fallback

Кризата за литий ще удари електромобилите още до 2025

Първи ще пострадат по-малките производители, прогнозира Международната агенция за енергетика

Производителите на електромобили се оказаха на прага на недостиг на батерии: въпросът за възможната липса на литий за производството на акумулаторните устройства за съхранение на електроенергия вече става много наболял. За смущения в доставките на малко познатото "бяло злато" вече се говори от Чили до Невада, Австралия и Китай. Много производители на автомобили започнаха да търсят решения в нехарактерни за тях ниши, като добив на полезни изкопаеми.                Според Леонардо Паоли и Тимур Гул от Международната агенция по енергетика (IEA), въпреки увеличаването на производството, индустрията може да се сблъска с недостиг на литий и кобалт, като това ще се случи още през 2025, ако няма достатъчно инвестиции в производството.

Една от основните причини за бъдещия недостиг е на повърхността: минните компани не искат да инвестират, докато не са сигурни, че индустрията няма да премине към батерии, направени от други метали. Докато миналата година производителите на батерии купуваха литий и други суровини сами или чрез посредници, настоящият недостиг на литий принуди производителите на автомобили да купуват директно необходимия метал и да го изпращат до фабриките за батерии.

Според експерти глобалното производство на литий трябва да се утрои през настоящото десетилетие, защото в противен случай няма да се справи с търсенето от страна на автомобилната индустрия, тъй като продажбите на електрически SUV, спортни автомобили и седани, които скочиха с 55% миналата година, ще нарасне още повече.                  Световната автомобилна индустрия навлиза в производство   General Motors Co. и китайската BYD Auto Ltd. са закупили дялове в компании за добив на литий, което не се е случвало в автомобилната индустрия досега. Някои автомобилни гиганти започнаха да инвестират в преработката на литиеви суровини или в технология за преработка на използвани батерии.

GM купи директен достъп до литий, като инвестира 650 милиона долара в канадски минен концерн, който е най-големият доставчик на руда за Съединените щати. Така компанията гарантирано ще получава достатъчно суровини за производството на 1 милион автомобила годишно. Ford Motor Co. вече има 11-годишни договори с доставчици на литий на два континента. Volkswagen AG и Honda Motor Co. също се опитват да се запасят с ценната руда, създавайки преработвателни предприятия. Отделът за батерии на Volkswagen, PowerCo, подписа споразумение с Канада миналия август за намиране на доставчици на „критични суровини“, включително литий, кобалт и никел, и призова за сътрудничество по „сигурност на суровините“.

Компанията майка на BYD Auto, производителят на батерии BYD Co., обяви инвестиция от над 5 милиарда долара в добив и обработка на литий. Повечето от обектите са в Китай, но BYD също обещава да похарчи 290 милиона долара за преработвателен завод в Чили, един от най-големите производители на литий. Така китайците ще получат първото право да купуват литий от чилийски миньори, при това с отстъпка. Миналата година BYD обяви, че ще инвестира няколко милиарда долара в завод за 100 000 тона литиев карбонат годишно в източния град Ичун. Друг китайски автомобилен производител, NIO Inc. купи 12% от австралийската компания за добив на литий Greenwing Resources Ltd. за 8.1 млн. долара, с които се застрахова от предстоящият недостиг на ценната суровина.

Най-големият китайски производител на литий Ganfeng Lithium Co. миналата година купи аржентинската Lithea Inc. за 962 милиона долара. Това беше продължение на политиката на борба за ресурси, тъй като през 2021 г. Ganfeng купи и мексиканската компания Bacanora Lithium за 391 милиона долара.

Ganfeng Lithium Co разработва проект близо до Сонора с планирано годишно производство от 35 000 тона. Друга китайска компания, Tianqi Lithium Inc. притежава 23.8% от водещата чилийска Sociedad Quimicay Minera (SQM).

Въпреки всички мерки проблемът наистина се оказва остър. Недостигът на доставки на литий може да провали плановете на световната индустрия да увеличи продажбите до десетки милиони електрически превозни средства годишно.                  Конкуренцията се превръща в конфликти   Вече съществуват политически и икономически конфликти, избухващи около лития. Има оплаквания относно липсата на такива ресурси и екологичните разходи за тяхното извличане. Литият се превърна в още един конфликт в напрегнатите отношения между САЩ и Китай.

„Вече имаме риск да не получаваме достатъчно литий “, каза главният финансов директор на GM Пол А. Джейкъбсън на конференция на Deutsche Bank в средата на юни. Миналата година Канада въведе ограничения за чуждестранно участие в производството на литий и други „критични минерали“ за батерии и други високотехнологични продукти. Китайското правителство обвини Съединените щати, Канада, Япония и други правителства в злоупотреба с мерки за сигурност, чрез които (според китайците) се цели  да навредят на китайските конкуренти в електрическите автомобили.

Научно доказано е, че около осем килограма литий, кобалт, никел и други метали са необходими, за да се направи дори малка батерия, което според мнозина водещи експерти в бранша ще доведе до същия проблем като този със скорошния недостиг на чипове. Пекин, Вашингтон и други правителства разглеждат доставката на метала за електрически превозни средства като стратегически въпрос и затягат контрола на достъпа. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат активите си за добив на литий точно поради съображения за сигурност.                    Други правителства, включително Индонезия, Чили и Зимбабве, се опитват да увеличат максимално печалбите си от находищата на литий, кобалт и никел, като изискват от минните компании първо да инвестират в преработката и след това да изнасят продуктите на чуждестранни пазари.

Инвестициите на производителите на автомобили могат да помогнат за премахване на някои от рисковете и да увеличат както добива, така и преработката на тази суровина. В момента световните ресурси на литий се оценяват на 80 милиона тона. Боливия е най-голямата страна с 21 млн. т, следвана от Австралия със 17 млн. т и Чили с 9 млн. т. Доказаните запаси на Китай са 4.5 млн. т, а САЩ имат 1 млн. т.

Според прогнозата годишното световно производство ще достигне 1.5 милиона тона до 2030 г. Но ако продажбите на електрически автомобили продължат да растат с двуцифрени годишни темпове, тогава обемът на производството на тази важна суровина ще нарасне до 3 милиона тона. Според изследователската фирма EV Volumes през 2021 г. продажбите на батерийни и бензиново-електрически хибридни превозни средства са се увеличили повече от два пъти в сравнение с предходната година и възлизат на 6.8 милиона единици. Миналата година производството и продажбата им са нараснали до 10.5 милиона.                   Китай представлява 60% от миналогодишните продажби - две трети от производството на автомобили и три четвърти от производството на батерии. А Ford планира да продава 2 милиона електрически коли годишно до 2026 г. GM, чиито продажби през 2022 г. възлизат на 3.6 милиона автомобила, планира да пусне 30 електрически модела и да увеличи производствения капацитет до 1 милион единици. след две години.

Годишната цел на Toyota Motor Co. - 3.5 милиона електрически коли до 2030. VW, който продаде 4.6 милиона автомобила в световен мащаб миналата година, цели 70% от продажбите в Европа и 50% в Китай и САЩ да бъдат електрически до 2030 година. В САЩ е разработена програма, според която до 2030 г. половината от всички нови коли, продавани в страната, ще бъдат с батерии или с други технологии с нулеви емисии.

Този май Tesla Inc. постави основите на завод за преработка на литий в Тексас. Taim трябва да произведе този компонент до 2025 г. в такова количество, че да е достатъчно за производството на поне 1 милион коли годишно. „Основният проблем е много повече свързан с капацитета за обработка, отколкото с извличането на минералите“, каза Илон Мъск на церемонията по първата копка на завода.                  Скоро Украйна също може да стане влиятелен играч на световния пазар на литий. Местната компания "UkrLitiyVydobuvannya" вече получи лиценз за разработката на Полоховското находище на литиеви руди в Кировоградска област. Предвижда се не само добив на петалитова руда, от която може да се произвежда литиев карбонат, но и изграждане на преработвателна фабрика. Това предприятие също възнамерява да привлече инвестиции от няколко различни направления.

В Европа има още едно обещаващо място: VW подписа петгодишен договор за доставка с Vulcan Energy Resources Ltd., която планира да произвежда литиев хидроксид от геотермална вода в долината на Рейн в Германия.

Така по-малките автомобилни марки, които нямат собствени доставки на литий, могат да се окажат в трудна позиция. Те ще бъдат принудени да плащат повече и това, предвид огромната конкуренция на пазара на електромобили, ще изхвърли много марки зад борда.         

 

fallback
  • #31
    До 29 ( преди 1 година )
    Хайде още едно клише и предразсъдък в който вярвате е, че единственият град в България е София и няма други! Също като вярата, че езерата с литиева сол, които са същите като езерата с натриева сол покрай Поморие, замърсяват въздуха на София и нови Искър повече отколкото автомобилите които се движат по улиците им и комините на печките през зимата.
  • #30
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 11: Много хубаво, че има разрешения за инсталиране на 1.2 ГВ ФЕЦ... ама трябва някак да убедиш собствениците на ЕЛ да зареждат само в диапазона 10-14 часа и то от Май до Септември :D :D :D Пропускаш дребния факт че при тоя ФЕЦ в обозначението за мощност има едно Р kWhp - ПИКОВА!
  • #29
    анонимен ( преди 1 година )
    До 27.Къде е чист въздуха,в Нови Искър до София ли?
  • #28
    До 26 ( преди 1 година )
    Пък ако си видял дори на апартамента на морето съм си избрал сграда с много зеленина и тихо дворче на басейна, въпреки че се намира в центъра на Слънчев бряг. Защо винаги смятате, че който живее в града задължително живее на осмия етаж на панелка, пред която няма къде да се паркира и трябва да търсиш свободни места в градинките и квартала? Това малко е като че който не работи от 8:00 до 17 значи не работи, а който пуши е болен? Поредната порция смях с вашите предразсъдъци и клишета!
  • #27
    До 26 ( преди 1 година )
    На един от клиповете показах фотоволтаичната централа 30 kW която съседът прави и е повече от очевидно че живея на спокойна улица с огромни дървета на 200 м от гората. За мен не се притеснявай. Пийвам си, пуша си и кафенце си пия достатъчно, но никой не ми дава годините и преплувам басейните по дължина под вода. Има достатъчно начини за детоксикация, стига да имаш желание, а повечето болести идват от стрес, а тук разпускам от стреса като си тренирам и риториката срещу професионални тро.ло .ве.
  • #26
    Анонимен ( преди 1 година )
    До 23.Пушенето също е вредно,но ти пушиш по 2 кутии цигари на ден и се тровиш доброволно.*** в гората и живей там,що стоиш в града.
  • #25
    До 21 ( преди 1 година )
    Вече няколко пъти ви дадох отговора, но вие не можете да го променяте затова ще повторя още веднъж. Тесла има планове за собствено производство на батерии както и договори за доставка на необходимите количества материали за 3 тераватчаса производствен капацитет на батерии през 2030. Писах ви го и по друг начин 3000 гигаватчаса. С 1GWh батерии могат да се произведат 12 500 модел 3 с най-голямата батерия, означава 37 милиона електромобила годишно, а ще купуват и батерии от други доставчици
  • #24
    До 21 ( преди 1 година )
    "никой не би рискувал да инвестира стотици милиони в добив на нещо което след 2 години може и да не се ползва за батерии." Понеже всички антиелектрици сте един дол дренки и общото между вас е, че нито можеда те да смятате, нито пък да четете между редовете за да си изградите критично мислене, когато четете нещо, все трябва да ви се обяснява по много, но това е най-забавната част, заради която съм тук. Винаги първо ви казвам отговора, а след това ви питам за него и вие не можете да отговорите.
  • #23
    До 22 ( преди 1 година )
    Така е! Добивът както на литий, така и на абсолютно всички материали за производството на автомобили въобще, а не само електромобили е силно замърсяващ. Обаче ако си отвориш прозореца в града докато шофираш, няма никаква опасност да се разболееш от рак заради добива на литий, но това е напълно реална опасност заради изгарянето на изкопаеми горива в самите градове което убива както аз така и децата ни и всички бъдещи поколения. Всеки от нас ходи по голяма нужда, но не го прави по тротоарите!
  • #22
    123 ( преди 1 година )
    Добивът на литии е екологична катастрофа на местата, където се добива. Има достатъчно филми и видеа по темата. Та кое точно е зеленото в електромобилите, че не се сещам? Точно нищо. Дори са по-вредни от другите автомобили с ДВГ. Само, че има едно електрическо лоби в света, което много държи да се електрифицираме. Също, както същото това лоби държеше да си сложим ваксини. Та целите на тези хора не е екологията, а друго, както с ваксините не беше целта да ни предпазят, а друго...
fallback
Последни