Собствениците на употребявани автомобили са наясно, че винаги трябва да бъдат подготвени за някои крайно опасни изненади. Сред тях, например, е активиране на индикатора на маслото, който светва, докато двигателят загрява. В същото време обаче нивото на смазката в двигателя е нормално, но въпреки това иконката се появява на таблото.
„Масленият глад“ е най-краткият път до повреда на всеки двигател с вътрешно горене. Липсата на смазване незабавно води до надраскване на цилиндрите, буталата и разпределителните валове, а след това и до пълен ремонт. Това е скъпо удоволствие и за да бъде предотвратено, на таблото има специален индикатор за маслото. Той обаче светва в червено, а е добре известно, че когато някоя лампа свети в червено, автомобилът не бива да се кара.
В три от четири случая индикаторът ще изгасне, ако шофьорът добави масло до желаното ниво. Смазката може да изгори поради неправилен избор, поради нормално износване на двигателя и втвърдени маслени уплътнения или, което се случва много по-често - просто „да избяга“ изпод остарелите гумени уплътнения. Между другото, една проверка на картера няма да да навреди, тъй като той изгнива, деформира се и започва да тече.
Понякога обаче се случва светлината да се активира само по време на загряване на мотора и след това да изгасне сама. Проверка на нивото показва, че той нормално. Тогава къде е проблемът? Отговорът, колкото и да е странно, е прост и лежи на повърхността -това е симптом на запушен маслен филтър. Може той да не е сменян скоро или път да е използван неоригинален детайл с лошо качество.
Налягането вътре в системата е чудовищно и филтърният елемент прилича на пресована тоалетна хартия или стари вестници, поради което моментално се запушва, разкъсва и деформира. Понякога дори самата „чаша" на филтъра се огъва, така че понякога проблемът може да се види само като се погледне в двигателното отделение.
С годините в двигателя се натрупва огромно количество мръсотия, независимо колко често се сменя маслото. Устройството се почиства със специални съединения, картера се отстранява и измива, но примесите все още остават вътре. И всички те летят директно във филтъра, при това в големи количества. Изчистването от стари отлагания се постига само с пълно разглобяване, но може да се започне и с нещо по-малко.
Ако проблемът се появява често, първо трябва да се смени маслото, след което колата да се управлява по обичайния начин. Единствено по.често трябва да се наблюдава таблото и ако лампата за маслото не светне, проблемът е решен. Ако обаче иконата продължи да се активира най-вероятно в двигателя е натрупана твърде много мръсотия. Може би маслената помпа се е повредила, като зъбните колела са се износили след сериозен пробег на двигателя.
Иконата „добавете масло“ на таблото означава само едно нещо - вече не можете да управлявате колата. Изобщо. Ако някоя светне и не изгасне, трябва да вземете мерки веднага - няма за кога да отлагате. Между другото, когато купувате употребявана кола, когато стартирате двигателя, първото нещо, на което трябва да обърнете внимание, е как се дължи лампата за маслото. Тя трябва да светне, когато завъртите ключа, и да изгасне, след като двигателят се „събуди“. Ако обаче изобщо не се запали, явно крушката е изгоряла или е махната предварително. А причината е, е че по-рано е светела често, сигнализирайки за неизправност.