IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Възкръсването на дизела: тестваме Mazda CX-60 Skyactive D

Това е първата изцяло нова дизелова технология от много години насам - и е точно обратното на онова, което бихте очаквали (ВИДЕО)

Минаха 8 години, откакто Американската агенция за защита на околната среда създаде Дизелгейт, най-големия скандал в историята на автомобила. Тези осем години измениха света до неузнаваемост. Днес почти няма автомобилна компания, която да не е фиксирала дата за отказ от двигателя с вътрешно горене. Даже тези, които продължават да го предлагат, вече не създават нови технологии в тази област.
   
   

   
    
С едно изключение. Mazda през 2023 година не само предлага изцяло нов двигател с вътрешно горене, но и го прави напълно напук на тенденциите.
Вместо да намали обема, го увеличава с 50 на сто. И освен това има още една малка тайна. Този нов двигател с вътрешно горене... е дизел.

Още преди година тествахме новата Mazda CX-60 - най-големия, най-луксозен и най-скъп автомобил, който японците някога са предлагали на европейския пазар. Поне до предстоящата поява на CX-80, разбира се.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
     
     
Но първият ни контакт бе с плъг-ин хибридната версия на модела, замислена основно за пазари, където на правителствата им пука поне малко за електрификация. Докато този нов вариант - e-Skyactive D - не разчита нито на субсидии, нито на зарядни станции. Под капака тук е изцяло нов шестцилиндров редови дизел в комбинация с мека хибридна система. В Mazda винаги са обичали да се движат срещу течението и да презират актуалната мода - една от многото причини да харесваме тази компания. Но да предложиш голям дизел на Европа през 2023 - не е ли това грандиозна стъпка назад?
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Всъщност - не. В Европа - а и в България - все още има много хора, които пътуват по 150, 200 и дори повече километра всеки ден. За да отговори на нуждите им, един електромобил трябва да има толкова голяма батерия, че самото й производство вече е екологично бедствие. А цената й предизвиква сърдечно-съдови заболявания. Докато един модерен дизел решава уравнението без никакъв проблем. Особено ако е голям дизел.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Изглежда малко нелогично по-големият обем да дава повече екологичен ефект. Но всъщност в това, което прави Mazda, има много смисъл. Те са се опитали да постигнат максимално ефективно възпламеняване на сместа в максимално голям диапазон от обороти. И в този случай по-големият обем, който работи при по-ниско натоварване, е значително по-икономичен от двигателя с малък обем, на когото се налага да работи при все по-високо натоварване.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
За да е чист и ефективен един двигател с вътрешно горене, той трябва да изгаря максимална част от горивото в горивната смес. Което е мъчна задача, особено когато става дума за труднозапалимо гориво като дизела. В Mazda са я решили със система, наречена накратко DCPCI - технологично-контолирано възпламеняване с частично предварително смесване. Особената, двойно яйцевидна форма на стените на горивната камера помага за идеално разпределение на горивната смес, която се подава с пет отделни впръсквания.
    
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Ефектът от това е забележителен. Този двигател, с обем 3.3 литра, е по-ефективен от 2.2-литровия двигател на Mazda СХ5, и даже по-ефективен от 1.8-литровия дизел в много по-малката Mazda СХ-3.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Вредните емисии са толкова ниски, че този двигател отсега покрива изискванията на бъдещия стандарт Евро 7, който ще влезе в сила през 2025 година. Ако вярваме на Mazda, този агрегат е най-икономичният от всички конкуренти - а списъкът с тези конкуренти включва всички най-големи имена днес.

Mazda CX-60 e-Skyactive D

3283 куб. см работен обем

254 к. с. максимална мощност

550 Нм максимален въртящ момент

7.4 секунди 0-100 км/ч

Впрочем не се налага да приемаме това на доверие. Убедихме се лично.

От Mazda обещават разход от 5.2 литра за 100 км за версията с AWD, и 5 на сто за версията със задно предаване. Това е по тестовия цикъл WLTP тгестовия цикъл. Нагледали сме се на автомобили, които обещават едно в тестовете и после дават съвсем друго в истинския живот. Но сега, след 120 километра по магистралите на Каталуня, компютърът ни показва точно 5.1 на сто. Ден по-рано, с повече градско каране и малки провинциални пътища, даже успяхме да го свалим до 4.6 литра.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
    
Няма да изпадаме в ясновидство, разбира се, но има всички предпоставки този двигател да се окаже и с удивително дълъг живот - особено на фона на повечето си модерни конкуренти, работещи при все по-високи натоварвания.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
За момента дизеловата CX-60 се предлага с две степени на мощност - 200 или 254 коня, в комбинация с 8-степенен автоматик с многодисков съединител от Aisin. Първият вариант е само със задно предаване; вторият е с 4x4, но отново с акцент върху задните колела. Само не си представяйте офроуд подвизи с тази кола - ако цената и елегантният външен вид не ви попречат да я вкарате в калта, ще ви попречи скромният просвет - едва 17 или 17.5 см, в зависимост от джантите.
  
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
      
Смисълът на двойното предаване тук е да ви осигури спокойствие на асфалта при всякакви условия - на път за Пампорово или при някоя грешна маневра на плажа.

В интерес на истината, окачването не е най-комфортното, което този сегмент може да ви предложи. То е доста сложно - с двойна вилка отпред вместо с макферсони, и многозвенно отзад. Но е настроено по-скоро твърдо. Което е по-добрият вариант за динамично каране, и за пътища със завои, каквито са повечето в България. Но ако очаквате меко полюшване над всяка неравност - не е това колата.
   
   
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
    
     
За интериора вече ви разказахме в теста на плъг-ин хибрида. Той е минималистичен, но с много високо качество на материалите. Има безжични Android Auto и Apple CarPlay. В Mazda все така странят от модата на големите телевизори и се задоволяват с 12-инчов екран на мултимедията, който дори не е сензорен. Слава богу, тук за всяко нещо си има удобен бутон вместо поредица менюта и подменюта. И то не какъв да е бутон.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Свикнали сме да говорим за германците като за педанти и перфекционисти, но на фона на японците те често са като безгрижни хипита. Всички бутони в тази кола - а те не са никак малко - са калибрирани така, че да имат абсолютно еднаква сила на натиск и еднаква обратна връзка. На инженерите на Mercedes това даже не би им дошло наум.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
CX-60 е почти с 20 сантиметра по-дълга от CX-5; междуосието тук е с няколко пръста по-голямо от това на Audi Q5. Това означава изобилие от място на задната седалка и багажник с обем 570 литра - не рекордно, но напълно достатъчно.

Да не забравим и новата система на Mazda за персонализация, която автоматично разпознава кой седи зад волана и настройва не само седалката, но и волана, огледалата, хедъп дисплея, дори струите на климатика и звука от колоните.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
    
Конкурентите на този автомобил вече не са Nissan или Тоyota, а по-скоро BMW, Audi, Mercedes. Mazda иска да предложи една по-достъпна в ценово отношение, но по-близка до премум сегмента оферта.
   
    
Mazda CX-60, E-Skyactive D, тест драйв
   
     
Цените го доказват: по-слабият дизел със задно предаване започва от около 87,000 лева. За по-мощния с AWD ще ви поискат 97,600, а най-високото ниво на оборудване Takumi вдига летвата до над 108,000 лева. Което е с само с около десетина процента под цените на германските премиум конкуренти. И окончателно потвърждава доста порасналите амбиции на Mazda.
  
  
Още снимки на Mazda CX-60 e-Skyactive D вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
    

 

0 от 500
  • #54
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 50 ( преди 11 месеца )
    Повечето от тока в България е от АЕЦ и ВЕИ какво му е на микса?
  • #53
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 48 ( преди 11 месеца )
    А свързаността се отнася за всички нови модели, не само за електрическите. Предполагам, че заради плановете на производителите за електрификация си решил, че само електричките ще бъдат свързани.
  • #52
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 48 ( преди 11 месеца )
    Електрическите коли се ремонтират. Не знам защо се повтаря мантрата, че не могат. И на батериите могат да се сменят отделни модули, а не да се подменят целите. Зареждането не е основополагащо. И това не знам защо се повтаря непрекъснато. България е малка страна и към настоящия момент това не е проблем. Мрежата от станции засега е предостатъчна спрямо броя електромобили. Нима като пътуваш някъде, не си решил предварително на кои бензиностанции може да заредиш? Същото е и с Ел колите.
  • #51
    2 rate up comment 11 rate down comment
    Хеви Дюти ( преди 11 месеца )
    Основното предимство на дизела а именно въртящият момент с който толкова се хвалят всъщност се обезсмисля от по високооборотните бензинови двигатели.Конските сили са решаващи а въртящият момент е просто една тяхна компонента.Тоест дизела няма абсолютно никакво предимство пред който и да е двг на бензин и/или газ
  • #50
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Реално ( преди 11 месеца )
    Реално погледнато, при енергийния микс в България, тази мазда е по-екологична от всяка електричка!!! :-) :-) :-) :-) Почвайте да плюете зомбенца, но факта си е факт!!!
  • #49
    5 rate up comment 5 rate down comment
    До 40 ( преди 11 месеца )
    И като дойде време за море и 50 електрички вървите по еднакъв маршрут и еднакво време и ще зареждаш за 10мин горе долу на другия ден!!!! Нормалните хора ти обясняват - не искат времето и мястото за зареждане да е основополагащо за едно пътуване!Сто пъти съм го писал - хора които използват колата си да ходят до магазина, два пъти в годината на море и един път на Коледа на прасе в родното село, да не се мъчат да налагт критерии кое е практична кола и кое не!!!!
  • #48
    2 rate up comment 3 rate down comment
    до 47 ( преди 11 месеца )
    Аз ти дадох няколко аргумента, които са валидни за мен - да е ремотнопригоден (смартфон или лаптоп не можеш да ремонтираш), да има автономия (в смисъл да не си ограничен накъде и колко ще пътуваш), времето и мястото за зареждане да не е операция, която да е основополагаща за пътуването. При мен я има и неистовата ненавист към желанието на производителите всичко да е постоянно "свързано" и разменящо информация напред-назад. Аз дори тъпия eCall не мога да преглътна, но това си е моя "параноя".
  • #47
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 46 ( преди 11 месеца )
    Сигурно, но по-долу не прочетох наистина смислен аргумент против електрическите коли.
  • #46
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До #45 ( преди 11 месеца )
    Ооо не, забрави да пиша всичко отново. Написаното по-долу е достатъчно.
  • #45
    3 rate up comment 7 rate down comment
    До 43 ( преди 11 месеца )
    А още по-долу съм обяснил аз какво разбирам под пълноценен автомобил. Кажи ти какво разбираш, за да не говорим за различни неща. Щом сам признаваш, че София-Варна не е проблем, кое не достига, за да бъде един автомобил пълноценен? На практика в България едва ли има регион , в който не можеш да намериш зарядна станция повече от 100 км. Като прибавим и факта, че Ел колите са с по-голямо вътрешно пространство и по-голям багажник, не разбирам кое им е непълноценното.