Китайската доминация в производството на батерии - най-ключовия елемент от електромобилите - продължава да расте с притеснителни темпове, показват обобщени данни след първото полугодие на 2023. Общо 66.7% от цялото световно производство се паза на китайски компании, като сред десетте най-големи производителя на автомобилни батерии шест са китайски.
Над една трета от световното производство на батерии вече се ръководи оттук - от централата на CATL в китайския град Нинде
Глобалното потребление се е увеличило с 50% за първото полугодие на тази година до цели 304.3 гигаватчаса, показва анализът на корейската изследователска компания SNE Research. Производственият капацитет на Европа въпреки големите усилия и субсидиите е едва 3.7 гигаватчаса, или около 1.2% от глобалното производство. При това немалка част от него също се пада на съвместни предприятия с доминиращо китайско участие.
Убедителен лидер на този пазар е китайската CATL, чийто пазарен дял вече достига рекордните 36.8%. На второто място излиза друг китайски производител - BYD, който измества корейската LG Energy. В челната десетка, освен шестте китайски компании, попадат три от Южна Корея и една от Япония.
10-те най-големи производителя на батерии през 2023 (ГАЛЕРИЯ):
China Lithium Battery Group, или CALB, е още една китайска компания, основана през 2007. Абревиатурата остана от времето, когато тя се наричаше China Aviation Lithium Battery, но през 2020 името бе сменено, за да отразява по-точно основния фокус. Компанията разполага със собствен изследователски институт в областта на батериите, и с шест завода в градовете Чънджоу, Луоян, Сямен, Вухан, Ченду и Хефей. Наскоро CALB обяви планове да разшири производствения си капацитет до 300 гигаватчаса през 2025 година.
Пазарен дял през 2021: 3%
Кого снабдява: GAC Motor, Zhejiang Geely Holding Group