Бъдещите електрически автомобили на Volvo ще бъдат оборудвани с батерии с ултрабързо зареждане. Клетките със силициев анод ще имат специфичен капацитет от около 300 ватчаса на килограм и за пет минути връзка със зарядната станция ще дават допълнителни 160 километра пробег. Технологията, разработена от израелския стартъп StoreDot, разчита на патентовани смеси и алгоритми с изкуствен интелект.
Volvo подписа споразумение за стратегическо партньорство с израелската StoreDot за разработване на прототипни батерийни клетки с технология за ултрабързо зареждане XFC. Засега говорим за т. нар. B-проби - напълно функционални батерии за пълномащабни и стендови тестове. Клетките са адаптирани към бъдещите електрически архитектури на Volvo. И партньорите обещават да покажат първите резултати от сътрудничеството още през следващата година.
Междувременно тестовете, проведени през 2023 г. на ранни проби от XFC клетки на StoreDot, се оказаха положителни. В голямата тестова програма участват всички стратегически партньори на StoreDot. Литиево-йонните батерии с анод от металоидни наночастици показаха специфичен капацитет от около 300 ватчаса на килограм и осигуриха допълнителни 160 километра пробег за пет минути зареждане. Освен това за постижението не са необходими бързи зарядни станции.
Следващият етап за StoreDot ще бъде началото на производството на батерия с полутвърд електролит и специфичен капацитет от 450 ватчаса на килограм. След още няколко години на пазара ще се появят твърдотелни батерии, чиято плътност на съхранение на енергия ще бъде два пъти по-висока от тази на съществуващите литиево-йонни батерии. Според StoreDot това са 550 ватчаса на килограм и заряд за 160 километра пробег за две минути. Всичко това компанията възнамерява да постигне благодарение на патентовани органични и неорганични съединения, оптимизирани с помощта на алгоритми с изкуствен интелект.
Партньорите на StoreDot включват BP, Mercedes-Benz AG, VinFast, Volvo Cars, Polestar, Ola Electric, Samsung, TDK и производствената компания EVE Energy. Очаква се масовото производство на батерийни клетки 100in5 (100 мили за 5 минути) да започне до 2025 г.