Автомобилната индустрия в Европа от известно време настоява за помощ от институциите в борбата с навлизащите в Европа китайски електромобили. И изглежда властите в ЕС най-после ще предприемат действия, става ясно от изявление на председателя на Европейската комисия - Урсула фон дер Лайден.
„Комисията започва антисубсидийно разследване на електрически превозни средства от Китай”, заяви Фон дер Лайен по време на речта за състоянието на Съюза пред Европейския парламент, като целта е да бъдат успокоени компаниите, които са загрижени за несъответствието в икономическото третиране на електрическите автомобили, „произведени в ЕС“ и тези, „произведени в Китай“. "
„Твърде често нашите компании са изключени от външните пазари или са жертви на хищнически практики. Те често са отслабени от конкуренти, които се възползват от големи държавни субсидии. Пример за това е секторът за електрически превозни средства, който е ключов сектор за икономиката и имаогромен потенциал за Европа. Световните пазари сега са наводнени с по-евтини китайски електрически автомобили. А цената им се поддържа изкуствено ниска с огромни държавни субсидии. Това изкривява нашия пазар. И понеже не го приемаме отвътре, не го приемаме и отвън", заяви Фон дер Лайен.
Целта на разследването е да се оцени прилагането на изравнителни мита върху вноса в допълнение към вече прилаганите (10 %). Председателят на ЕК припомни, че нелоялните търговски практики на Китай вече са се отразили негативно на ЕС в бизнеса със системи, захранвани от слънчева енергия. Благодарение на субсидирането от властите в страната си китайските компании са прогонили европейските си конкуренти, които са били принудени да обявят фалит и да се разделят с най-ценните си кадри.
„Този сценарий не бива да се повтаря с автомобилната индустрия. Рисковете трябва да се елиминират, а не да се разделят и това ще бъде моят подход при срещата на върпа ЕС-Китай в края на годината“, категорична беше Фон дер Лайен.
Някои европейски компании вече публично осъдиха случващото се в индустрията. Шефът на Stellantis – Карлос Таварес, заяви, че той и концернът му са за силна конкуренция, която позволява напредък, но иска от европейските политически лидери да създадат условия подобни на тези, в които компаниите от Европа попадат, когато отидат в Китай.
„Няма причина да създаваме по-добри условия от тези, запазени за нас от тях и не искаме пристигането на китайски производители в Европа да създаде ситуацията, която нискотарифните авиокомпании предизвикаха. Те убиха големите превозвачи и доведоха до увеличение на разходите“, коментира Таварес