Родена от недоимъка след Втората световна война, малката градска кола е всъщност едно от най-жизнерадостните изобретения на човека. Обичаме я по три причини. Първо, пести ви нерви, защото е лесна за каране и паркиране в градската джунгла. Второ, пести ви и пари, защото струва малко и харчи малко. И трето, може да е много забавна за каране, защото по рождение има това, което разни суперколи постигат със свръхскъпи материали - тоест ниско тегло.
Сега Volkswagen Polo и Ford Fiesta, двата най-важни автомобила в този сегмент в Европа, имат нови поколения. И още от пръв поглед ще видите, че поне две от трите причини да ги обичаме вече ги няма.
РАЗМЕРИТЕ. Първо, те вече изобщо не са "малки" градски коли. Новото Polo всъщност е дълго колкото Golf тройка - и дори е по-широко от него. Fiesta е станала с повече от половин метър по-голяма от първообраза си от края на 70-те.
Същото се отнася и за теглото: представете си средно 400 килограма отгоре спрямо оригиналите. Вярно, това до голяма степен се дължи на новите технологии: някогашните градски коли имаха в най-добрия случай радио и запалка, докато тези две са технологично по-сложни от изтребителя на Люк Скайуокър. Но това не променя факта, че онази неустоима пъргавина, която само малкото килограми могат да дадат, е безвъзвратно изчезнала.
ЦЕНАТА. Някога се предполагаше, че това са автомобили за студенти и млади семейства. Днес Volkswagen и Ford явно се целят в наследниците на саудитското кралско семейство.
Polo започва от приемливите 26 000 лева, но за най-ниско ниво на оборудване и слаботелесен атмосферен мотор. Еднолитровият турбобензин със 115 коня в съчетание с DSG автоматик се предлага за почти 35 000. А после започвате да добавяте опциите - и смело прекрачвате 40-хилядната граница.
При Fiesta началото е на 23 хилядарки, пак за атмосферен бензин. За еднолитров турбобензин със 100 коня и автоматик цената вече е 34 000. За луксозната версия Vignale става 41 000 - и дори тук ще трябва да доплатите за неща като активен паркинг асистент, активен круиз контрол и автоматични светлини. Като добавим и аудиото от Bang & Olufsen, тази Fiesta прехвърля 45-те хилядарки.
НА ПЪТЯ. След като на бърза ръка ви сервирахме основните недостатъци на тези два автомобила, да видим имат ли с какво да ги компенсират.
Като несъмнен плюс бихме посочили двигателите: и при двете коли това са трицилиндрови турбобензини, чиято мощност може да варира според настройките. Ако преглътнете звука на кухненски миксер, това са много жизнени и пъргави моторчета.
Fiesta се чувства малко по-скоклива заради по-късите предавателни числа - но това се отразява и на разхода. И двете компании безсрамно послъгват с официалните числа, но в нашия тест Fiesta надхвърли почти двойно декларирания среден разход от 5.2 на сто. Polo също бе над обещаното, макар и не чак толкова много. Признаваме, че не сме еталони за икономично шофиране, но се съмняваме, че и чичо Скрудж би успял да изцеди 5 на сто тук.
На пътя и двете машини стоят много добре. Все пак Fiesta е по-веселата за каране, докато за Polo по-подходящата дума е "компетентно".
ВЪТРЕ. Тук са най-съществените промени и при двата модела. От Volkswagen най-сетне са се решили да разчупят малко консервативния дизайн и да го освежат с цветни панели и по-интересни материали. Несъмнен плюс е новата мултимедийна система, елегантно вградена в таблото и с добра резолюция. Докато решението на Ford да забоде екрана отгоре по-скоро ни говори, че дизайнерите са бързали да излязат в обедна почивка. От друга страна, новата Fiesta печели много дори само от сравнението с демодирания й предшественик.
И двете малолитражки предлагат опции, които съвсем доскоро очаквахме само от коли като S-класата - адаптивен круиз контрол, отопление на седалките, асистент за паркиране и така нататък. В Polo можете да имате безжично зарядно за смартфон, а също и изцяло дигитално табло, като в Audi Q7. Fiesta пък се хвали със система за разпознаване на знаците. Най-скъпата версия е с аудио от самите Bang & Olufsen. Volkswagen предлага звук от Beats. И така нататък.
ПРАКТИЧНОСТТА. Някогашните дребосъци може и да са станали по-трудни за паркиране, но за сметка на това дават несравнимо повече вътрешно пространство. Дори и високи хора могат да се втиснат на задната седалка. Багажникът на Polo е пораснал до 351 литра - повече, отколкото ви дава сегашният Ford Focus. Макар че част от това е за сметка на резервната гума.
При Fiesta товарното пространство от години е най-неудобната тема. Новото поколение поправя това: по-вертикалният заден капак увеличава багажника до 303 литра, съвсем приличен показател.
Накратко, ако си търсите икономична малка кола, с този тест само сме ви загубили времето. Тези двете нито са малки, нито са особено бюджетни. Но най-тъжното е, че производителите не ги правят все по-големи и скъпи, просто защото внезапно им се е приискало. Правят го, защото точно това искат клиентите им.
Polo
115 конски сили максимална мощност
200 Нм максимален въртящ момент
9.5 секунди 0-100 км/ч
Fiesta
100 конски сили максимална мощност
170 Нм максимален въртящ момент
12.2 секунди 0-100 км/ч