Когато големи и успешни производители обединят усилия, възможностите пред тях изглеждат огромни. Така е и с Brembo и Michelin, лидери в своята област, които работят заедно, за да накарат колите да спират по-добре. И дори нещо повече от това.
В случая сътрудничеството им е насочено към спирачна система Sensify на Brembo, която сама по себе си е особено интересна. И преди имало системи за спирачка по кабел, при които педалът по същество изпраща сигнал към електронен усилвател, който разпределя хидравличната течност към спирачния апарат, както в иначе конвенционалната (чисто хидравлична) система, но при Sensify нещата са малко по-различни.
Системата използва педала на спирачката, за да изпрати сигнал до контролен блок, но оттам спирачната сила във всеки ъгъл на автомобила е напълно променлива. Има два метода за постигане на това. Първият е с хидравликата, където всяка отделна спирачка има собствен главен цилиндър, задействан от електромотор, получаващ сигнали от блока за управление на спирачките. Второто е с електрически двигатели в шублерите, които задействат накладките без каквато и да е течност. На теория можете да комбинирате и двата вида, например хидравлично спиране за предните колела и "сухо" спиране за задните.
С помощта на Michelin обаче технологията се издига на следващото ниво. Данните от софтуер на компанията се интегрират с информацията, която Sensify събира, за да създаде изключително точни оценки в реално време за сцеплението на гумите.
"Това, което правим, е в реално време да идентифицираме въз основа на данни, предоставени от Sensify за четири критични параметъра на гумите - казва Серж Лафон, ръководител на отдела за разработка на гуми в Michelin. - Това са натоварването на гумите, нивото на износване, налягането и температурата. С тези четири параметъра можем да идентифицираме и изчислим коефициента на сцепление на гумата, който е от решаващо значение за всяка спирачна система."
По същество Sensify може да оптимизира спирачното налягане във всеки ъгъл на автомобила, като се доближава много до границата на сцепление точно преди блокиране. Това, което е от съществено значение за системата, е как тези точни познания по физика се предоставят на мозъка на Sensify почти мигновено."
Двете компании вече са започнали със симулационна работа. Тестовете в реалния свят се произвеждат на полигона на Michelin миналата есен. Досега единствената цифра, която двойката е предоставила, е намаляване на спирачния път на ABS до 4 метра в сравнение с автомобил със "стандартна" ABS система. Тестовете са проведени в автомобили както с летни, така и със зимни гуми, нови и износени гуми, правилно и недостатъчно напомпани гуми, както и при сухи и мокри условия. Тестовете включваха пълни спирания от скорости от 50 до 140 км/ч.
Sensify разпределя спирачната сила, като оценява всичко, което влияе на гумите и спирачната ефективност, след което прави корекции в движение. Това, което е още по-интригуващо, е какво означават този вид данни за гумите в реално време за останалите системи на автомобила. Терминът "софтуерно дефинирано превозно средство" е нов и въпреки че може да се каже, че превозните средства са поне донякъде софтуерно дефинирани от първите компютърно контролирани системи за управление на двигателя през 1970-те и 1980-те години на миналия век, терминът е полезен за разбиране на по-нова тенденция в автомобилите.
Това означава, че голяма част от хардуера на автомобила се контролира от софтуер и все по-често виждаме автомобилни системи, които говорят помежду си по по-сложен начин. Не просто няколко ECU, работещи паралелно. От гледна точка на динамиката на превозното средство, целта е да се увеличи максимално сцеплението на гумите във всички сценарии. Sensify, с помощта на Michelin, прави това при спирачни събития, но данните, които генерира за нивата на сцепление на гумите, имат огромни последици за други системи на автомобила.