Американски собственици на Tesla Model S и Model X заведоха колективен иск срещу производителя на електрически автомобили заради автоматични софтуерни актуализации, които според тях намаляват обхвата или причиняват повреди на батерията, съобщи Reuters.
В делото, заведено в Окръжния съд на САЩ в Сан Франциско, се твърди, че актуализациите на Tesla и техните ефекти нарушават щатските и федералните закони, защото могат да намалят обхвата на шофиране с до 20% и може да принудят някои собственици да сменят батериите на цена от 15 000 долара.
В иска се казва, че засегнатите превозни средства на Tesla трябва да се считат за „защитени компютри“ съгласно определението, посочено в Закона за компютърните измами и злоупотреби и, че автоматичните актуализации нарушават правата на потребителите съгласно закона.
Собствениците и лизингодателите на Tesla са оставени на милостта на производителя, а Tesla налага софтуерни актуализации без съгласието им“, каза Стив Берман, адвокат, представляващ собствениците и лизингодателите на Tesla в делото.
Автомобилните производители обикновено уведомяват клиентите, когато искат да извършат софтуерна актуализация, но Tesla може да прави автоматични актуализации, когато автомобилът е свързан към Wi-Fi.
Съобщава се още, че някои собственици на Tesla са платили на трети страни от $500 до $750, за да отменят софтуерните актуализации, свързани с батерията.
Обвиненията са също така, че актуализациите на Tesla и техните ефекти нарушават Закона за компютърните измами и злоупотреби, Закона за нелоялната конкуренция на Калифорния и Закона за правните средства за защита на потребителите. Адвокатите казват, че Tesla отказва възстановяване на разходите на собствениците и наемодателите на Model S и Model X, които имат намален капацитет на батерията след актуализация на софтуера.
През юли 2021 г. Tesla се съгласи да плати 1,9 милиона долара, включително около 400 000 за адвокатски хонорари и разходи, за уреждане на искове, след като софтуерна актуализация временно намали максималното напрежение на батерията в 1743 Model S.
Същевременно Tesla започва да брои прозявки, мигания и други реакции на шофьора, за да проследи колко е сънлив. През годините компанията беше критикувана, че не набляга на наблюдението на водача с усъвършенстваните функции в пакетите Autopilot и Full Self-Driving. Шофьорите трябваше да докоснат волана, за да уведомят системата, че все още държат ръцете си на кормилото.
Откритието е на „Green“ - хакер, специализиран в Tesla, който се занимава с функциите на автомобила и публикува редовно информация в своя Twitter акаунт. Интересното е, че това не се прави само при използване на Autopilot или FSD Beta. Според него Tesla проследява тези показатели и когато самите шофьори управляват колата.