IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кризата за литий ще удари електромобилите още до 2025

Първи ще пострадат по-малките производители, прогнозира Международната агенция за енергетика

Производителите на електромобили се оказаха на прага на недостиг на батерии: въпросът за възможната липса на литий за производството на акумулаторните устройства за съхранение на електроенергия вече става много наболял. За смущения в доставките на малко познатото "бяло злато" вече се говори от Чили до Невада, Австралия и Китай. Много производители на автомобили започнаха да търсят решения в нехарактерни за тях ниши, като добив на полезни изкопаеми.
   
   
добив на литий
  
   
Според Леонардо Паоли и Тимур Гул от Международната агенция по енергетика (IEA), въпреки увеличаването на производството, индустрията може да се сблъска с недостиг на литий и кобалт, като това ще се случи още през 2025, ако няма достатъчно инвестиции в производството.

Една от основните причини за бъдещия недостиг е на повърхността: минните компани не искат да инвестират, докато не са сигурни, че индустрията няма да премине към батерии, направени от други метали. Докато миналата година производителите на батерии купуваха литий и други суровини сами или чрез посредници, настоящият недостиг на литий принуди производителите на автомобили да купуват директно необходимия метал и да го изпращат до фабриките за батерии.

Според експерти глобалното производство на литий трябва да се утрои през настоящото десетилетие, защото в противен случай няма да се справи с търсенето от страна на автомобилната индустрия, тъй като продажбите на електрически SUV, спортни автомобили и седани, които скочиха с 55% миналата година, ще нарасне още повече.
  
    
добив на литий
   
    
Световната автомобилна индустрия навлиза в производство
 

General Motors Co. и китайската BYD Auto Ltd. са закупили дялове в компании за добив на литий, което не се е случвало в автомобилната индустрия досега. Някои автомобилни гиганти започнаха да инвестират в преработката на литиеви суровини или в технология за преработка на използвани батерии.

GM купи директен достъп до литий, като инвестира 650 милиона долара в канадски минен концерн, който е най-големият доставчик на руда за Съединените щати. Така компанията гарантирано ще получава достатъчно суровини за производството на 1 милион автомобила годишно. Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия. Отделът за батерии на Volkswagen, PowerCo, подписа споразумение с Канада миналия август за намиране на доставчици на „критични суровини“, включително литий, кобалт и никел, и призова за сътрудничество по „сигурност на суровините“.

Компанията майка на BYD Auto, производителят на батерии BYD Co., обяви инвестиция от над 5 милиарда долара в добив и обработка на литий. Повечето от обектите са в Китай, но BYD също обещава да похарчи 290 милиона долара за преработвателен завод в Чили, един от най-големите производители на литий. Така китайците ще получат първото право да купуват литий от чилийски миньори, при това с отстъпка. Миналата година BYD обяви, че ще инвестира няколко милиарда долара в завод за 100 000 тона литиев карбонат годишно в източния град Ичун. Друг китайски автомобилен производител, NIO Inc. купи 12% от австралийската компания за добив на литий Greenwing Resources Ltd. за 8.1 млн. долара, с които се застрахова от предстоящият недостиг на ценната суровина.

Най-големият китайски производител на литий Ganfeng Lithium Co. миналата година купи аржентинската Lithea Inc. за 962 милиона долара. Това беше продължение на политиката на борба за ресурси, тъй като през 2021 г. Ganfeng купи и мексиканската компания Bacanora Lithium за 391 милиона долара.

Ganfeng Lithium Co разработва проект близо до Сонора с планирано годишно производство от 35 000 тона. Друга китайска компания, Tianqi Lithium Inc. притежава 23.8% от водещата чилийска Sociedad Quimicay Minera (SQM).

Въпреки всички мерки проблемът наистина се оказва остър. Недостигът на доставки на литий може да провали плановете на световната индустрия да увеличи продажбите до десетки милиони електрически превозни средства годишно.
    
   
добив на литий
  
    
Конкуренцията се превръща в конфликти
 
Вече съществуват политически и икономически конфликти, избухващи около лития. Има оплаквания относно липсата на такива ресурси и екологичните разходи за тяхното извличане. Литият се превърна в още един конфликт в напрегнатите отношения между САЩ и Китай.

„Вече имаме риск да не получаваме достатъчно литий “, каза главният финансов директор на GM Пол А. Джейкъбсън на конференция на Deutsche Bank в средата на юни. Миналата година Канада въведе ограничения за чуждестранно участие в производството на литий и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнологични продукти. Китайското правителство обвини Съединените щати, Канада, Япония и други правителства в злоупотреба с мерки за сигурност, чрез които (според китайците) се цели  да навредят на китайските конкуренти в електрическите автомобили.

Научно доказано е, че около осем килограма литий, кобалт, никел и други метали са необходими, за да се направи дори малка батерия, което според мнозина водещи експерти в бранша ще доведе до същия проблем като този със скорошния недостиг на чипове. Пекин, Вашингтон и други правителства разглеждат доставката на метала за електрически превозни средства като стратегически въпрос и затягат контрола на достъпа. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат активите си за добив на литий точно поради съображения за сигурност.
    
    
добив на литий
  
     
Други правителства, включително Индонезия, Чили и Зимбабве, се опитват да увеличат максимално печалбите си от находищата на литий, кобалт и никел, като изискват от минните компании първо да инвестират в преработката и след това да изнасят продуктите на чуждестранни пазари.

Инвестициите на производителите на автомобили могат да помогнат за премахване на някои от рисковете и да увеличат както добива, така и преработката на тази суровина. В момента световните ресурси на литий се оценяват на 80 милиона тона. Боливия е най-голямата страна с 21 млн. т, следвана от Австралия със 17 млн. т и Чили с 9 млн. т. Доказаните запаси на Китай са 4.5 млн. т, а САЩ имат 1 млн. т.

Според прогнозата годишното световно производство ще достигне 1.5 милиона тона до 2030 г. Но ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с двуцифрени годишни темпове, тогава обемът на производството на тази важна суровина ще нарасне до 3 милиона тона. Според изследователската фирма EV Volumes през 2021 г. продажбите на батерийни и бензиново-електрически хибридни превозни средства са се увеличили повече от два пъти в сравнение с предходната година и възлизат на 6.8 милиона единици. Миналата година производството и продажбата им са нараснали до 10.5 милиона.
  
    
литий
  
      
Китай представлява 60% от миналогодишните продажби - две трети от производството на автомобили и три четвърти от производството на батерии. А Ford планира да продава 2 милиона електрически коли годишно до 2026 г. GM, чиито продажби през 2022 г. възлизат на 3.6 милиона автомобила, планира да пусне 30 електрически модела и да увеличи производствения капацитет до 1 милион единици. след две години.

Годишната цел на Toyota Motor Co. - 3.5 милиона електрически коли до 2030. VW, който продаде 4.6 милиона автомобила в световен мащаб миналата година, цели 70% от продажбите в Европа и 50% в Китай и САЩ да бъдат електрически до 2030 година. В САЩ е разработена програма, според която до 2030 г. половината от всички нови коли, продавани в страната, ще бъдат с батерии или с други технологии с нулеви емисии.

Този май Tesla Inc. постави основите на завод за преработка на литий в Тексас. Taim трябва да произведе този компонент до 2025 г. в такова количество, че да е достатъчно за производството на поне 1 милион коли годишно. „Основният проблем е много повече свързан с капацитета за обработка, отколкото с извличането на минералите“, каза Илон Мъск на церемонията по първата копка на завода.
  
   
литий, батерии, добив, Австралия
  
      
Скоро Украйна също може да стане влиятелен играч на световния пазар на литий. Местната компания "UkrLitiyVydobuvannya" вече получи лиценз за разработката на Полоховското находище на литиеви руди в Кировоградска област. Предвижда се не само добив на петалитова руда, от която може да се произвежда литиев карбонат, но и изграждане на преработвателна фабрика. Това предприятие също възнамерява да привлече инвестиции от няколко различни направления.

В Европа има още едно обещаващо място: VW подписа петгодишен договор за доставка с Vulcan Energy Resources Ltd., която планира да произвежда литиев хидроксид от геотермална вода в долината на Рейн в Германия.

Така по-малките автомобилни марки, които нямат собствени доставки на литий, могат да се окажат в трудна позиция. Те ще бъдат принудени да плащат повече и това, предвид огромната конкуренция на пазара на електромобили, ще изхвърли много марки зад борда.
  
     

 

0 от 500
  • #41
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А ако не си поредния заядливец и наистина се интересуваш, можеш да прочетеш статията Where Does Tesla Get its Lithium? (Updated 2023) . Там на дълго и на широко са описани както евентуалните проблеми с доставките, така и техните решения както и с кои компании за добив и обработка на литий е подписал на Тесла, какви собствени мини за литий има, какви собствени предприятия за рафиниране на литий изгражда, защото добивът е лесната част, а рафинирането е печелившата и е машина за печатане на пари.
  • #40
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Иначе да вметна, доста от вас са електрици да кибичат на синя и зелена зона денонощно, но имате право на 2 или 4 часа и след това трябва да ви вдигат. Разбира се в Тикволадия това няма кой да го приложи, но да леко бай ганчовци сте.
  • #39
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До 36 ( преди 1 година )
    Да беше прочел и следващото мнение? Ако виждаш грешка в сметките, сподели? Иначе ти си безпочвания заядливец. Цитирам се"Тесла има планове за собствено производство на батерии както и договори за доставка на необходимите количества материали за 3 TWh производствен капацитет на батерии през 2030. Писах ви го и по друг начин 3000 GWh. С 1GWh батерии могат да се произведат 12 500 модел 3 с най-голямата батерия, означава 37 милиона електромобила годишно, а ще купуват и батерии от други доставчици.
  • #38
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 35 ( преди 1 година )
    А защо реши, че ме мързи да повървя 4 минути до морето? youtu.be/FfwMPXnfTBU
  • #37
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Прочетете пак статията, липсва ви четене с разбиране за 3-ти клас както и сте груб и невъзпитан, очевидно и първите 7 ги няма никакви.
  • #36
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 33 ( преди 1 година )
    Дори на 3, 7 kW колкото е стандартен шуко контакт свързан на предпазител 16 ампера, само за осем часа нощна тарифа се зареждат 150 км всяка нощ, което са ти 1 000 км седмично, 50 000 км годишно. Не ти ли стигат? Е на повечето хора са им напълно достатъчни и даже могат да зареждат веднъж на два-три дни по за 8 часа на нощна. Ако няма контакт, giga charger идват и монтират безплатни зарядни станции срещу 10 лв абонамент на месец или без абонамент но плащаш на тях за зареждане. Нямаш ли 10 лв?
  • #35
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    да се хвалиш че имаш ваканционен имот на слънчака не е добра идея чак те съжалявам как си почиваш накиснат в хлорираната вода
  • #34
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 33 ( преди 1 година )
    А защо реши че говоря за цял свят? В България дори временната партида е 6 kW и няма по-ниска. Следващата на която те връзват след акт 16 е минимум 15 kW, която тук струва 600 лв за да ти я прекарат и доплащаш някакви пари за кабел ако отклонението до електромера е над 12 м. Нищо непосилно. Единственият проблем е че отнема около година бюрокрация. Обикновено асансьора на всеки блок е свързан на 50 kW партида трифазна, асансьорите харчат максимум 10.
  • #33
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Шминтири, никой не оспорва факта че МОЖЕ да се направи, но да се изгради вече е друга работа. *** виж електропреносната мрежа в САЩ или Китай, в България или което и да е предградие в западна Европа. В Испания договорът ми е за мощност 3,6 киловата - питах да я вдигнат за да мога от газ да мина на ток - ами инсталацията не става, не само моята, а на целия блок.
  • #32
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Шминтеритчо ( преди 1 година )
    Въобще нищо Не пропускам. Ти пропускаш, че тази пикова мощност рядко се достига и това, че 1kWp инсталирана фотоволтаична мощност произвежда в рамките на България между 1200 и 1400kWh годишно, не означава че работи само средно около 1300 часа в годината от 8760 възможни. Напротив, работи от Изгрев до залез ВСЕКИ божи ден, което ще рече над 4000 часа годишно и почти никога с 1kW мощност. Например в момента вали дъжд, и слънцето се е скрило, но въпреки това фотоволтаиците ми захранват хладилника