IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mazda CX-30: тестваме революционния двигател Skyactive X

Американци и германци се мъчиха години да създадат такава технология и накрая се отказаха. Но малката японска компания успя

Преди петнайсетина години думите "компактен кросоувър" звучаха непознато и интересно. Но днес на пазара има толкова много такива модели, и те дотолкова си приличат, че, признаваме си честно, на моменти ни е трудно да измислим какво да кажем за поредния.


 


ЕТО ВИ ОБАЧЕ И ЕДНО ИЗКЛЮЧЕНИЕ. Новата Mazda CX-30 се отличава от пълчищата конкуренти по две много съществени неща.
Ако познавате досегашната гама на Mazda, името сигурно ще ви озадачи. Това е кросоувър на базата на Mazda 3, малко по-голям от CX-3 и малко по-малък от CX-5. Логично би било да се казва CX-4, но понеже това име вече е заето от един друг модел, продаван само в Китай, японците са добавили една нула.


Mazda CX-30 тест драйв


В размерите и пропорциите няма нищо изумително. На пазара има доста други кросоувъри, които ще ви предложат същите габарити и дори повече товарно пространство от 430-те литра при CX-30.

НО МНОГО МАЛКО ОТ ТЯХ МОГАТ да ви предложат същия дизайн. В това отношение Mazda от години е далеч пред другите японски производители; CX-30, която въвежда новото поколение на прословутия Кodo стил, вдига летвата още мъничко.


Mazda CX-30 тест драйв


И, нетипично за японска кола, впечатлението не се разваля, щом влезете вътре. Тъкмо напротив. Мека синтетична кожа, дискретни хромирани елементи, нито помен от толкова модерния лъскав пиано лак - това е един от най-стилните интериори, в които сме имали удоволствието да седим напоследък. Материалите са отлични на пипане. Дигиталните инструменти, вместо да заслепяват с всички цветове на дъгата, светят в елегантно бяло. Близо 9-инчовият екран на информационната система не е просто боднат върху таблото, а е умело вграден в своя собствена ниша. Височината му е под обичайната, но пък компенсира с приятна графика и с много удобен въртящ уред за управление, почти като в BMW. Въобще отвътре тази кола спокойно може да се мери с надменните типове от премиум сегмента.


Mazda CX-30 тест драйв


Седалките са удобни, макар че на задната няма чак толкова много място. Шофьорската позиция е отлична, воланът е прецизен и с точно толкова тежест, колкото е нужно.
Изобщо това е много, много приятна за каране кола. Единственото изключение е шестстепенният автоматик. Той си върши надеждно работата и по думите на Mazda никога няма да иска каквото и да било обслужване. Но не е от най-пъргавите. Ако сте от по-динамичните шофьори, по-добре се спрете на ръчната трансмисия, към която нямаме никакви забележки.


Mazda CX-30 тест драйв


CX-30 ИМА СЕРИЙНО ВСИЧКИ ВЪЗМОЖНИ системи за сигурност, включително радарен круиз контрол, системи за разпознаване на знаци и пешеходци, предупреждение за странично движение при излизане от паркинг и така нататък. Всички работят надеждно, ако не броим една досадна дреболия: оглушителните и дори стряскащи аудиосигнали на системите. В същото време звукът за мигачите е толкова приглушен, че при включено радио не се чува.


Mazda CX-30 тест драйв


Базовата CX-30 е с предно предаване, но ние тестваме автомобил със задвижване на четирите колела. Електромагнитният многодисков съединител може да прехвърля до 50 процента от въртящия момент към задните колела и се допитва до сензорите 200 пъти в секунда, за да прецени кога да го направи. С едва 17.5 сантиметра просвет, тази Mazda не е офроуд звяр. Но в дълбокия сняг над Бели Искър не срещна абсолютно никакви затруднения.


Mazda CX-30 тест драйв


НАЙ-СЪЩЕСТВЕНАТА РАЗЛИКА С ОСТАНАЛИТЕ в сегмента обаче се крие под капака. CX-30 се предлага с обикновен бензинов агрегат със 122 коня, както и с дизел. Но това тук е нещо като комбинация от двете - революционният нов Skyactive X двигател на Mazda. Компании като General Motors и Мercedes се мъчиха да създадат такава технология с десетилетия, преди да се откажат. Mazda най-после успя.

 

Mazda CX-30

180 к. с. максимална мощност

9.2 секунди 0-100 км/ч

204 км/ч максимална скорост


При класическия бензинов мотор сместа от гориво и въздух се възпламенява с искра от свещите. При дизелите няма нужда от свещи - горивото се компресира до степен, при която самото налягане го запалва. Това осигурява по-нисък разход и голям въртящ момент още от ниските обороти. Но понеже дизелът изгаря бавно, такива агрегати не могат да развиват много високи обороти. В същото време технологията изглеждаше неприложима за бензина, защото той се възпламенява много по-лесно и няма как процесът да се контролира, за да се избегнат нежелани детонации.


Mazda CX-30 тест драйв


ВСЪЩНОСТ ДОСЕГА НЯМАШЕ КАК, защото от Mazda са измислили начин. При Skyactive X горивото се компресира. Частица от секундата преди да се самовъзпламени, в горната част на цилиндъра се впръсква нова капчица гориво и свещта я запалва. Резултатът е двигател, който работи на принципа на дизелите, но с бензин. Той дава доста въртящ момент още от ниски обороти, но може да се развърта и до високи. А при големи натоварвания просто сменя цикъла и действа като нормален бензинов агрегат. Технологията му позволява да работи с доста бедни смеси и съответно да пести гориво. Помага и добавената от Mazda мека хибридна система, която рекуперира енергия при спиране и после захранва с нея различните агрегати.


Mazda CX-30 тест драйв


В РЕАЛНИЯ ЖИВОТ ТОВА Е много приятен мотор, с всички плюсове на атмосферните агрегати, но с повече пъргавина. Характерните за дизелите вибрации са почти недоловими. Колкото до разхода, обявените от японците 5.6 литра на сто изискват самурайска дисциплина. При нормално каране, поравно в града и извън него, постигнахме малко под 7 на сто. Планинските снимки с доста офроуд в снега го качиха до 10 литра на сто. Което пак е доста добре за висока кола с 4х4 и 180 коня.


Mazda CX-30 тест драйв


Количеството нови технологии тук се отразява и на цената. Обикновена бензинова CX-30 с предно предаване започва от 46 000 лева, което не е зле, защото серийното обоудване включва всички системи за сигурност, head-up дисплей, голямата навигация, климатик, автоматични светлини и чистачки, радио с USB и Bluetooth.

Но за Skyactive X с автоматик и 4x4 летвата се вдига до 64 000 лева, а с аудиосистемата Bose и още няколко глезотии клони към 70 хилядарки. Което е солено за една компактна семейна кола. Но може и да е направо изгодно за толкова сериозен технологичен пробив.


Още снимки от теста на CX-30 вижте в галерията:

 

0 от 500
  • #7
    22 rate up comment 5 rate down comment
    До #7 ( преди 4 години )
    И аз затова го питах, да не би да става дума за някой двигател от преди 20 год ? Аз лично карам 2014-а Мазда 3, 2.0 120PS и разхода ми е средно 7.2. Карам 50/50 градско/извънградско. Разход 12 ..... може би на CX-5 , автоматик , 2.5 каране само с градско, студена на къси разстояния..... може и някога да го докараш този разход.
  • #6
    20 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    #5 Ти в ред ли си? Мазда 6 с 2.0 моторa 165 к.с. харчи 7,5-8/100 СРЕДЕН РАЗХОД. Как го измисли този разход 12/100 не те знам
  • #5
    11 rate up comment 1 rate down comment
    До #5 ( преди 4 години )
    За двигателя на кой модел говориш ?
  • #4
    14 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Има доста съществена икономия, като имаш предвид, че нормалният двулитров атмосферен мотор на Мазда си харчи 12 на сто без замисляне
  • #3
    20 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Всъщност докато работи в "дизелов" режим би трябвало (поне на книга) азотните окиси да са по-малко, защото сместа е обеднена отвъд пика на формиране на NOx-a
  • #2
    9 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    категорично НИЩО положително няма в този мотор освен , че са го накарали да гори под високо налягане !НЯМА съществена икономия на гориво,НЯМА мощност като на турбо мотор с малко обем!НИЩО!само рекламата му голяма - реалността - жалка!
  • #1
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    По всички ревюта го хвалят доста този SkyActivX. И със сигурност е най-добрия двигател на Мазда в момента. Но като го сравниш с турбо аналозите, в нормални условия и върви и харчи горе-долу колкото 1.4/5 140-50 коня. Като цена също е близък. Та въпрос на вкус.