Китайската доминация в производството на батерии - най-ключовия елемент от електромобилите - продължава да расте с притеснителни темпове, показват обобщени данни след първото полугодие на 2023. Общо 66.7% от цялото световно производство се паза на китайски компании, като сред десетте най-големи производителя на автомобилни батерии шест са китайски.
Над една трета от световното производство на батерии вече се ръководи оттук - от централата на CATL в китайския град Нинде
Глобалното потребление се е увеличило с 50% за първото полугодие на тази година до цели 304.3 гигаватчаса, показва анализът на корейската изследователска компания SNE Research. Производственият капацитет на Европа въпреки големите усилия и субсидиите е едва 3.7 гигаватчаса, или около 1.2% от глобалното производство. При това немалка част от него също се пада на съвместни предприятия с доминиращо китайско участие.
Убедителен лидер на този пазар е китайската CATL, чийто пазарен дял вече достига рекордните 36.8%. На второто място излиза друг китайски производител - BYD, който измества корейската LG Energy. В челната десетка, освен шестте китайски компании, попадат три от Южна Корея и една от Япония.
10-те най-големи производителя на батерии през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
Китайски производител, който е основан още през 2001, но се разви особено бурно в последните няколко години. EVE е обединение от няколко китайски компании, което от 2019 е доставчик на Hyundai-Kia, а успоредно с това произвежда и промишлени батерии за монтиране в кораби. Тази пролет компанията обяви, че ще построи завод на стойност 1.3 милиарда евро в Дебрецен, Унгария, чиято основна функция ще е да доставя батериите за бъдещата електрическа Neue Klasse на BMW (която също ще се прави в Дебрецен).
Пазарен дял през 2021: 0.9%
Кого снабдява: Hyundai, Kia, BMW, китайски производители