IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mazda CX-30: тестваме революционния двигател Skyactive X

Американци и германци се мъчиха години да създадат такава технология и накрая се отказаха. Но малката японска компания успя

Преди петнайсетина години думите "компактен кросоувър" звучаха непознато и интересно. Но днес на пазара има толкова много такива модели, и те дотолкова си приличат, че, признаваме си честно, на моменти ни е трудно да измислим какво да кажем за поредния.


 


ЕТО ВИ ОБАЧЕ И ЕДНО ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Новата Mazda CX-30 се отличава от пълчищата конкуренти по две много съществени неща.
Ако познавате досегашната гама на Mazda, името сигурно ще ви озадачи. Това е кросоувър на базата на Mazda 3, малко по-голям от CX-3 и малко по-малък от CX-5. Логично би било да се казва CX-4, но понеже това име вече е заето от един друг модел, продаван само в Китай, японците са добавили една нула.


Mazda CX-30 тест драйв


В размерите и пропорциите няма нищо изумително. На пазара има доста други кросоувъри, които ще ви предложат същите габарити и дори повече товарно пространство от 430-те литра при CX-30.

НО МНОГО МАЛКО ОТ ТЯХ МОГАТ да ви предложат същия дизайн. В това отношение Mazda от години е далеч пред другите японски производители; CX-30, която въвежда новото поколение на прословутия Кodo стил, вдига летвата още мъничко.


Mazda CX-30 тест драйв


И, нетипично за японска кола, впечатлението не се разваля, щом влезете вътре. Тъкмо напротив. Мека синтетична кожа, дискретни хромирани елементи, нито помен от толкова модерния лъскав пиано лак - това е един от най-стилните интериори, в които сме имали удоволствието да седим напоследък. Материалите са отлични на пипане. Дигиталните инструменти, вместо да заслепяват с всички цветове на дъгата, светят в елегантно бяло. Близо 9-инчовият екран на информационната система не е просто боднат върху таблото, а е умело вграден в своя собствена ниша. Височината му е под обичайната, но пък компенсира с приятна графика и с много удобен въртящ уред за управление, почти като в BMW. Въобще отвътре тази кола спокойно може да се мери с надменните типове от премиум сегмента.


Mazda CX-30 тест драйв


Седалките са удобни, макар че на задната няма чак толкова много място. Шофьорската позиция е отлична, воланът е прецизен и с точно толкова тежест, колкото е нужно.
Изобщо това е много, много приятна за каране кола. Единственото изключение е шестстепенният автоматик. Той си върши надеждно работата и по думите на Mazda никога няма да иска каквото и да било обслужване. Но не е от най-пъргавите. Ако сте от по-динамичните шофьори, по-добре се спрете на ръчната трансмисия, към която нямаме никакви забележки.


Mazda CX-30 тест драйв


CX-30 ИМА СЕРИЙНО ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ системи за сигурност, включително радарен круиз контрол, системи за разпознаване на знаци и пешеходци, предупреждение за странично движение при излизане от паркинг и така нататък. Всички работят надеждно, ако не броим една досадна дреболия: оглушителните и дори стряскащи аудиосигнали на системите. В същото време звукът за мигачите е толкова приглушен, че при включено радио не се чува.


Mazda CX-30 тест драйв


Базовата CX-30 е с предно предаване, но ние тестваме автомобил със задвижване на четирите колела. Електромагнитният многодисков съединител може да прехвърля до 50 процента от въртящия момент към задните колела и се допитва до сензорите 200 пъти в секунда, за да прецени кога да го направи. С едва 17.5 сантиметра просвет, тази Mazda не е офроуд звяр. Но в дълбокия сняг над Бели Искър не срещна абсолютно никакви затруднения.


Mazda CX-30 тест драйв


НАЙ-СЪЩЕСТВЕНАТА РАЗЛИКА С ОСТАНАЛИТЕ в сегмента обаче се крие под капака. CX-30 се предлага с обикновен бензинов агрегат със 122 коня, както и с дизел. Но това тук е нещо като комбинация от двете - революционният нов Skyactive X двигател на Mazda. Компании като General Motors и Мercedes се мъчиха да създадат такава технология с десетилетия, преди да се откажат. Mazda най-после успя.

 

Mazda CX-30

180 к. с. максимална мощност

9.2 секунди 0-100 км/ч

204 км/ч максимална скорост


При класическия бензинов мотор сместа от гориво и въздух се възпламенява с искра от свещите. При дизелите няма нужда от свещи - горивото се компресира до степен, при която самото налягане го запалва. Това осигурява по-нисък разход и голям въртящ момент още от ниските обороти. Но понеже дизелът изгаря бавно, такива агрегати не могат да развиват много високи обороти. В същото време технологията изглеждаше неприложима за бензина, защото той се възпламенява много по-лесно и няма как процесът да се контролира, за да се избегнат нежелани детонации.


Mazda CX-30 тест драйв


ВСЪЩНОСТ ДОСЕГА НЯМАШЕ КАК, защото от Mazda са измислили начин. При Skyactive X горивото се компресира. Частица от секундата преди да се самовъзпламени, в горната част на цилиндъра се впръсква нова капчица гориво и свещта я запалва. Резултатът е двигател, който работи на принципа на дизелите, но с бензин. Той дава доста въртящ момент още от ниски обороти, но може да се развърта и до високи. А при големи натоварвания просто сменя цикъла и действа като нормален бензинов агрегат. Технологията му позволява да работи с доста бедни смеси и съответно да пести гориво. Помага и добавената от Mazda мека хибридна система, която рекуперира енергия при спиране и после захранва с нея различните агрегати.


Mazda CX-30 тест драйв


В РЕАЛНИЯ ЖИВОТ ТОВА Е много приятен мотор, с всички плюсове на атмосферните агрегати, но с повече пъргавина. Характерните за дизелите вибрации са почти недоловими. Колкото до разхода, обявените от японците 5.6 литра на сто изискват самурайска дисциплина. При нормално каране, поравно в града и извън него, постигнахме малко под 7 на сто. Планинските снимки с доста офроуд в снега го качиха до 10 литра на сто. Което пак е доста добре за висока кола с 4х4 и 180 коня.


Mazda CX-30 тест драйв


Количеството нови технологии тук се отразява и на цената. Обикновена бензинова CX-30 с предно предаване започва от 46 000 лева, което не е зле, защото серийното обоудване включва всички системи за сигурност, head-up дисплей, голямата навигация, климатик, автоматични светлини и чистачки, радио с USB и Bluetooth.

Но за Skyactive X с автоматик и 4x4 летвата се вдига до 64 000 лева, а с аудиосистемата Bose и още няколко глезотии клони към 70 хилядарки. Което е солено за една компактна семейна кола. Но може и да е направо изгодно за толкова сериозен технологичен пробив.


Още снимки от теста на CX-30 вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #27
    9 rate up comment 32 rate down comment
    маздю ( преди 4 години )
    големи претенции без покритие
  • #26
    7 rate up comment 24 rate down comment
    mazdjo ( преди 4 години )
    прехвалени скъпи ***
  • #25
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До 17 ( преди 4 години )
    Три правописни грешки в едно изречение :D
  • #24
    15 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Значи, ако наистина предположим, че Фокус има такъв СРЕДЕН разход на гориво, какъвто казва колегата по-долу, то тогава, ако е в хибридни система, трябва да връща горивото. Тойота от много години дава на Форд хибридни системи. Как така не са де сетили да го сложат този "велик" миксер, който на всичкото отгоре и много награди получи(колко заслужено е др.тема). А разбрах, че колегата лъже, като каза за зимния си разход. През зимата всеки ДВГ харчи минимум 0,5/100 повече. МИНИМУМ!!!
  • #23
    16 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    хахаха тя фиеста не харчи толкова а ти за фокус говориш. да знаеш че ти повярвахме, даже много...
  • #22
    11 rate up comment 5 rate down comment
    356 ( преди 4 години )
    Но за разхода на автомобила, който е сложно съставна промелива велечина, най- голямо значение оказва водача му. А има и още поне 7-8 други особено значими фактора.Така, че пак не бива с лека ръка да опростяваме нещата и да "лепим" "етикети" с "лепило" от "епитети" :)
  • #21
    2 rate up comment 17 rate down comment
    356 ( преди 4 години )
    Колкото и да не вярвате, а аз съм сигурен в това. А също и че предобеждението е пагубно за трезвия ум. Но тава е Форд Фокус Екобуус 1л. /100 к.с. 2017 г. Хора има коли и коли. Затова трябва много инфо преди да купувате. Тази кола също си има недостатъци, то е ясно, но и много предимства, дори много предимства пред много премиуми.Затова е избора, и има кола за всекиго, за всяка нужда,стига да знаете какво търсите и къде за го откриете. Тази статия също помага за това!
  • #20
    15 rate up comment 1 rate down comment
    до: 356 ( преди 4 години )
    И каква ти е колата, ако смея да попитам и с какъв двигател? Градското къде го правиш? Ако е в София и поне веднъж дневно си в час пик ти гарантирам, че по-нисък разход от 7/100 няма как да имаш с каквато и кола да си, освен с хибрид.
  • #19
    29 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #19 Точно пък да кажеш, че на Маздите окачването им бил проблема показва, че никога не си имал нова Мазда. Най-много нов внос убита от каране да си имал. Заповядай във форума на Мазда да споделиш, че на Мазда ремонтите били скъпи на ходовата част и били, като кашкаваленото окачване на ФВ да видиш как ще ти се смеят колегите!
  • #18
    19 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    ТОва ми напомня излизането на един от първите масови (ако не и първия) бензинови двигатели с директно впръскване: Мицубиши 1,8 GDI. Невероятна технология и нулеви, ако не и отрицателни резултати. Беше голямо разочарование. По-малко от 10 години по-късно обаче, технологията се разви и започна да се използва от всички (или почти) производители. Така че, да видим