fallback

Кризата за литий ще удари електромобилите още до 2025

Първи ще пострадат по-малките производители, прогнозира Международната агенция за енергетика

Производителите на електромобили се оказаха на прага на недостиг на батерии: въпросът за възможната липса на литий за производството на акумулаторните устройства за съхранение на електроенергия вече става много наболял. За смущения в доставките на малко познатото "бяло злато" вече се говори от Чили до Невада, Австралия и Китай. Много производители на автомобили започнаха да търсят решения в нехарактерни за тях ниши, като добив на полезни изкопаеми.                Според Леонардо Паоли и Тимур Гул от Международната агенция по енергетика (IEA), въпреки увеличаването на производството, индустрията може да се сблъска с недостиг на литий и кобалт, като това ще се случи още през 2025, ако няма достатъчно инвестиции в производството.

Една от основните причини за бъдещия недостиг е на повърхността: минните компани не искат да инвестират, докато не са сигурни, че индустрията няма да премине към батерии, направени от други метали. Докато миналата година производителите на батерии купуваха литий и други суровини сами или чрез посредници, настоящият недостиг на литий принуди производителите на автомобили да купуват директно необходимия метал и да го изпращат до фабриките за батерии.

Според експерти глобалното производство на литий трябва да се утрои през настоящото десетилетие, защото в противен случай няма да се справи с търсенето от страна на автомобилната индустрия, тъй като продажбите на електрически SUV, спортни автомобили и седани, които скочиха с 55% миналата година, ще нарасне още повече.                  Световната автомобилна индустрия навлиза в производство   General Motors Co. и китайската BYD Auto Ltd. са закупили дялове в компании за добив на литий, което не се е случвало в автомобилната индустрия досега. Някои автомобилни гиганти започнаха да инвестират в преработката на литиеви суровини или в технология за преработка на използвани батерии.

GM купи директен достъп до литий, като инвестира 650 милиона долара в канадски минен концерн, който е най-големият доставчик на руда за Съединените щати. Така компанията гарантирано ще получава достатъчно суровини за производството на 1 милион автомобила годишно. Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия. Отделът за батерии на Volkswagen, PowerCo, подписа споразумение с Канада миналия август за намиране на доставчици на „критични суровини“, включително литий, кобалт и никел, и призова за сътрудничество по „сигурност на суровините“.

Компанията майка на BYD Auto, производителят на батерии BYD Co., обяви инвестиция от над 5 милиарда долара в добив и обработка на литий. Повечето от обектите са в Китай, но BYD също обещава да похарчи 290 милиона долара за преработвателен завод в Чили, един от най-големите производители на литий. Така китайците ще получат първото право да купуват литий от чилийски миньори, при това с отстъпка. Миналата година BYD обяви, че ще инвестира няколко милиарда долара в завод за 100 000 тона литиев карбонат годишно в източния град Ичун. Друг китайски автомобилен производител, NIO Inc. купи 12% от австралийската компания за добив на литий Greenwing Resources Ltd. за 8.1 млн. долара, с които се застрахова от предстоящият недостиг на ценната суровина.

Най-големият китайски производител на литий Ganfeng Lithium Co. миналата година купи аржентинската Lithea Inc. за 962 милиона долара. Това беше продължение на политиката на борба за ресурси, тъй като през 2021 г. Ganfeng купи и мексиканската компания Bacanora Lithium за 391 милиона долара.

Ganfeng Lithium Co разработва проект близо до Сонора с планирано годишно производство от 35 000 тона. Друга китайска компания, Tianqi Lithium Inc. притежава 23.8% от водещата чилийска Sociedad Quimicay Minera (SQM).

Въпреки всички мерки проблемът наистина се оказва остър. Недостигът на доставки на литий може да провали плановете на световната индустрия да увеличи продажбите до десетки милиони електрически превозни средства годишно.                  Конкуренцията се превръща в конфликти   Вече съществуват политически и икономически конфликти, избухващи около лития. Има оплаквания относно липсата на такива ресурси и екологичните разходи за тяхното извличане. Литият се превърна в още един конфликт в напрегнатите отношения между САЩ и Китай.

„Вече имаме риск да не получаваме достатъчно литий “, каза главният финансов директор на GM Пол А. Джейкъбсън на конференция на Deutsche Bank в средата на юни. Миналата година Канада въведе ограничения за чуждестранно участие в производството на литий и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнологични продукти. Китайското правителство обвини Съединените щати, Канада, Япония и други правителства в злоупотреба с мерки за сигурност, чрез които (според китайците) се цели  да навредят на китайските конкуренти в електрическите автомобили.

Научно доказано е, че около осем килограма литий, кобалт, никел и други метали са необходими, за да се направи дори малка батерия, което според мнозина водещи експерти в бранша ще доведе до същия проблем като този със скорошния недостиг на чипове. Пекин, Вашингтон и други правителства разглеждат доставката на метала за електрически превозни средства като стратегически въпрос и затягат контрола на достъпа. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат активите си за добив на литий точно поради съображения за сигурност.                    Други правителства, включително Индонезия, Чили и Зимбабве, се опитват да увеличат максимално печалбите си от находищата на литий, кобалт и никел, като изискват от минните компании първо да инвестират в преработката и след това да изнасят продуктите на чуждестранни пазари.

Инвестициите на производителите на автомобили могат да помогнат за премахване на някои от рисковете и да увеличат както добива, така и преработката на тази суровина. В момента световните ресурси на литий се оценяват на 80 милиона тона. Боливия е най-голямата страна с 21 млн. т, следвана от Австралия със 17 млн. т и Чили с 9 млн. т. Доказаните запаси на Китай са 4.5 млн. т, а САЩ имат 1 млн. т.

Според прогнозата годишното световно производство ще достигне 1.5 милиона тона до 2030 г. Но ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с двуцифрени годишни темпове, тогава обемът на производството на тази важна суровина ще нарасне до 3 милиона тона. Според изследователската фирма EV Volumes през 2021 г. продажбите на батерийни и бензиново-електрически хибридни превозни средства са се увеличили повече от два пъти в сравнение с предходната година и възлизат на 6.8 милиона единици. Миналата година производството и продажбата им са нараснали до 10.5 милиона.                   Китай представлява 60% от миналогодишните продажби - две трети от производството на автомобили и три четвърти от производството на батерии. А Ford планира да продава 2 милиона електрически коли годишно до 2026 г. GM, чиито продажби през 2022 г. възлизат на 3.6 милиона автомобила, планира да пусне 30 електрически модела и да увеличи производствения капацитет до 1 милион единици. след две години.

Годишната цел на Toyota Motor Co. - 3.5 милиона електрически коли до 2030. VW, който продаде 4.6 милиона автомобила в световен мащаб миналата година, цели 70% от продажбите в Европа и 50% в Китай и САЩ да бъдат електрически до 2030 година. В САЩ е разработена програма, според която до 2030 г. половината от всички нови коли, продавани в страната, ще бъдат с батерии или с други технологии с нулеви емисии.

Този май Tesla Inc. постави основите на завод за преработка на литий в Тексас. Taim трябва да произведе този компонент до 2025 г. в такова количество, че да е достатъчно за производството на поне 1 милион коли годишно. „Основният проблем е много повече свързан с капацитета за обработка, отколкото с извличането на минералите“, каза Илон Мъск на церемонията по първата копка на завода.                  Скоро Украйна също може да стане влиятелен играч на световния пазар на литий. Местната компания "UkrLitiyVydobuvannya" вече получи лиценз за разработката на Полоховското находище на литиеви руди в Кировоградска област. Предвижда се не само добив на петалитова руда, от която може да се произвежда литиев карбонат, но и изграждане на преработвателна фабрика. Това предприятие също възнамерява да привлече инвестиции от няколко различни направления.

В Европа има още едно обещаващо място: VW подписа петгодишен договор за доставка с Vulcan Energy Resources Ltd., която планира да произвежда литиев хидроксид от геотермална вода в долината на Рейн в Германия.

Така по-малките автомобилни марки, които нямат собствени доставки на литий, могат да се окажат в трудна позиция. Те ще бъдат принудени да плащат повече и това, предвид огромната конкуренция на пазара на електромобили, ще изхвърли много марки зад борда.         

 

fallback
  • #11
    До 8 ( преди 1 година )
    В Света има около 1460 милиона автомобила с ДВГ. Продажбите на Тесла и на всички ел. автомобили са капка в морето. Трябва да се мисли по глобално и да си задаваме правилните въпроси! Иначе до никъде няма да стигнем. Замислете се реално могат ли всички тези 1460 милиона автомобила да се заменят с автомобили на батерии при сегашните технологии? Какви ресурси, време и каква инфраструктура ще е необходима за това? Тука не може да се работи на парче! Търси се глобално и универсално решение.
  • #10
    До 9 ( преди 1 година )
    Обоснови се? Колко трябва да произведат според Плана от 2014 година и с колко по-малко ще бъдат произведени тази година?
  • #9
    Анонимен ( преди 1 година )
    До 8.Ръста от 50% върви към намаляване още тази година.
  • #8
    Гостенино ( преди 1 година )
    1751 път ти задавам въпроса, Тесла изостава ли от своя план съставен през 2014 година, когато продаваше по 33 000 автомобила годишно, да увеличава продажбите си с 50% годишно до 2030 година докато достигне тези 20 милиона продажби и тогава да спре? Досега нито веднъж не съм получил отговор на този въпрос. Нито пък на въпроса кога смяташ че този ръст ще приключи? На коя стъпка? На колко милиона? Защото още в края на 2020 година се плюнчеше, че Тесла няма да успее да продаде половин милион.
  • #7
    До 5 ( преди 1 година )
    А знаеш ли какво става като сложиш едно парче натрий във вода? Абсолютно същото. А знаеш ли, че хлорът е отровен дори в малки количества? Е защо тогава даваш натрий и хлор на децата си всеки ден, като са толкова опасни? Пък и като свърши литият батериите ще се правят от натрий. Той поне се продава във всеки един супермаркет в големи количества и е трудно да бъде наречен рядък елемент
  • #6
    До 2 и 3 ( преди 1 година )
    Дай източник за тази невярна информация? Телефона на кварталния пияница не ми върши работа! Дай заглавието на статията дори и в откровено жълта преса защото чак такива лъжи и във фалшивите статии не съм чел. Литият и всички полезни метали се извличаха от батериите над 90% още преди години. 4 % от кое на литиево-йонните батерии се рециклират? Защото ако от 100 батерии, 4 броя са от електромобили а 96 броя от мобилни телефони, 4% от бройката се рециклират, но 99,9 от теглото и материалите.
  • #5
    анонимен ( преди 1 година )
    Знаете ли какво става когато сложите парче литий във вода? Гърми като фойерверк и ИЗГАРЯ напълно. Няма как това нещо да е бъдещето на батериите и ел колите. Докато не измислим как да използваме водорода ефективно няма да имаме истинска зелена и устойчива икономика! Всякакви видове батерии са неефективни и няма как да станат ефективни никога. Трябва да се работи с директно гориво което да е масово достъпно, евтино и възобновяемо на 100%. Единствено водорода отговаря на всички условия.
  • #4
    Гост ( преди 1 година )
    Лития е дефицитен и скъп,но планът на *** е 20 милиона Тесли 2030 година.
  • #3
    анонимен ( преди 1 година )
    В дългосрочен план литиевите батерии са едно много лошо техническо решение което ще доведе до много проблеми и зависимости които не могат да бъдат избегнати. Лития не е възобновяем ресурс и от тук нататък количеството му само ще намалява. Ако искат електрическите автомобили да имат бъдеще трябва спешно да се измисли нова технология за батерии с високи параметри без участието на литий в тях. Трябва да са базирани на нещо по евтино и лесно достъпно. Материал които с висок процент на рециклиране.
  • #2
    анонимен ( преди 1 година )
    По интересния проблем е свързан с рециклирането! В момента само 4% от литиевите батерии се рециклират защото за производителите не е изгодно да вадят литий от стари батерии. Много по бързо, лесно и евтино им излиза да правят нови батерии със нов прясно добит литий от мините. Освен това при самото рециклиране на литиевите батерии в най добрият случай може да се извлече до 60-70% от метала. Останалите 30-40% се губят. Това означава че за да стане изгодно рециклирането цената трябва да се вдигне.
fallback
Последни