Коя е най-великата италианска кола? Понеже говорим за нацията, която даде на света Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo, Maserati и Lancia, отговорът на този въпрос изглежда доста труден. Но миналата година изданието Panorama направи една анкета със същия въпрос, и се оказа, че за самите италианци най-забележителният продукт на тяхното автомобилостроене е съвсем друг - и доста по-скромен.
Произвеждан в продължение на 23 години без съществени промени, и продаден в над 4.5 милиона екземпляра: моделите, които могат да се похвалят с такива постижения, се броят на пръстите на едната ръка. Един от тях е оригиналният Fiat Panda, който тази пролет чества 40-ия си юбилей. При това тук говорим не просто за автомобил, а за един от най-добрите образци на гения на Джорджето Джуджаро, и за един от ярките символи на Made in Italy.
При спортните машини на конструкторите се поставят задачи, свързани с динамика, повратливост и пътно поведение. При малките градски коли целите обикновено са други. Спомнете си Citroen 2CV, при който поръчката за инженерите била колата да превози кора яйца през нива, без да ги изпочупи.
При Panda е нещо подобно: една от задачите в списъка на Джуджаро била автомобилът да има достатъчно място за две 50-литрови дамаджани вино.
С 280 литра багажно пространство, оригиналната Panda e изумително практична за размерите си - Ford Fiesta, представен 30 години по-късно и с почти 70 см по-дълъг, разполагаше с 292 лира.
Джуджаро се справя със задачата, просто като убеждава инженерите да зачеркнат дотогавашната практика на Fiat най-компактните модели да са със задно разположен двигател и с въздушно охлаждане. Fiat 126, предшественикът на Panda, е точно такъв, и мнозина от нас пазят топли детски спомени как пътуването до морето трябваше да се прекъсва поне два пъти, за да изстине моторът.
Panda е с двигател отпред, което освобождава пространство и в купето, и в багажника. Ъгловатите, квадратести форми не изглеждат кой знае колко динамично, но всъщност колата е с по-добра аеродинамика от Fiat 126, когото наследява.
Но същинският гений на Джуджаро проличава в интериора, който няма нищо общо с традицията. Дизайнерът превръща долната част на таблото в едно цяло пространство за вещи. Седалките са захванати чрез много хитра система, която позволява пълното им смъкване - на практика цялата вътрешност може да се превърне в едно равно легло. Джуджаро съзнателно търси практичност и бяга от всякаква показност, за да се хареса на младата публика.
"Panda е като чифт дънки: семпла, практична и без претенции", казва самият Джорджето, който и до днес смята това за най-добрия си дизайн. Сериозно признание от устата на човека, който ни даде Ferrari 250 GT Berlinetta, Alfa Romeo Brera, BMW M1, Lotus Esprit, Audi 80 и оригиналния VW Golf.
10 ключови момента в историята на Fiat Panda (ГАЛЕРИЯ):
Джорджето Джуджаро и колегата му от новооснованата Italdesign Алдо Мантовани се затварят за 15 дни в Порто Черво, Сардиния, за да създадат концепцията за бъдещия най-базов модел на Fiat. Работят денонощно, за да се вместят в поставения от шефа на Fiat Карло де Бенедето срок. Едва когато се връщат в Торино, научават, че де Бенедето е напуснал.