IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

042 - тайното ИЖ, за който малцина знаят

В началото на 90-те компанията има намерение да създаде многофункционален микробус, но проектът си остава на ниво прототип

Автомобилният завод "Ижмаш" отваря врати през 1966 г., като през по-голямата част от времето на дейността си предприятието произвежда модели, ползващи за основа техниката на Москвич. Компанията обаче е амбицирана да създава и по-новаторски концепции собствена разработка, сред които може да се споменат Иж-13 „Старт“, тривратия SUV Иж-14, „спортния“ вариант с пет врати Иж-19...


Иж-042


През 1990 г., в резултат на съперничеството с AЗЛК, които представят 3733 и Arbat, в Ижевск проектират (и година по-късно правят реален прототип)  компактния микробус Иж-042. Ядрото на екипа, който прави микробуса Ижевск, е заместник-главният дизайнер на Ижмаш А. Кондрашкин, дизайнерите А. Палагин и О. Матюшин, както и главният дизайнер на предприятието В. Умняшкин. Набързо сглобената кола изглежда доста груба, но новостта на нейната концепция предизвиква огромен интерес.

За ориентир е избран японският микробус Suzuki Every. Бройка от този модел е закупен от завода за подробно проучване. Но в случая не става въпрос за буквално копиране: Ижевският модел е по-голям и по-тежък от японския. Дължината на каросерията (малко повече от 4 м) е с един метър по-голяма от дължината на вдъхновението от Далечния изток. Широчината (1660 мм) е с 300 мм по-голяма. Собственото тегло (1100 кг) е с 300 кг повече от това на японския модел. Но пътническият капацитет на руската машина се оказа по-висок - „японецът“ можеше да вземе само четирима на борда. Прототипът е с носеща тръбна рама и пластмасова каросерия със заменяеми панели.


Иж-042


Сравнително просторният интериор на Иж-042 с три реда седалки е сглобен от елементи и материали, ползвани от други серийни модели на производителя и основно от хечбека Иж-2126. Предното окачване е независимо, задното - торсионно е е проектирано за повишена товароносимост. Предвидени са и специални гуми, позволяващи повишено натоварване от 650 кг. Иж-042 използва петстепенна ръчна скоростна кутия и зъбна кормилна рейка.

За двигател на прототипа на микробуса е избран 1,8-литров бензинов двигател с мощност 99 к.с. с. и въртящ момент от 140 Нм. Според изчисленията, с него микробусът трябваше да ускори до 100 км/ч за два пъти и половина по-дълго време от лекия автомобил Oda, чието ускорение е 12 секунди. Очакваният „апетит“ за гориво се определя от стойността от 13,5/100 км, което с 60-литров резервоар за гориво дава на автомобила приемлив пробег. Максималната скорост е определена на 130 километра в час.


Иж-042


Обещаващият Иж-042 обаче нямаше късмет. Тази кола се появява точно когато се разпада СССР, местната автомобилна индустрия се изправя пред нови реалности, а проектът се оказва обречен на забрава.

Повече снимки на прототипа на Иж-042 ще откриете в ГАЛЕРИЯТА:


0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    веднага си личи гениалният съветски дизаин
  • #3
    13 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Съветския модел е прекалено муден и не дава възможност за развитие, както в България ни научи на мързел, така в Русия ги научи да не мислят
  • #2
    16 rate up comment 1 rate down comment
    Алекс ( преди 1 година )
    В Русия има много прототипи,но малко от тях достигат до серийно производство.Мързи ги и предпочитат с години да произвеждат едно и също.ВАЗ 2101 и фейслифтовете до 2107 се произвеждаха от 1970 до 2014.Лада Нива от 1977 и производството продължава.Сега Рено им направи Лада Веста и в следващите 50 год. ще я произвеждат.
  • #1
    17 rate up comment 2 rate down comment
    убко ( преди 1 година )
    Срам ви беше да напишете, че сАветското "чудо" на техниката ускорява 0-100км/ч за 30! секунди, нали? И тоя разход на гориво ще го даде само на прав път с 40-50км/ч.