Отговорът на този въпрос не е еднозначен, тъй като ръждата се появява в различни форми, които ние разглеждаме сега. Автомобилът е каран редовно и спирачната система е напълно изправна. След дъжд, влажно време или няколко дни престой на автомобила, спирачните дискове се покриват с „жълто-червено“ покритие - ръжда, и това е нормално.
В този случай след първите няколко натискания на педала на спирачката се чува повишен шум от спирачните механизми, понякога свирене. Това е нормална работа на спирачната система и след няколко спирачни сесии шумът трябва да изчезне и спирачните дискове да се почистят.
Друг вариант е, когато експлоатираме колата, а спирачните дискове остават ръждясали по цялата работна повърхност или частично. Това показва, че в спирачната система има дефект или спирачните дискове са износени.
Ако част от спирачния диск е ръждясал, ефективността на контакта между материалите на спирачната накладка и повърхността на диска се намалява. Съответно силата върху педала на спирачката може да се увеличи, както и спирачният път и времето за спиране на автомобила. В този случай ремонтът е неотложен.