В интернет е разпространена една стара шега, според която, преди да спре с двигателя, автомобилът първа спира с бронята, после с радиатора и едва накрая със самия двигател. Това понякога се превръща в реалност, когато шофьорът иска да демонстрира уменията си за забавяне на скоростта с помощта на силовия агрегат.
Спирането на двигателя се изисква предимно при шофиране в режим, който изисква често и интензивно забавяне на автомобила. Например, по време на дълго спускане по планински път или когато някой шофира с чести и резки ускорения, редувани с интензивни спирания. Тоест, в случаите, когато спирачките са подложени на сериозно натоварване и има реална опасност от прегряването и отказа им. В такива ситуация забавянето на скоростта с помощта на мотора значително улеснява живота на спирачната система.
Тази техника се свежда до превключване на скоростната кутия на по-ниска предавка без натискане на педала на газта. В този случай не двигателят върти колелата, а напротив, трансмисията завърта коляновия вал на двигателя, борейки се с естествената компресия в цилиндрите на силовия агрегат. Този трик се изпълнява най-добре с ръчна скоростна кутия. При вариатор (CVT) двигателят също спира добре, докато при модели, оборудвани с класическа автоматична или роботизирана трансмисия това става само чрез принудително превключване на предавките „надолу“ в режим на управление на ръчнато скоростна кутия.
Трябва обаче да се знае, че използването на тази техника на шофиране може лесно да причини доста проблеми. Факт е, че когато спираме с двигателя, стоповете не светят. Поради тази причина водачът на колата отзад може да не реагира незабавно на забавянето и да се забие в задната част на превозното средство пред него.
Ако бъде избрана грешна предавка за спиране на двигателя, забавянето на въртенето на задвижващите колела ще бъде твърде рязко. На хлъзгава повърхност такава разлика в сцеплението може лесно да провокира загуба на сцепление на гумата с пътя, рязко поднасяне и инцидент.
Грубото спиране с двигателя може да бъде фатално за ангренажния механизъм на двигателя - както веригата, така и ремъкът. Докато устройството се счупи. Дроселната клапа на двигателя е затворена по време на спиране на двигател, което води до образуването на нещо като вакум във всмукателния му колектор. В случай на нов захранващ блок този вакум може в един момент да довърши износените уплътнения. Което ще направи сериозните ремонти на двигателя неизбежни.