Животът ни все повече ускорява темпо - и това се отнася не само до хората и информационните технологии, но и до автомобилите. Само допреди 20-30 години цилиндрите и буталата на повечето автомобили бяха дълговечни и почти неподатливи на износване. Най-много продължителното триене между стените на цилиндрите и "полата" на буталото да образува т. нар. стъпало в района на горната мъртва точка.
Но след това двигателите започнаха да се променят бързо, за да станат по-екологични и по-леки. Тук потенциалните проблеми с цилиндрите са от друг характер, доста по-сериозни са и като цяло се появяват значително по-рано от "стъпалото". Става дума за надиранията по стените им.
Пет правила, за да удължите живота на двигателя (ГАЛЕРИЯ):
Това е относително нова, но много сериозна заплаха. В двигателя нерядко попадат и керамични компонетни от разрушаващия се каталитичен конвертор (катализатор). Тук вината е поравно на крадците на катализатори и на властите, затягащи постоянно екологичните стандарти. При по-старите коли катализаторът бе отдолу под автомобила, безопасно отдалечен от двигателя. Но качването му под капака, максимално близо до мотора, едновременно повишава ефективността му заради по-високите температури, и го прави по-труден за кражба. Затова днес почти всички производители го монтират именно там, на 20-30 см от изпускателните клапани.
Но това води и до проблем. Керамичната съставка на катализатора започва да се разтрошава между 50,000 и 150,000 км пробег. Оттам частици от нея не е изключено да попаднат в цилиндрите при отварянето на клапаните. Особено висок е този риск при двигатели с променливо газоразпределение или със система за рециркулация на отработилите газове (или и двете едновременно).