Смъртта на седаните беше представяна от мнозина като нещо неизбежно, което е подчинено на случващото се на пазара. Потребителите, особено тези в САЩ, продължават да купуват SUV и кросоувъри, докато модели като Chevrolet Cruze и Impala, Ford Focus и Fusion, Mazda6 и други просто бяха изхвърлени от пазара.
Проучване на Automotive News Research & Data Center обаче показва, че седанът е на път да се завърне. От 2002 г. насам кросоувърите, пикапи и SUV изпреварват по продажби „стандартните“ автомобили (седани, купета, хечбеци, кабриолети и спортни коли). През първото тримесечие на 2023 г. продажбите та тези класове се увеличиха до 21,4% пазарен дял спрямо 19,6% преди 2 години.
Този ръст очевидно е малък и може да се дължи на пазарна аномалия, тъй като кросоувърите, пикапите и SUV все още държан над 60% от общите продажби на нови превозни средства. Има обаче няколко причини, поради които може да се говори за възраждане на „стандартните“ автомобили още през тази година.
Един от тези фактори е „бунтът на новото поколение“. След две десетилетия превъзходство на кросоувъри и SUV, младите купувачи, които търсят първата си кола, не искат да бъдат видени да карат същото, което са имали родителите им. Не е за пренебрегване и факта, че от седаните има по-голям смисъл при пълната електрификация - те са по-аеродинамични и съответно имат по-голям пробег от кросоувърите.
Според Тайсън Джомини, вицепрезидент по данни и анализи в J.D. Power, седаните ще продължат да присъстват в гамата на производителите още дълги години, дори да няма толкова голям избор на такива модели, колкото е имало преди време.
„Може да има периоди на затруднения за този клас автомобили, но в дългосрочен план всеки производител ще разполага с такива модели. Просто те ще се отличават от това, което бяхме свикнали да виждаме преди“, коментира Джомини.
Друга причина, поради която седаните може да увеличат присъствието си на пазара, са растящите цени на новите автомобили. Затова допринасят редица фактори, включително и глобалният недостиг на чипове. Популярните кросоувъри поскъпнаха значително и това кара хората да поглеждат все по-смело към алтернативите с 4 врати.
Производителите, които са избрали да продължат да залагат на популярните си седани, като Hyundai с неговите Elantra и Sonata, отбелязват ръст на продажбите през първото тримесечие съответно с 47% и 87%. На свой ред Toyota обяви, че запазва ангажиментите си към клиентите, които предпочитат седани. Същото явно прави и Honda, след като видя как част от нейните клиенти се завръщат към Civic и Accord, вместо да чакат доставката на кросоувър.