Кой е най-великият офроудър в историята? Невъзможно е да се отговори с точност на това, разбира се - десетки модели имат заслуги към способността ни да шофираме извън асфалта, като се започне с първия Spyker с 4х4 от зората на ХХ век, мине се през легенди като Willys Jeep, Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Mercedes G-Class, Mitsubishi Pajero, и се свърши с Ineos Grenadier, най-новото попълнение в този елитен клуб.
Но между тези внушителни туловища се крие и един дребосък, който неведнъж ги е оставял да му дишат праха извън пътя. Който предлагаше високата проходимост срещу изумително ниска цена, и който гарантираше надеждност най-вече благодарение на гениално простото си устройство. Този дребосък, който навършва 40 години през юни 2023, се нарича Fiat Panda 4х4.
Историята на Panda 4x4 в 12 любопитни факта (ГАЛЕРИЯ):
Междувременно от Fiat решават все пак да сменят двигателя, и така първата серийната Panda 4x4 се задвижва от 965-кубиков 4-цилиндров мотор с 48 коня максимална мощност, взет назаем от Autobianchi A112. Малкото автомобилче вече си е спечелило славата на неочаквано добър пистов състезател благодарение на коравия си и податлив на тунинг мотор, така че това е добър избор (по-късно Autobianchi окончателно е погълната от Fiat и изчезва от картата, а последният им модел - Y10, се превръща в Lancia Ypsilon).
Дори и този "голям" двигател всъщност е толкова компактен, че остава място за резервната гума под предния капак.