IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mazda CX-30: тестваме революционния двигател Skyactive X

Американци и германци се мъчиха години да създадат такава технология и накрая се отказаха. Но малката японска компания успя

Преди петнайсетина години думите "компактен кросоувър" звучаха непознато и интересно. Но днес на пазара има толкова много такива модели, и те дотолкова си приличат, че, признаваме си честно, на моменти ни е трудно да измислим какво да кажем за поредния.


 


ЕТО ВИ ОБАЧЕ И ЕДНО ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Новата Mazda CX-30 се отличава от пълчищата конкуренти по две много съществени неща.
Ако познавате досегашната гама на Mazda, името сигурно ще ви озадачи. Това е кросоувър на базата на Mazda 3, малко по-голям от CX-3 и малко по-малък от CX-5. Логично би било да се казва CX-4, но понеже това име вече е заето от един друг модел, продаван само в Китай, японците са добавили една нула.


Mazda CX-30 тест драйв


В размерите и пропорциите няма нищо изумително. На пазара има доста други кросоувъри, които ще ви предложат същите габарити и дори повече товарно пространство от 430-те литра при CX-30.

НО МНОГО МАЛКО ОТ ТЯХ МОГАТ да ви предложат същия дизайн. В това отношение Mazda от години е далеч пред другите японски производители; CX-30, която въвежда новото поколение на прословутия Кodo стил, вдига летвата още мъничко.


Mazda CX-30 тест драйв


И, нетипично за японска кола, впечатлението не се разваля, щом влезете вътре. Тъкмо напротив. Мека синтетична кожа, дискретни хромирани елементи, нито помен от толкова модерния лъскав пиано лак - това е един от най-стилните интериори, в които сме имали удоволствието да седим напоследък. Материалите са отлични на пипане. Дигиталните инструменти, вместо да заслепяват с всички цветове на дъгата, светят в елегантно бяло. Близо 9-инчовият екран на информационната система не е просто боднат върху таблото, а е умело вграден в своя собствена ниша. Височината му е под обичайната, но пък компенсира с приятна графика и с много удобен въртящ уред за управление, почти като в BMW. Въобще отвътре тази кола спокойно може да се мери с надменните типове от премиум сегмента.


Mazda CX-30 тест драйв


Седалките са удобни, макар че на задната няма чак толкова много място. Шофьорската позиция е отлична, воланът е прецизен и с точно толкова тежест, колкото е нужно.
Изобщо това е много, много приятна за каране кола. Единственото изключение е шестстепенният автоматик. Той си върши надеждно работата и по думите на Mazda никога няма да иска каквото и да било обслужване. Но не е от най-пъргавите. Ако сте от по-динамичните шофьори, по-добре се спрете на ръчната трансмисия, към която нямаме никакви забележки.


Mazda CX-30 тест драйв


CX-30 ИМА СЕРИЙНО ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ системи за сигурност, включително радарен круиз контрол, системи за разпознаване на знаци и пешеходци, предупреждение за странично движение при излизане от паркинг и така нататък. Всички работят надеждно, ако не броим една досадна дреболия: оглушителните и дори стряскащи аудиосигнали на системите. В същото време звукът за мигачите е толкова приглушен, че при включено радио не се чува.


Mazda CX-30 тест драйв


Базовата CX-30 е с предно предаване, но ние тестваме автомобил със задвижване на четирите колела. Електромагнитният многодисков съединител може да прехвърля до 50 процента от въртящия момент към задните колела и се допитва до сензорите 200 пъти в секунда, за да прецени кога да го направи. С едва 17.5 сантиметра просвет, тази Mazda не е офроуд звяр. Но в дълбокия сняг над Бели Искър не срещна абсолютно никакви затруднения.


Mazda CX-30 тест драйв


НАЙ-СЪЩЕСТВЕНАТА РАЗЛИКА С ОСТАНАЛИТЕ в сегмента обаче се крие под капака. CX-30 се предлага с обикновен бензинов агрегат със 122 коня, както и с дизел. Но това тук е нещо като комбинация от двете - революционният нов Skyactive X двигател на Mazda. Компании като General Motors и Мercedes се мъчиха да създадат такава технология с десетилетия, преди да се откажат. Mazda най-после успя.

 

Mazda CX-30

180 к. с. максимална мощност

9.2 секунди 0-100 км/ч

204 км/ч максимална скорост


При класическия бензинов мотор сместа от гориво и въздух се възпламенява с искра от свещите. При дизелите няма нужда от свещи - горивото се компресира до степен, при която самото налягане го запалва. Това осигурява по-нисък разход и голям въртящ момент още от ниските обороти. Но понеже дизелът изгаря бавно, такива агрегати не могат да развиват много високи обороти. В същото време технологията изглеждаше неприложима за бензина, защото той се възпламенява много по-лесно и няма как процесът да се контролира, за да се избегнат нежелани детонации.


Mazda CX-30 тест драйв


ВСЪЩНОСТ ДОСЕГА НЯМАШЕ КАК, защото от Mazda са измислили начин. При Skyactive X горивото се компресира. Частица от секундата преди да се самовъзпламени, в горната част на цилиндъра се впръсква нова капчица гориво и свещта я запалва. Резултатът е двигател, който работи на принципа на дизелите, но с бензин. Той дава доста въртящ момент още от ниски обороти, но може да се развърта и до високи. А при големи натоварвания просто сменя цикъла и действа като нормален бензинов агрегат. Технологията му позволява да работи с доста бедни смеси и съответно да пести гориво. Помага и добавената от Mazda мека хибридна система, която рекуперира енергия при спиране и после захранва с нея различните агрегати.


Mazda CX-30 тест драйв


В РЕАЛНИЯ ЖИВОТ ТОВА Е много приятен мотор, с всички плюсове на атмосферните агрегати, но с повече пъргавина. Характерните за дизелите вибрации са почти недоловими. Колкото до разхода, обявените от японците 5.6 литра на сто изискват самурайска дисциплина. При нормално каране, поравно в града и извън него, постигнахме малко под 7 на сто. Планинските снимки с доста офроуд в снега го качиха до 10 литра на сто. Което пак е доста добре за висока кола с 4х4 и 180 коня.


Mazda CX-30 тест драйв


Количеството нови технологии тук се отразява и на цената. Обикновена бензинова CX-30 с предно предаване започва от 46 000 лева, което не е зле, защото серийното обоудване включва всички системи за сигурност, head-up дисплей, голямата навигация, климатик, автоматични светлини и чистачки, радио с USB и Bluetooth.

Но за Skyactive X с автоматик и 4x4 летвата се вдига до 64 000 лева, а с аудиосистемата Bose и още няколко глезотии клони към 70 хилядарки. Което е солено за една компактна семейна кола. Но може и да е направо изгодно за толкова сериозен технологичен пробив.


Още снимки от теста на CX-30 вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #37
    1 rate up comment 1 rate down comment
    имаше ли кебапчета к ( преди 1 година )
    голямо хвалене, голямо чудо. мерцедес са зад мазда в технологично ниво. А всички останали от автомобилната индустрия как са пропуснали тази иновация... :D
  • #36
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Пропов ( преди 1 година )
    HitkoДа избереш Киа пред Мазда е малко комично за обрзован човек, според мен де. И двигателя им е твърде Еко и цялата кола лъха на евтинджос от всякъде. И ако си мислиш че турбинирания мотор ще гори малко и ще живее дълго - блажени са верующите, амин! Аз безкрайно уважавам Мазда защото запазиха атмосверния мотор и ръчната кутия. Дизайна им също е страхотен, с класически пропорции и без измишльотини . Мазда е повече кола , докато другите са повече еко, мода, тренд, лайфстайл и жалки икономии.
  • #35
    4 rate up comment 1 rate down comment
    . ( преди 1 година )
    Купих си - хареса ми ;) Пробвах други в сегмента - имаше и по евтини и по скъпи. Тази най ми хареса
  • #34
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Мазззззда ( преди 3 години )
    Новия двигател Х си има механичен компресор,иначе няма как да стане режима без искра.Не са търсили само по-малък разход,а покриване на най-новите еко стандарти!Притежавам Мазда 3 1,6MZR 2010 и CX5 2016 2.5 GT,купувани нови!3-ката е на близо 100 000 км-нищо не е пипано по двигател или окачване,СХ5 е на 45000 км без никакви забележки !Колите си не ги жаля ,крака ми е "тежък",да не са ставали коли!Разхода на 3-ката е равен на този на СХ5-цата,среден,около 9-10/100 км!Разхода зависи от крачето !!!
  • #33
    5 rate up comment 7 rate down comment
    hitko ( преди 4 години )
    Имах навремето МХ-3. Дизайн убиец. Не особенно надеждна обаче защото и правих основен ремонт заради запекъл сегмент. По-новите Мазда 3 пък имаха проблем с горенето на масло. С две думи, Мазда са иноватори в дизайна, но не и на върха по надеждност, според мен. За 70000лв обаче, ще си взема 2 КИА Спортидж със по 7 години пълна гаранция. Внимавайте с Гаранциите които се дват, защото реално пълната гаранция може да се окаже наполовина. Вземете Мерцедес и ще видите,че амортисорите са до 80000км/2год.
  • #32
    19 rate up comment 2 rate down comment
    Мазда ( преди 4 години )
    Екстра е автомобилът, евалата им на японците!
  • #31
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Радев, за возията питай десито бе :D
  • #30
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Радев ( преди 4 години )
    Много дрънканици за несъществени неща, а нито дума за возията,, която, поне за мен, е един от най-съществените детайли за оформяне на цялостно впечатление за конкретен автомобил. Иначе няма спор, че CX-30 изглежда удивително красиво, има максимален брой точки за безопасност в EuroNCAP, но прилично оборудван модел за не по-малко от 60 бона в този клас, идва малко кисело.
  • #29
    3 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    форд фокус е в същата категория като маздата - на окаяни wannabes
  • #28
    27 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Форумният ВАГ пак е налазил. Този път лъже, че Мазда харчела 12/100, а мнимият му Форд Фокус с доказано неикономичния мотор 1. 0 харчел 5,6/100. Толкова може само масло да харчи, но не и гориво.