fallback

Кризата за литий ще удари електромобилите още до 2025

Първи ще пострадат по-малките производители, прогнозира Международната агенция за енергетика

Производителите на електромобили се оказаха на прага на недостиг на батерии: въпросът за възможната липса на литий за производството на акумулаторните устройства за съхранение на електроенергия вече става много наболял. За смущения в доставките на малко познатото "бяло злато" вече се говори от Чили до Невада, Австралия и Китай. Много производители на автомобили започнаха да търсят решения в нехарактерни за тях ниши, като добив на полезни изкопаеми.                Според Леонардо Паоли и Тимур Гул от Международната агенция по енергетика (IEA), въпреки увеличаването на производството, индустрията може да се сблъска с недостиг на литий и кобалт, като това ще се случи още през 2025, ако няма достатъчно инвестиции в производството.

Една от основните причини за бъдещия недостиг е на повърхността: минните компани не искат да инвестират, докато не са сигурни, че индустрията няма да премине към батерии, направени от други метали. Докато миналата година производителите на батерии купуваха литий и други суровини сами или чрез посредници, настоящият недостиг на литий принуди производителите на автомобили да купуват директно необходимия метал и да го изпращат до фабриките за батерии.

Според експерти глобалното производство на литий трябва да се утрои през настоящото десетилетие, защото в противен случай няма да се справи с търсенето от страна на автомобилната индустрия, тъй като продажбите на електрически SUV, спортни автомобили и седани, които скочиха с 55% миналата година, ще нарасне още повече.                  Световната автомобилна индустрия навлиза в производство   General Motors Co. и китайската BYD Auto Ltd. са закупили дялове в компании за добив на литий, което не се е случвало в автомобилната индустрия досега. Някои автомобилни гиганти започнаха да инвестират в преработката на литиеви суровини или в технология за преработка на използвани батерии.

GM купи директен достъп до литий, като инвестира 650 милиона долара в канадски минен концерн, който е най-големият доставчик на руда за Съединените щати. Така компанията гарантирано ще получава достатъчно суровини за производството на 1 милион автомобила годишно. Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия. Отделът за батерии на Volkswagen, PowerCo, подписа споразумение с Канада миналия август за намиране на доставчици на „критични суровини“, включително литий, кобалт и никел, и призова за сътрудничество по „сигурност на суровините“.

Компанията майка на BYD Auto, производителят на батерии BYD Co., обяви инвестиция от над 5 милиарда долара в добив и обработка на литий. Повечето от обектите са в Китай, но BYD също обещава да похарчи 290 милиона долара за преработвателен завод в Чили, един от най-големите производители на литий. Така китайците ще получат първото право да купуват литий от чилийски миньори, при това с отстъпка. Миналата година BYD обяви, че ще инвестира няколко милиарда долара в завод за 100 000 тона литиев карбонат годишно в източния град Ичун. Друг китайски автомобилен производител, NIO Inc. купи 12% от австралийската компания за добив на литий Greenwing Resources Ltd. за 8.1 млн. долара, с които се застрахова от предстоящият недостиг на ценната суровина.

Най-големият китайски производител на литий Ganfeng Lithium Co. миналата година купи аржентинската Lithea Inc. за 962 милиона долара. Това беше продължение на политиката на борба за ресурси, тъй като през 2021 г. Ganfeng купи и мексиканската компания Bacanora Lithium за 391 милиона долара.

Ganfeng Lithium Co разработва проект близо до Сонора с планирано годишно производство от 35 000 тона. Друга китайска компания, Tianqi Lithium Inc. притежава 23.8% от водещата чилийска Sociedad Quimicay Minera (SQM).

Въпреки всички мерки проблемът наистина се оказва остър. Недостигът на доставки на литий може да провали плановете на световната индустрия да увеличи продажбите до десетки милиони електрически превозни средства годишно.                  Конкуренцията се превръща в конфликти   Вече съществуват политически и икономически конфликти, избухващи около лития. Има оплаквания относно липсата на такива ресурси и екологичните разходи за тяхното извличане. Литият се превърна в още един конфликт в напрегнатите отношения между САЩ и Китай.

„Вече имаме риск да не получаваме достатъчно литий “, каза главният финансов директор на GM Пол А. Джейкъбсън на конференция на Deutsche Bank в средата на юни. Миналата година Канада въведе ограничения за чуждестранно участие в производството на литий и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнологични продукти. Китайското правителство обвини Съединените щати, Канада, Япония и други правителства в злоупотреба с мерки за сигурност, чрез които (според китайците) се цели  да навредят на китайските конкуренти в електрическите автомобили.

Научно доказано е, че около осем килограма литий, кобалт, никел и други метали са необходими, за да се направи дори малка батерия, което според мнозина водещи експерти в бранша ще доведе до същия проблем като този със скорошния недостиг на чипове. Пекин, Вашингтон и други правителства разглеждат доставката на метала за електрически превозни средства като стратегически въпрос и затягат контрола на достъпа. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат активите си за добив на литий точно поради съображения за сигурност.                    Други правителства, включително Индонезия, Чили и Зимбабве, се опитват да увеличат максимално печалбите си от находищата на литий, кобалт и никел, като изискват от минните компании първо да инвестират в преработката и след това да изнасят продуктите на чуждестранни пазари.

Инвестициите на производителите на автомобили могат да помогнат за премахване на някои от рисковете и да увеличат както добива, така и преработката на тази суровина. В момента световните ресурси на литий се оценяват на 80 милиона тона. Боливия е най-голямата страна с 21 млн. т, следвана от Австралия със 17 млн. т и Чили с 9 млн. т. Доказаните запаси на Китай са 4.5 млн. т, а САЩ имат 1 млн. т.

Според прогнозата годишното световно производство ще достигне 1.5 милиона тона до 2030 г. Но ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с двуцифрени годишни темпове, тогава обемът на производството на тази важна суровина ще нарасне до 3 милиона тона. Според изследователската фирма EV Volumes през 2021 г. продажбите на батерийни и бензиново-електрически хибридни превозни средства са се увеличили повече от два пъти в сравнение с предходната година и възлизат на 6.8 милиона единици. Миналата година производството и продажбата им са нараснали до 10.5 милиона.                   Китай представлява 60% от миналогодишните продажби - две трети от производството на автомобили и три четвърти от производството на батерии. А Ford планира да продава 2 милиона електрически коли годишно до 2026 г. GM, чиито продажби през 2022 г. възлизат на 3.6 милиона автомобила, планира да пусне 30 електрически модела и да увеличи производствения капацитет до 1 милион единици. след две години.

Годишната цел на Toyota Motor Co. - 3.5 милиона електрически коли до 2030. VW, който продаде 4.6 милиона автомобила в световен мащаб миналата година, цели 70% от продажбите в Европа и 50% в Китай и САЩ да бъдат електрически до 2030 година. В САЩ е разработена програма, според която до 2030 г. половината от всички нови коли, продавани в страната, ще бъдат с батерии или с други технологии с нулеви емисии.

Този май Tesla Inc. постави основите на завод за преработка на литий в Тексас. Taim трябва да произведе този компонент до 2025 г. в такова количество, че да е достатъчно за производството на поне 1 милион коли годишно. „Основният проблем е много повече свързан с капацитета за обработка, отколкото с извличането на минералите“, каза Илон Мъск на церемонията по първата копка на завода.                  Скоро Украйна също може да стане влиятелен играч на световния пазар на литий. Местната компания "UkrLitiyVydobuvannya" вече получи лиценз за разработката на Полоховското находище на литиеви руди в Кировоградска област. Предвижда се не само добив на петалитова руда, от която може да се произвежда литиев карбонат, но и изграждане на преработвателна фабрика. Това предприятие също възнамерява да привлече инвестиции от няколко различни направления.

В Европа има още едно обещаващо място: VW подписа петгодишен договор за доставка с Vulcan Energy Resources Ltd., която планира да произвежда литиев хидроксид от геотермална вода в долината на Рейн в Германия.

Така по-малките автомобилни марки, които нямат собствени доставки на литий, могат да се окажат в трудна позиция. Те ще бъдат принудени да плащат повече и това, предвид огромната конкуренция на пазара на електромобили, ще изхвърли много марки зад борда.         

 

fallback
  • #21
    анонимен ( преди 1 година )
    Извода от статията - не е ясно бъдещето на батериите и електромобилите, никой не би рискувал да инвестира стотици милиони в добив на нещо което след 2 години може и да не се ползва за батерии.
  • #20
    СТРААШЕН ФЕРМАН ( преди 1 година )
    Н'дейте бери гайле. От 2010-та това са 25 години добив: има за рециклаж, има за производство матрял да се оринеш. Това първо. ВТОРО: Кой има най-голямата литиева рафинерия в задния двор на Гига-Тексас с капацитет за 1 млн. коли годишно? Дааа, чичА ви Мъск. Кой спал - спал :D ТРЕТО: кой ви каза, че клетките ще се правят с литий следващите години? Всичко е 6 нема се пуашите. Вий гледайте да разкарате дизелогрухтерите, че оно е СМРАД, момчее!
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    "Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия."Всички работят от години и са заели производствения капацитет за следващите десетилетия, а toyota тепърва ще започва да търси. А има наивници които вярват, че ако дай боже toyota открие светия граал на твърдотелите батерии за една-две години toyota ще засипе света с тях в огромни количества
  • #18
    анонимен ( преди 1 година )
    Най-голямата криза ще е за тези, които лобираха срещу производителите на батерии и добива на литий и други материали за батерии, защото са в черния списък както на производителите на батерии, така и в тези на добивните компании и никой не иска да работи с тях. Сещате ли се за коя фирма говоря? Точно така за toyota, която обясняваше как електромобилите нямат бъдеще защото са само междинно звено, което дали автомобилният транспорт от водородното бъдеще, което за тяхна жалост така и няма да се съст
  • #17
    Анонимен ( преди 1 година )
    За какво им е литии на Тесла,те купуват готови батерии.
  • #16
    анонимен ( преди 1 година )
    "Кризата за литий ще удари електромобилите още до 2025" Ами да му мислят онези, които нямат дългосрочни договори за доставка и обработка на литий с увеличаващи се количества до 2030 за достигане на собствено производство от 3000 GWh батерии годишно, каквито има Тесла. Пък и да мислят тези които са заложили на един единствен доставчик или на собствено производство. Освен на собствено производство, Тесла има дългосрочни договори с най-големите в бранша CATL , LG Energy Solution, Panasonic и BYD.
  • #15
    Шминтеритчо ( преди 1 година )
    Хайде научи се да различаваш литий от натрий за който ти говоря, пък тогава пиши? А за китайците си прав, защото повтаряш моята теза, която напълно отричахте заставайки на амбразурата да защитавате японските производители на батерии и да обяснявате колко са калпави китайските батерии. След време ще говорите същото за китайските електромобили и Тесла, все едно не съм ви повтарял и това от години. А дали не е защото от Европа не ме чуха вече десета година и спаха, като вас ?
  • #14
    До 11 ( преди 1 година )
    Но ей така за забавление, да влезем в твоята хипотеза. Само за миналата и тази година има разрешения за включване на 1,2 гигавата фотоволтаични централи, което годишно ще произвеждат 1,5 TWh енергия годишно в продължение на 30 години до 2050 година. Тази енергия ще е достатъчна за движение на половин милион електромобила по 15 000 км годишно. Тоест инфраструктурата за зареждане може да бъде изградена за 4 години. А за колко време можем да сменим 30-годишния си автопарк с електромобили?
  • #13
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Според родния електрофил (всъщност електрофила по подразбиране) такова нещо няма, щот литий видиш ли бол, кво е тука някаква си международна агенция. Да не говорим, че Китай държи 90% от добива и преработката на суровините за електрокаруците и повече ел е равно на повече Китай и много малко Европа...
  • #12
    До 11 ( преди 1 година )
    Защо задаваш отговори? Или и ти си от онези които очакваш от Тесла да произвежда 20-30 годишни електромобили за 10 000 лв? Ами не не може защото е невъзможно. Повечето от автомобилите за които говориш са произведени през миналия век. Тоест след 20-тина години ще сме щастливи ако поне половината от автомобилите по пътищата са електромобили, но дори аз оптимиста не си го представям и не знам защо вие си мислите че този преход ще стане за 10 години или любимито ми АКО ОТ УТРЕ.
fallback
Последни