fallback

Електромобилите лъжат за разхода много повече от бензиновите модели

Големите разминавания между обещаван и реален пробег се дължат на недостатъци в тестовете, твърдят експерти

Електромобилите заблуждават за разхода си в много по-голяма степен от бензиновите и дизеловите автомобили, твърди нов доклад на Дружеството на автомобилните инженери (SAE) в САЩ. Основната причина за това са недостатъците в тестовия цикъл на американската Агенция за опазване на околната среда (ЕРА), с който се установява средният разход и пробегът с едно зареждане. Впрочем въпросните недостатъци са напълно валидни и за тестовете в Европа.         Официалните показатели за пробег с едно зареждане се дават най-вече на база каране в градски условия. На магистрала разминаванията при някои модели са драстични              Изследването, направено в партньорство с Car & Driver, работи с данни от пътните тестове на уважаваното издание, и най-вече на техния тест за постоянна магистрална скорост. При него моделите се тестват при постоянна скорост от 75 мили в час, или 120 км/ч. Изпитваните бензинови модели са се оказали средно с 4% по-икономични от посоченото в официалните им брошури. Но тестваните електромобили са средно с 12.5% по-зле от обещавания официален разход на енергия.

Едната причина за разминаването е начинът, по който се изчислява средният разход в официалните тестове. Те се състоят от два различни компонента - магистрален и в градска среда. Но на финала не се посочват отделните стойности за всеки от тях, а се изчислява среден показател, в който градската употреба има по-голяма тежест - 55%. Това е логично, защото съответства на стандартния модел на ползване на един автомобил в наши дни. Но в същото време то подвежда клиентите, посочвайки максимален пробег, който не е изпълним в реални условия. В града, където възможностите за зареждане са много и където дневният пробег е относително малък, никой не се интересува чак толкова колко може да измине електромобилът му с едно зареждане. Хората гледат официалния показател, за да си направят сметка именно за дълъг път. Ако трябва да изминете 380 км от София до Бургас например, ще се поинтересувате от електромобил с максимален пробег над 400 км. Само че по магистралата този максимален пробег е всъщност по-скоро 320-340 км. Затова докладът на SAE предлага да се оповестява не едно число, а две отделни - за градски условия и за дълъг път.         Германските производители на електромобили като цяло предпочитат да посочват по-предпазливи стойности за пробега - и съответно по-лесно ги покриват в реалния живот          Има и друг проблем с тестовете. Докато реалните изпитания на Car&Driver се провеждат при постоянна скорост от 120 км/ч, тези на ЕРА (и на WLTP) се провеждат при променливи скорости, с често намаляване и ускоряване. Това повишава разхода на бензиновите коли, които са най-ефективни при постоянни скорости, но в същото време дава предимство на електромобилите заради системите за рекуперация на енергия. Освен това тестът на ЕРА се провежда при доста по-ниски скорости от 120 км/ч, и резултатите след това се умножават по определен коефициент, за да се види ефектът от по-високата скорост. Но дори и тази процедура не е еднаква за всички производители. Някои от тях могат да изберат тест от два цикъла, и тогава ЕРА им прилага коефициент от 0.7 за изчисляване на разхода при високи скорости. Други обаче могат да изберат по-дълъг тест с пет различни цикъла, което може да им даде по-нисък коефициент на редукция. Така на практика електромобилите на пазара не са тествани при равни условия.

Според Дейв Вандъруърп, директор по тестовете в C&D и съавтор на доклада, различните производители избират и различен подход при определяне на максималния пробег. "Маркетинговият отдел иска да посочи голямо число, но пред клиентите по-скоро бихте искали да сте консервативни в оценката си, за да не ги разочаровате", обяснява Вандъруърп. Според него германските производители като BMW, Audi и Porsche обикновено представят по-консервативни показатели и в резултат успяват да ги покрият в реалните тестове. В същото време Tesla гони максимално впечатляващ показател, и след това рязко се разминава с него в истинския живот. "400 мили обещан пробег с едно зареждане при Tesla и 300 мили при Porsche всъщност дават един и същи реален пробег при магистрална скорост", обяснява Вандъруърп.        

 

fallback
  • #15
    анонимен ( преди 1 година )
    Много ясно, как иначе облъчените айтита ще си ги купят
  • #14
    анонимен ( преди 1 година )
    От определена гледна точка производителите не лъжат. Пробегът, който посочват е постижим. Да, при определени условия, но постижим. От многото тестове, които съм гледал мога да направя извода, че общо взето при всички модели пробегът е постижим с 90 км/ч. Което означава, че ще бъде доста по-малък със 120. Както са отбелязали други по-долу, трябва да посочват разхода при 90, 120 и градско. Наистина пробегът на Тесла може да бъде от 100 до над 1000 в зависимост от скоростта.
  • #13
    q ( преди 1 година )
    Ураа електричките лъжат! Ураа няма да ги бъде!А в момента тече най-важното и голямо автошоу в света за годината - Шанхайското. Защо няма и редче ли?Защото погрома над европейското и американското автомобило строене е пълен и ясно видим. Все пак не са забранили отразяването в тубата, та може всеки да види и прецени за себе си.
  • #12
    До 3 ( преди 1 година )
    "до #2 Напротив - проблем е. Че заблуждават хората, понякога с много. На какво да обърнат внимание хората ако не на официалните данни?"Ако оставим на тебе да обявиш официалните данни за пробега на тесла модел s 700 коня с два двигателя, при измерени в реалността малко над 100 км пробег при скорости над 200 км в час и малко над 1000 км при движение със скорост 40 км в час, каква цифра би избрал за официален пробег за да не излъжеш клиентите. Държа да ми отговориш с число. Едно единствено!
  • #11
    Муахаха ( преди 1 година )
    до 7 - формулирай ми "реален тест"! Искаш ли да хванем бас,че една и съща кола с един и същи шофьор, на "реален тест" в Пловдив - Свиленград - Пловдив, ще ти даде много по-нисък разход от "реален тест" Пловдив - Троян - Пловдив?!Затова има стандартизация - определена средна скорост, при определена денивилация, при двата основни режима ползване - градско и извънградско!Нищо сложно по принцип!При електричките не се прави заради чисто маркетингова врътка!Да не кажем лъжа
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    #8 напълно съгласен! Смесен разход е термин зад който се крият за да покажат по ниски стойности. Ако дадат реален извънградски специално за електрички със постоянна скорост ще е много по-полезно, но явно не толкова доходоносно.
  • #9
    До долният ( преди 1 година )
    Ти с повече от 110км/ч средна скорост няма как да караш ако спазваш ограниченията
  • #8
    анонимен ( преди 1 година )
    Пълни глупости при положение, че всеки знае, че пробега който дават за електромобили е среден при смесено каране. Учудващо е, че разликата при 120 км/ч е под 15% друг е въпроса, че е много тъпо да го броят само смесено но не и поотделно градско и извънградско и е крайно време да започнат
  • #7
    до #3 ( преди 1 година )
    Могат да обръщат внимание на реални тестове. Затова са тези списания и независими ютубъри. След десетилетия наред нереалистични официални методики, трябва да си уеко ***, за да им вярваш.
  • #6
    анонимен ( преди 1 година )
    Могат да заблудят единствено и само глупаците които си ги купуват.
fallback
Последни