Кой е най-великият офроудър в историята? Невъзможно е да се отговори с точност на това, разбира се - десетки модели имат заслуги към способността ни да шофираме извън асфалта, като се започне с първия Spyker с 4х4 от зората на ХХ век, мине се през легенди като Willys Jeep, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G-Class, Mitsubishi Pajero, и се свърши с Ineos Grenadier, най-новото попълнение в този елитен клуб.
Но между тези внушителни туловища се крие и един дребосък, който неведнъж ги е оставял да му дишат праха извън пътя. Който предлагаше високата проходимост срещу изумително ниска цена, и който гарантираше надеждност най-вече благодарение на гениално простото си устройство. Този дребосък, който навършва 40 години през юни 2023, се нарича Fiat Panda 4х4.
Историята на Panda 4x4 в 12 любопитни факта (ГАЛЕРИЯ):
При нормални обстоятелства се задвижват само предните колела. Задните се зацепват с обикновен лост от салона. Така отпада нуждата от централен диференциал. Автомобилът тежи едва 740 кг, дълъг е 3.39 метра и ще мине дори оттам, където големите всъдеходи биха затънали.
Шасито е повдигнато с 5 сантиметра в сравнение с обикновената Panda, получава специални гуми за офроуд (все така тесни) и защитни пластмасови елементи около калниците и праговете.