В автомобилната история не са много моделите, произвеждани в продължение на пет десетилетия - но на един от тях наскоро трябваше да кажем сбогом.
На 7 юли 2023 последният Ford Fiesta слезе от конверейра на завода в Кьолн. След 47 години, седем сменени поколения и над 22 милиона продадени бройки, тази забележителна машина напуска сцената. Близо половин век Fiesta бе един от най-ярките примери за малък, достъпен автомобил - още един изчезващ вид в наши дни. Нека си припомним историята му.
18 ключови факта за Ford Fiesta (ГАЛЕРИЯ):
Роден от петролната криза
Още през 60-те Ford обмисля да разработи малък автомобил за европейския - и най-вече за британския - пазар. Но в крайна сметка този конкурент на Mini е зачеркнат от плановете, защото разработката би струвала скъпо, а печалбата от такъв автомобил е скромна.
След петролната криза през 70-те обаче създаването на икономичен, евтин модел става наложително. Задачата е да се създаде конкурент на Fiat 127, по онова време най-продавания автомобил в Европа. Инженерният проект е дело на Тревър Ърскин, дизайнът - на Том Тярда от ателието Ghia. За Fiesta е построена изцяло нова фабрика във Валенсия, Испания. Но освен това се прави в Заарлуи и Кьолн, Германия, и в Дагенъм, Великобритания.
Още през 60-те Ford обмисля да разработи малък автомобил за европейския - и най-вече за британския - пазар. Но в крайна сметка този конкурент на Mini е зачеркнат от плановете, защото разработката би струвала скъпо, а печалбата от такъв автомобил е скромна.
След петролната криза през 70-те обаче създаването на икономичен, евтин модел става наложително. Задачата е да се създаде конкурент на Fiat 127, по онова време най-продавания автомобил в Европа. Инженерният проект е дело на Тревър Ърскин, дизайнът - на Том Тярда от ателието Ghia. За Fiesta е построена изцяло нова фабрика във Валенсия, Испания. Но освен това се прави в Заарлуи и Кьолн, Германия, и в Дагенъм, Великобритания.