IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Възкръсването на дизела: тестваме Mazda CX-60 Skyactive D

Това е първата изцяло нова дизелова технология от много години насам - и е точно обратното на онова, което бихте очаквали (ВИДЕО)

Минаха 8 години, откакто Американската агенция за защита на околната среда създаде Дизелгейт, най-големия скандал в историята на автомобила. Тези осем години измениха света до неузнаваемост. Днес почти няма автомобилна компания, която да не е фиксирала дата за отказ от двигателя с вътрешно горене. Даже тези, които продължават да го предлагат, вече не създават нови технологии в тази област.
   
   

   
    
С едно изключение. Mazda през 2023 година не само предлага изцяло нов двигател с вътрешно горене, но и го прави напълно напук на тенденциите.
Вместо да намали обема, го увеличава с 50 на сто. И освен това има още една малка тайна. Този нов двигател с вътрешно горене... е дизел.

Още преди година тествахме новата Mazda CX-60 - най-големия, най-луксозен и най-скъп автомобил, който японците някога са предлагали на европейския пазар. Поне до предстоящата поява на CX-80, разбира се.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
     
     
Но първият ни контакт бе с плъг-ин хибридната версия на модела, замислена основно за пазари, където на правителствата им пука поне малко за електрификация. Докато този нов вариант - e-Skyactive D - не разчита нито на субсидии, нито на зарядни станции. Под капака тук е изцяло нов шестцилиндров редови дизел в комбинация с мека хибридна система. В Mazda винаги са обичали да се движат срещу течението и да презират актуалната мода - една от многото причини да харесваме тази компания. Но да предложиш голям дизел на Европа през 2023 - не е ли това грандиозна стъпка назад?
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Всъщност - не. В Европа - а и в България - все още има много хора, които пътуват по 150, 200 и дори повече километра всеки ден. За да отговори на нуждите им, един електромобил трябва да има толкова голяма батерия, че самото й производство вече е екологично бедствие. А цената й предизвиква сърдечно-съдови заболявания. Докато един модерен дизел решава уравнението без никакъв проблем. Особено ако е голям дизел.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Изглежда малко нелогично по-големият обем да дава повече екологичен ефект. Но всъщност в това, което прави Mazda, има много смисъл. Те са се опитали да постигнат максимално ефективно възпламеняване на сместа в максимално голям диапазон от обороти. И в този случай по-големият обем, който работи при по-ниско натоварване, е значително по-икономичен от двигателя с малък обем, на когото се налага да работи при все по-високо натоварване.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
За да е чист и ефективен един двигател с вътрешно горене, той трябва да изгаря максимална част от горивото в горивната смес. Което е мъчна задача, особено когато става дума за труднозапалимо гориво като дизела. В Mazda са я решили със система, наречена накратко DCPCI - технологично-контолирано възпламеняване с частично предварително смесване. Особената, двойно яйцевидна форма на стените на горивната камера помага за идеално разпределение на горивната смес, която се подава с пет отделни впръсквания.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Ефектът от това е забележителен. Този двигател, с обем 3.3 литра, е по-ефективен от 2.2-литровия двигател на Mazda СХ5, и даже по-ефективен от 1.8-литровия дизел в много по-малката Mazda СХ-3.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Вредните емисии са толкова ниски, че този двигател отсега покрива изискванията на бъдещия стандарт Евро 7, който ще влезе в сила през 2025 година. Ако вярваме на Mazda, този агрегат е най-икономичният от всички конкуренти - а списъкът с тези конкуренти включва всички най-големи имена днес.

Mazda CX-60 e-Skyactive D

3283 куб. см работен обем

254 к. с. максимална мощност

550 Нм максимален въртящ момент

7.4 секунди 0-100 км/ч

Впрочем не се налага да приемаме това на доверие. Убедихме се лично.

От Mazda обещават разход от 5.2 литра за 100 км за версията с AWD, и 5 на сто за версията със задно предаване. Това е по тестовия цикъл WLTP тгестовия цикъл. Нагледали сме се на автомобили, които обещават едно в тестовете и после дават съвсем друго в истинския живот. Но сега, след 120 километра по магистралите на Каталуня, компютърът ни показва точно 5.1 на сто. Ден по-рано, с повече градско каране и малки провинциални пътища, даже успяхме да го свалим до 4.6 литра.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Няма да изпадаме в ясновидство, разбира се, но има всички предпоставки този двигател да се окаже и с удивително дълъг живот - особено на фона на повечето си модерни конкуренти, работещи при все по-високи натоварвания.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
За момента дизеловата CX-60 се предлага с две степени на мощност - 200 или 254 коня, в комбинация с 8-степенен автоматик с многодисков съединител от Aisin. Първият вариант е само със задно предаване; вторият е с 4x4, но отново с акцент върху задните колела. Само не си представяйте офроуд подвизи с тази кола - ако цената и елегантният външен вид не ви попречат да я вкарате в калта, ще ви попречи скромният просвет - едва 17 или 17.5 см, в зависимост от джантите.
  
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
Смисълът на двойното предаване тук е да ви осигури спокойствие на асфалта при всякакви условия - на път за Пампорово или при някоя грешна маневра на плажа.

В интерес на истината, окачването не е най-комфортното, което този сегмент може да ви предложи. То е доста сложно - с двойна вилка отпред вместо с макферсони, и многозвенно отзад. Но е настроено по-скоро твърдо. Което е по-добрият вариант за динамично каране, и за пътища със завои, каквито са повечето в България. Но ако очаквате меко полюшване над всяка неравност - не е това колата.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
     
За интериора вече ви разказахме в теста на плъг-ин хибрида. Той е минималистичен, но с много високо качество на материалите. Има безжични Android Auto и Apple CarPlay. В Mazda все така странят от модата на големите телевизори и се задоволяват с 12-инчов екран на мултимедията, който дори не е сензорен. Слава богу, тук за всяко нещо си има удобен бутон вместо поредица менюта и подменюта. И то не какъв да е бутон.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Свикнали сме да говорим за германците като за педанти и перфекционисти, но на фона на японците те често са като безгрижни хипита. Всички бутони в тази кола - а те не са никак малко - са калибрирани така, че да имат абсолютно еднаква сила на натиск и еднаква обратна връзка. На инженерите на Mercedes това даже не би им дошло наум.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
CX-60 е почти с 20 сантиметра по-дълга от CX-5; междуосието тук е с няколко пръста по-голямо от това на Audi Q5. Това означава изобилие от място на задната седалка и багажник с обем 570 литра - не рекордно, но напълно достатъчно.

Да не забравим и новата система на Mazda за персонализация, която автоматично разпознава кой седи зад волана и настройва не само седалката, но и волана, огледалата, хедъп дисплея, дори струите на климатика и звука от колоните.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
Конкурентите на този автомобил вече не са Nissan или Тоyota, а по-скоро BMW, Audi, Mercedes. Mazda иска да предложи една по-достъпна в ценово отношение, но по-близка до премум сегмента оферта.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Цените го доказват: по-слабият дизел със задно предаване започва от около 87,000 лева. За по-мощния с AWD ще ви поискат 97,600, а най-високото ниво на оборудване Takumi вдига летвата до над 108,000 лева. Което е с само с около десетина процента под цените на германските премиум конкуренти. И окончателно потвърждава доста порасналите амбиции на Mazda.
  
  
Още снимки на Mazda CX-60 e-Skyactive D вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
    

 

0 от 500
  • #34
    7 rate up comment 1 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    И сега за миг приеми, че за някои хора "ремонтнопригодност", наличие на сервизно обслужване, удобство на зареждането с "гориво" (времето за зареждане да не е фактор), автономност на движение (в смисъл да си ходиш където искаш, а не където има зарядни) и други подобни са по-важни от "голямата мощност", и може би ще ти просветне, че Теслата не е панацея за всички и във всичко. Купете си ги най-после тия Тесли и почнете да ги карате вместо само да ни обяснявате колко са хубави.
  • #33
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Мрежата за зареждане е слабо натоварена по принцип. Но я опитай петък-събота на обяд да затрил в търново.или лятото на Марикостиново
  • #32
    3 rate up comment 0 rate down comment
    От 30 ( преди 1 година )
    Има недостатъци. Не твърдя противното. Но да се правят твърдения, че са напълно непригодни е неправилно и невярно.
  • #31
    2 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    хаха, какво възкръсване на дизела бълнувате?! в цяла европа дизелът е отживелица, ама Байчо ви още се диви на нафтови печки. Освен това тая маздичка на цена на БМВ само заблудени хора ще си я купя да се открояват по пътищата
  • #30
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    До 26. Правиш предположение, че ще зареждаш на 11 кв станция, което е прекалено песимистично. Ако си изхабил 40 киловата за 200 км зарядна станция с мощност 100 ще ти ги възстанови за 25 минути. Иначе естествено, че ако зареждаш само на бавни станции не е оправдано. Ако всеки ден правиш по 200 км би било добре да намериш начин да я зареждаш вкъщи. Иначе само на бързи станции. Но ако караш предимно градско и от време на време извън града, няма проблеми. Има още недостатъци да се отстраняват.
  • #29
    2 rate up comment 8 rate down comment
    Мхм ( преди 1 година )
    И кое му е ефективното разход като на всеки бензинов хибрид че и отгоре
  • #28
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Немците измислиха дизела а японците го направиха както трябва.
  • #27
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Ганчовец ( преди 1 година )
    само едно нещо ще кажа: Браво, Мазда! напук на всички, наистина, да покажат, че може още да се направи с ДВГ, а не да се скача в недоказани електрически простотии
  • #26
    17 rate up comment 0 rate down comment
    До #24 от 20 ( преди 1 година )
    Да си представим едно ежедневие с 200км. Имам EV с 400км пробег. Днес минавам 200км, но не намирам DC по пътя (вероятно с 50kW) или ако има, нямам време да стоя там половин час в най-добрия случай за да върна тези 200км. Прибирам се в града, в случая моя - Варна, където отивам на обществена зарядна, ако е свободна вероятно ще е AC и започвам зареждане с 11kW и чакам поне 4 часа. И това всеки ден. Ти наистина ли го вярваш това ?
  • #25
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Копармак ( преди 1 година )
    Огромните корабни дизелови двигатели работят по същия начин - с много голяма мощност, но работещи при ниско натоварване. Затова и са най-ефективните ДВГ изобщо. Разбира се, при тях високата ефективност идва и от факта, че са двутактови дизелови двигатели, но очевидно принципът е приложим и при автомобилите, а Мазда са първите, които са се усетили, поздравления за което.