Когато избират модел на употребявана кола, едно от последните неща, за които се замисят хората, е какъв вид е сервоусилвателят на волана. Това обаче е грешка, тъй като с този агрегат може да има доста проблеми.
В последно време време производителите на автомобили започнаха все повече да използват електрическо сервоуправление вместо сервоусилвател на волана. Причината е, че тези устройства са по-леки и имат по-проста конструкция. Тези предимства са важни до момента, в който усилвателят откаже. А това почти винаги се случва, когато гаранцията на автомобила изтече. И тогава собственикът трябва да се справя с проблема със собствени сили.
Накратко - почти всяка част от хидравличния усилвател може да бъде ремонтирана - както хидравлична, така и механична. И това прави връщането към живот на агрегата сравнително евтино от финансова гледна точка. С електрическия усилвател обаче нещата са доста по-сложни. Той се състои от електромотор, контролен блок, кормилна рейка и няколко сензора. В същото време хидравличният усилвател представлява помпа, задвижвана от двигател, система маркуч-клапан и хидравличен силов цилиндър.
Заради спуканите уплътнения мръсотията и влагата попадат върху усилвателя, независимо от вида му, като те провокират корозия на частите. Оттам идва и „почукването на волана“. Кормилната рейка може да бъде шлайфана, регулирана и върната към живот, докато при електрическият усилвател ремонт не е предвиден. Трябва директна смяна, а тя не е евтина.
Устройството разполага и с блок за управление на електрическия сервоусилвател на волана, който често се монтира на самата релса. Често този блок не е защитен по никакъв начин от предмети, летящи изпод колата. И ако камъче удари пластмасовия капак, пораженията са сериозни - влизане на влага, корозия и повреда на електрониката. В случая „лечението“ е едно - закупуване нова устройство заедно с релсата.
Често срещан случай на повреда на електрическия усилвател е попадане на влага в лагера на електромотора, което е последвано с поява на корозия. Шофьорът може да разбере за това от характерно виене. А отстраняването на проблема става по два начина - инсталиране на нов електродвигател с контролен блок или с подмяната на целия агрегат. Само заради един-единствен лагер!
Списъкът с повреди може да бъде удължен, като всички те се решават със скъпа подмяна на агрегата. На фона на това хидравличният усилвател се поправя много по-лесно и което е по-важно - с много по-малко разходи.