fallback

Електромобилите лъжат за разхода много повече от бензиновите модели

Големите разминавания между обещаван и реален пробег се дължат на недостатъци в тестовете, твърдят експерти

Електромобилите заблуждават за разхода си в много по-голяма степен от бензиновите и дизеловите автомобили, твърди нов доклад на Дружеството на автомобилните инженери (SAE) в САЩ. Основната причина за това са недостатъците в тестовия цикъл на американската Агенция за опазване на околната среда (ЕРА), с който се установява средният разход и пробегът с едно зареждане. Впрочем въпросните недостатъци са напълно валидни и за тестовете в Европа.         Официалните показатели за пробег с едно зареждане се дават най-вече на база каране в градски условия. На магистрала разминаванията при някои модели са драстични              Изследването, направено в партньорство с Car & Driver, работи с данни от пътните тестове на уважаваното издание, и най-вече на техния тест за постоянна магистрална скорост. При него моделите се тестват при постоянна скорост от 75 мили в час, или 120 км/ч. Изпитваните бензинови модели са се оказали средно с 4% по-икономични от посоченото в официалните им брошури. Но тестваните електромобили са средно с 12.5% по-зле от обещавания официален разход на енергия.

Едната причина за разминаването е начинът, по който се изчислява средният разход в официалните тестове. Те се състоят от два различни компонента - магистрален и в градска среда. Но на финала не се посочват отделните стойности за всеки от тях, а се изчислява среден показател, в който градската употреба има по-голяма тежест - 55%. Това е логично, защото съответства на стандартния модел на ползване на един автомобил в наши дни. Но в същото време то подвежда клиентите, посочвайки максимален пробег, който не е изпълним в реални условия. В града, където възможностите за зареждане са много и където дневният пробег е относително малък, никой не се интересува чак толкова колко може да измине електромобилът му с едно зареждане. Хората гледат официалния показател, за да си направят сметка именно за дълъг път. Ако трябва да изминете 380 км от София до Бургас например, ще се поинтересувате от електромобил с максимален пробег над 400 км. Само че по магистралата този максимален пробег е всъщност по-скоро 320-340 км. Затова докладът на SAE предлага да се оповестява не едно число, а две отделни - за градски условия и за дълъг път.         Германските производители на електромобили като цяло предпочитат да посочват по-предпазливи стойности за пробега - и съответно по-лесно ги покриват в реалния живот          Има и друг проблем с тестовете. Докато реалните изпитания на Car&Driver се провеждат при постоянна скорост от 120 км/ч, тези на ЕРА (и на WLTP) се провеждат при променливи скорости, с често намаляване и ускоряване. Това повишава разхода на бензиновите коли, които са най-ефективни при постоянни скорости, но в същото време дава предимство на електромобилите заради системите за рекуперация на енергия. Освен това тестът на ЕРА се провежда при доста по-ниски скорости от 120 км/ч, и резултатите след това се умножават по определен коефициент, за да се види ефектът от по-високата скорост. Но дори и тази процедура не е еднаква за всички производители. Някои от тях могат да изберат тест от два цикъла, и тогава ЕРА им прилага коефициент от 0.7 за изчисляване на разхода при високи скорости. Други обаче могат да изберат по-дълъг тест с пет различни цикъла, което може да им даде по-нисък коефициент на редукция. Така на практика електромобилите на пазара не са тествани при равни условия.

Според Дейв Вандъруърп, директор по тестовете в C&D и съавтор на доклада, различните производители избират и различен подход при определяне на максималния пробег. "Маркетинговият отдел иска да посочи голямо число, но пред клиентите по-скоро бихте искали да сте консервативни в оценката си, за да не ги разочаровате", обяснява Вандъруърп. Според него германските производители като BMW, Audi и Porsche обикновено представят по-консервативни показатели и в резултат успяват да ги покрият в реалните тестове. В същото време Tesla гони максимално впечатляващ показател, и след това рязко се разминава с него в истинския живот. "400 мили обещан пробег с едно зареждане при Tesla и 300 мили при Porsche всъщност дават един и същи реален пробег при магистрална скорост", обяснява Вандъруърп.        

 

fallback
  • #25
    До турбоантиелектрик ( преди 1 година )
    А защо мълчиш за обратното? На голяма част от автомобилите с двг, пробегът с един резервоар е с 300-400 км по-малък на градско отколкото на магистрала, а през зимата е наполовина. Тоест положението е още по-зле, защото повечето автомобили изминават повечето си километри за годината в градски условия. А електромобилите именно там са най-ефективни. Но за вас е много по-важно цяла година да карате с голям разход, за да не се набутате за ходенето на морето!
  • #24
    до 22 ( преди 1 година )
    Опитът ти е със Спарк, нали? Тръгваш към Белчин и гледаш как батерията просто изчезва. Много ясно, че ще изчезва по нагорнище. Всички изходи от София са нагорнище. Само че като се връщаш, батерията се пълни. България е хълмиста държава и равно няма. Разходът и на ДВГ тук е с 0,2-0,5 повече от гладка држава като Унгария, Белгия или Холандия при еднаква скорост. Да не говорим, че много от маршрутите в БГ са по-икономични в едната посока, отколкото в другата. Добрите ревюъри правят пълна обиколка.
  • #23
    Гост ( преди 1 година )
    Тесларев,още една опорка се отече в канала.След пазарната капитализация, изравняване на цените на електромобилите с петролните,брой цикли на батерията,ракетите от алпака падат.Сега и обещания пробег бил лъжа.Да не излезе че електромобила е една огромна измама.
  • #22
    до 14 ( преди 1 година )
    В реални условия пробегът на десетината различни електромобила, които съм карал, никога не могат да се доближат до обещаното. Както е писал друг колега, около 100 км по-долу. Дори с 90 да караш, дори с 80. В момента, в който излезеш от града, обещаното число се обезсмисля. В града вероятно могат да минат и повече от обещаното
  • #21
    Турбо ( преди 1 година )
    Пробегът с едно зареждане на електромобилите е около 100 км под обявения от производителя.През зимата и на магистрала с висока скорост, пробега е наполовина от обявения.
  • #20
    До 19 ( преди 1 година )
    Може разбира се, но потребителите пак ще се излъгани, защото през зимата пробега ще е по-малко заради работещото отопление. А човекът обвинява производителите че числото което са му дали не отговаря на истината. Той иска едно единствено вярно число. Като му кажат че този автомобил минава 500 км трябва да ги минава както през лятото с 40 км/ч, така и през зимата с 250 км/ч. Как да му обясниш че съществуват природни закони, като повечето антиелектрици не признават закона за запазване на енергията?
  • #19
    анонимен ( преди 1 година )
    #12 зАЩО трябва да е едно единствено число? Не може ли с такава скорост - толкова, при градско толкова, при смесено както ние сме преценили - толкова ? Но да са близко до реалните. А не - смесено/примесено/постижимо във вакуум - едно число!
  • #18
    До ха ха му ( преди 1 година )
    А искаш ли да се хванем на бас, че с една и съща кола която и да е тя, ти я избираш. На посочените два маршрута ти ще избереш на кой маршрут ще харчи повече, аз ще карам автомобила и ще спечеля баса! Просто трябва да знам какво се иска от мен, но предварително.
  • #17
    съкс ( преди 1 година )
    тролейте sux
  • #16
    От 14 ( преди 1 година )
    А който иска истината, може просто да влезе в ev-database.org. Данните там са доста точни и са написали при какви условия са постигнати.
fallback
Последни