MythBuster ( преди 1 година )
    "И незнам как ще ми обясниш че 5 мин зареждане за 1000км е по бавно от 15 за 500?!" Това къде съм го твърдял? Пропуснал си частта с две минутното зареждане и 550 ватчаса на килограм? Можеш ли да сметнеш Колко километра ще мине батерия със сегашното тегло от 650 кг на Тесла модел s, ако бъде заменена с такава? Както самият аз казах това най-вероятно ще стане след 20 години, а не както им се иска на тези и на toyota само след три-четири, но да го сметнем тогава колко ще изминават, когато и да е?
  • #35
    MythBuster ( преди 1 година )
    "Ще трябва, както ти сам казваш, да разберете, че не е само черно и бяло и да приемете сивото!" Сега ако се опиташ и мен да ме обвиниш че крия недостатъците на електромобилите и казвам че всичко е розово, ще стане очевидно за кой всичко е черно-бяло и не чува обясненията за сивото. Дори в тази тема вече десетки пъти обяснявам че бавното зареждане е недостатък на електромобилите който ЕВЕНТУАЛНО може да бъде премахнат в бъдеще. Хайде отречи го?
  • #34
    MythBuster ( преди 1 година )
    В момента цената е 130 долара, въпреки че миналата година се качи малко и сега пак се върна горе-долу на толкова, но батериите на Тесла 4680 предлагат 10000 цикъла живот. Нека да не бъда нахален и да сметна за евтините китайски желязофосфатни батерии които са с по-ниска цена от 130 долара и "само" 4000 цикъла живот. При тях един цикъл струва 0,0325 долара което са допълнителни 0,65 долара на 100 км. Наистина ли ти се струва не съществена разликата? Поправи каквото смяташ че греша?
  • #33
    анонимен ( преди 1 година )
    Митичен, колко пъти да ти се обяснява, че обещанията са едно, реалността друго? Тази батерия, тепърва ще се тества. Дали ще даде лабораторните показатели тепърва ше се види. Защо веднага го приемаш за чиста монета и започваш пропагандата?! И незнам как ще ми обясниш че 5 мин зареждане за 1000км е по бавно от 15 за 500?!
  • #32
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Значително е, но е недостатъчно, за да проработи светлото ви електрическо бъдеще! Ще трябва, както ти сам казваш, да разберете, че не е само черно и бяло и да приемете сивото!
  • #31
    MythBuster ( преди 1 година )
    Тоест ти се струва абсолютно незначително това че цените на батериите от 15 години са паднали 10 пъти а живота им е увеличен 30 пъти? Очевидно не осъзнаваш какви глупости си написал, затова ще ти го обясня с простичък пример. Само горе написаното само по себе си означава, че ако едно време един заряден цикъл на батерия с цена 1300 долара за киловатчас и живот 300 цикъла е струвал 4,33 долара които трябва да добавиш към цената на тока за зареждане. 20 kWh на 100 км - 86 долара на 100 км
fallback
Последни