Производителите на електромобили се оказаха на прага на недостиг на батерии: въпросът за възможната липса на литий за производството на акумулаторните устройства за съхранение на електроенергия вече става много наболял. За смущения в доставките на малко познатото "бяло злато" вече се говори от Чили до Невада, Австралия и Китай. Много производители на автомобили започнаха да търсят решения в нехарактерни за тях ниши, като добив на полезни изкопаеми.
Една от основните причини за бъдещия недостиг е на повърхността: минните компани не искат да инвестират, докато не са сигурни, че индустрията няма да премине към батерии, направени от други метали. Докато миналата година производителите на батерии купуваха литий и други суровини сами или чрез посредници, настоящият недостиг на литий принуди производителите на автомобили да купуват директно необходимия метал и да го изпращат до фабриките за батерии.
Според експерти глобалното производство на литий трябва да се утрои през настоящото десетилетие, защото в противен случай няма да се справи с търсенето от страна на автомобилната индустрия, тъй като продажбите на електрически SUV, спортни автомобили и седани, които скочиха с 55% миналата година, ще нарасне още повече.
GM купи директен достъп до литий, като инвестира 650 милиона долара в канадски минен концерн, който е най-големият доставчик на руда за Съединените щати. Така компанията гарантирано ще получава достатъчно суровини за производството на 1 милион автомобила годишно. Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия. Отделът за батерии на Volkswagen, PowerCo, подписа споразумение с Канада миналия август за намиране на доставчици на „критични суровини“, включително литий, кобалт и никел, и призова за сътрудничество по „сигурност на суровините“.
Компанията майка на BYD Auto, производителят на батерии BYD Co., обяви инвестиция от над 5 милиарда долара в добив и обработка на литий. Повечето от обектите са в Китай, но BYD също обещава да похарчи 290 милиона долара за преработвателен завод в Чили, един от най-големите производители на литий. Така китайците ще получат първото право да купуват литий от чилийски миньори, при това с отстъпка. Миналата година BYD обяви, че ще инвестира няколко милиарда долара в завод за 100 000 тона литиев карбонат годишно в източния град Ичун. Друг китайски автомобилен производител, NIO Inc. купи 12% от австралийската компания за добив на литий Greenwing Resources Ltd. за 8.1 млн. долара, с които се застрахова от предстоящият недостиг на ценната суровина.
Най-големият китайски производител на литий Ganfeng Lithium Co. миналата година купи аржентинската Lithea Inc. за 962 милиона долара. Това беше продължение на политиката на борба за ресурси, тъй като през 2021 г. Ganfeng купи и мексиканската компания Bacanora Lithium за 391 милиона долара.
Ganfeng Lithium Co разработва проект близо до Сонора с планирано годишно производство от 35 000 тона. Друга китайска компания, Tianqi Lithium Inc. притежава 23.8% от водещата чилийска Sociedad Quimicay Minera (SQM).
Въпреки всички мерки проблемът наистина се оказва остър. Недостигът на доставки на литий може да провали плановете на световната индустрия да увеличи продажбите до десетки милиони електрически превозни средства годишно.
„Вече имаме риск да не получаваме достатъчно литий “, каза главният финансов директор на GM Пол А. Джейкъбсън на конференция на Deutsche Bank в средата на юни. Миналата година Канада въведе ограничения за чуждестранно участие в производството на литий и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнологични продукти. Китайското правителство обвини Съединените щати, Канада, Япония и други правителства в злоупотреба с мерки за сигурност, чрез които (според китайците) се цели да навредят на китайските конкуренти в електрическите автомобили.
Научно доказано е, че около осем килограма литий, кобалт, никел и други метали са необходими, за да се направи дори малка батерия, което според мнозина водещи експерти в бранша ще доведе до същия проблем като този със скорошния недостиг на чипове. Пекин, Вашингтон и други правителства разглеждат доставката на метала за електрически превозни средства като стратегически въпрос и затягат контрола на достъпа. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат активите си за добив на литий точно поради съображения за сигурност.
Инвестициите на производителите на автомобили могат да помогнат за премахване на някои от рисковете и да увеличат както добива, така и преработката на тази суровина. В момента световните ресурси на литий се оценяват на 80 милиона тона. Боливия е най-голямата страна с 21 млн. т, следвана от Австралия със 17 млн. т и Чили с 9 млн. т. Доказаните запаси на Китай са 4.5 млн. т, а САЩ имат 1 млн. т.
Според прогнозата годишното световно производство ще достигне 1.5 милиона тона до 2030 г. Но ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с двуцифрени годишни темпове, тогава обемът на производството на тази важна суровина ще нарасне до 3 милиона тона. Според изследователската фирма EV Volumes през 2021 г. продажбите на батерийни и бензиново-електрически хибридни превозни средства са се увеличили повече от два пъти в сравнение с предходната година и възлизат на 6.8 милиона единици. Миналата година производството и продажбата им са нараснали до 10.5 милиона.
Годишната цел на Toyota Motor Co. - 3.5 милиона електрически коли до 2030. VW, който продаде 4.6 милиона автомобила в световен мащаб миналата година, цели 70% от продажбите в Европа и 50% в Китай и САЩ да бъдат електрически до 2030 година. В САЩ е разработена програма, според която до 2030 г. половината от всички нови коли, продавани в страната, ще бъдат с батерии или с други технологии с нулеви емисии.
Този май Tesla Inc. постави основите на завод за преработка на литий в Тексас. Taim трябва да произведе този компонент до 2025 г. в такова количество, че да е достатъчно за производството на поне 1 милион коли годишно. „Основният проблем е много повече свързан с капацитета за обработка, отколкото с извличането на минералите“, каза Илон Мъск на церемонията по първата копка на завода.
В Европа има още едно обещаващо място: VW подписа петгодишен договор за доставка с Vulcan Energy Resources Ltd., която планира да произвежда литиев хидроксид от геотермална вода в долината на Рейн в Германия.
Така по-малките автомобилни марки, които нямат собствени доставки на литий, могат да се окажат в трудна позиция. Те ще бъдат принудени да плащат повече и това, предвид огромната конкуренция на пазара на електромобили, ще изхвърли много марки зад борда.